16 iulie 2016

ISTORIA CLUJULUI (VII) Cum a câştigat Carol al II-lea cursa din Dealul Feleacului

By In Clio, Esenţial

Dealul Feleacului a fost înregistrat în sportul automobilistic pentru întâia oară în anul 1922, ca o probă de coastă cu o lungime de aproximativ trei kilometri. În primul an, Cupa i-a revenit lui Constantin Leonida, cu o maşină Fiat, care a obţinut un timp de 4 minute şi 30 de secunde. A urmat apoi Sergiescu, G.V. Bibescu, Edgar Mendl, M.S. Regele Carol al II-lea, pe atunci Prinţ de Coroană, Marcel Dahon, C. Verner, Gheorghe Simion, Al. Racovitză, C. Staia, C. Barth, Poly Vacas şi P. Viloiu.

Acest clasament nu a fost întocmit doar pe baza celui mai bun timp, ci pe baza unei formule în care timpul realizat se înmulţea cu un coeficient constant al maşinii, care rezultă din greutate, cilindree, etc.

MASINA

Un an mai târziu, în 1923, cursa de coastă de pe Feleac a rămas sub aceiaşi denumire de „Cupa Ardealului”, fiind încadrată în programul marelui premiu al A.C.R.R., discutat sub forma unui amplu concurs automobilistic. Însă, de data aceasta, traseul a fost prelungit, ajungând la cinci kilometri. Premiul i-a revenit germanului Mers, care a câştigat şi clasamentul bazat pe viteză. Cupa Ardealului a câştigat-o însă Principele G.V. Bibescu, care s-a clasat cel mai bine în baza formulei mai sus amintite.

Cursa Feleac 2

În anul 1924, lungimea circuitului a rămas tot de cinci kilometri, cu startul din afara oraşului. Cupa Ardealului i-a revenit de această dată lui S. de Youg, trimis al Casei belgiene „Minerva”. Locul al doilea în clasamentul la formulă, precum şi locul întâi la clasamentul pe viteză absolută i-au revenit Prinţului Moştenitor Carol.

În 1925, ambele clasamente ale cursei de coastă, adică şi cel de formulă şi cel de viteză absolută, am fost revendicate de Edgar Mendl. Un an mai târziu, „Cupa Ardealului”, clasamentul la formulă a revenit lui Carigano, iar clasamentul de viteză absolută l-au situat în frunte pe Al. Racovitză.

În anul 1927, porţiunea de coastă deşi şi-a păstrat aceiaşi lungime de cinci kilometri, a fost deplasată înspre oraşul Cluj. Urmarea a fost că diferenţa de nivel a crescut cu 253,52 metri. De acum trofeul, care a răsplătit această coastă a primit numele de „Premiul Feleacului” şi a fost decernat de A.C. Regional Cluj pe bază de viteză absolută. Premiul a revenit A.S. Regale Principele Nicolae.

Cursa Feleac 1

Anul 1928 aduce o altă inovaţie. Cronometrajul e realizat „cu noul aparat de mare precizie, care înregistrează timpurile până la zecimea de secundă”. Marele premiu a revenit în acest an lui N. Burculescu.

Etape în campionatul european pe Feleac!

În 1929 Automobil Clubul Român din Cluj înfiinţează „Cupa Recordului Feleac” şi în septembrie 1930 s-au desfăşurat pe Coasta Feleacului etape din campionatul european. Învingător a fost Hans von Stuck, cu o maşină Austro-Deimler, de 4.255 cm cubi, fără compresor.

            „De acum se procedează sistematic la organizarea acestei curse”. („Patria”, 1 octombrie 1936). „În primul rând se impunea repararea şoselei. Planurile au fost studiate cu conştinciozitate demnă de toată lauda de comisiunea sportivă a Clubului, împreună cu inginerii Tilea, Schumida, Pop, planuri care au fost revizuite la faţa locului de ing. Zamfirescu şi Erga din Ministerul Comunicaţiilor”. Startul a fost mutat în faţa Operei, parcursul fiind sporit astfel cu doi kilometri, ajungând la un total de şapte kilometri.

Cum se desfăşura o astfel de cursă ne putem face o imagine după lectura „măsurilor” ce erau impuse de organizatori:

„În legătură cu organizarea Cursei de Coastă Internaţională de automobile şi motociclete de la Feleac, din 4 octombrie 1936, Comitetul organizator face cunoscut următoarele:

  • Circulaţia pe şosea între km. 151.800 ( de la Operă până în vârful dealului Feleac) va fi oprită în zilele de 2 şi 3 octombrie 1936 pentru antrenamente, de la orele 6-9 şi un sfert dimineaţa, apoi în ziua cursei de la orele 9 până la 13.30.
  • Între orele 13,30-15.30 pauză. În timpul pauzei, circulaţia se deschide pentru o oră, dar numai vehiculelor cu tracţiune mecanică.
  • De la orele 15.30 – 17.30 aleargă automobilele de curse, când circulaţia va fi din nou închisă.

Pentru prevenirea accidentelor şi a desordinei, Comitetul organizator face un călduros apel onoratului public, să se supună întocmai dispoziţiunilor luate de oficialii cursei şi autorităţile însărcinate cu menţinerea ordinei. Traversările pe şosea sunt absolut interzise – contravenienţii vor fi pedepsiţi pe loc.

Cursa Feleac 3

La terminarea curselor pentru a evita desordinea şi accidentele, ordinea de plecare va fi următoarea:

  1. Automobilul Regal.
  2. Automobilele Autorităţilor.
  3. Automobilele concurenţilor.
  4. Automobilele particularilor.

Circulaţia între Cluj şi Turda în timpul curselor se va face prin Someşeni-Gheorgheni-Feleac (pe timp uscat şi numai pentru vehiculele uşoare) sau prin Floreşti-Luna de Sus-Vlaha-Băişoara-Buru”, scria presa vremii.

 

Felix Ostrovschi

colaborator clujulcultural.ro

 

 

 

6 Comments
  1. Popescu 4 noiembrie 2016

    S-a mai apropiat careva de record prin 76 cu timpul de 3.06. am acasă o poza….și am fost șocat câți oameni erau pe margine!

    Reply
  2. Anonim 9 octombrie 2016

    Despre cursele de motociclete de ce nu vorbit.?

    Reply
    • Redactia 9 octombrie 2016

      despre curse e articolul, nu?

      Reply
  3. Cernescu 16 iulie 2016

    Acesta cursa a ramas foarte populara si dupa cele doua razboaie mondiale.
    Cursa de pe Feleac era celebră, figura în Campionatul European de Munte încă din 1930. Timpul stabilit aici de Hans Stuck, in 1938, pe un Auto-Union, 2 minute 56 secunde, este record absolut, nu a putut fi doborât niciodată.
    Auto-Union a fost precursorul automobilelor Audi, acest nume fiind, de fapt, acronimul de la Auto Union Deutsche Industrie.

    Reply
    • Redactia 17 iulie 2016

      @cERNESCU: MULTUMIM PENTRU COMENTARIU

      Reply
    • AUREL LUNG 29 iunie 2018

      Care pilot roman sa apropiat de acel record ….care a fost timpul optinut ..?

      Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.