Avanpremiera piesei Mein Kampf de George Tabori, în regia reputatului Alexandru Dabija, a avut loc ieri seară, cu sala arhiplină, s-a stat efectiv în picioare, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca. Piesa trebuia jucată în vara anului 2014 dar s-a amânat pe stagiunea de toamnă.
Clujulcultural.ro a scris la timpul potrivit despre asta aici.
Premiera spectacolului va avea loc duminică, 12 octombrie, de la ora 20:00, în cadrul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj din 8-12 octombrie 2014.
O farsă antinazistă !
Cea mai faimoasă piesă a lui George Tabori este farsa antinazistă, Mein Kampf, pe care a regizat-o el însuşi, pentru prima oară, la Viena, în anul 1987. Prin teatrul său, Tabori a căutat să încurajeze publicul să râdă de monştrii şi ucigaşii de pe scenă.
Clujulcultural.ro a apelat la expertiza unui reputat teatrolog clujean, Claudiu Groza, care a făcut o mini-cronică a spectacolului Mein Kampf după avanpremiera de ieri!
„Umor evreiesc (cu multă autoironie) + isterie nemțească redată cu o sarcastică satiră + o emoție subtilă, lipsită de patetism și teză = Mein Kampf. Cel mai nou spectacol al Teatrului Național din Cluj s-a jucat aseară în avanpremieră, cu o sală plină ochi, entuziasmată de curgerea reprezentației. Un Hitler june, virgin și speriat de sex, rigid și cu ochii sclipitori de nebunia încă stăpânită, e coleg de cameră cu niște evrei deloc ortodocși. Iar în această vecinătate străbătută de hohote de râs, de farse „gospodărești” și luarea în râs a tuturor clișeelor, de bucuria de a trăi și a gândi cu libertate, se insinuează încet Moartea, la fel de poznașă precum cei vii, dar aducând cu ea suflul rece al traumelor viitorului…
Mein Kampf e, dacă vreți, o anti-teză teatrală. Spectacolul nu dă o lecție de istorie, nu e solemn ori pedagogic, ci deșucheat, vivace, în maniera regizorală a lui Alexandru Dabija, potențată de songurile Adei Milea. Și totuși, deși hohotește de râs, deși libertatea limbajului scenic poate „jena” firile pudibonde, spectatorul va simți la final acea empatie cathartică ce stă în miezul oricărui spectacol bine făcut. Durerea se alină prin râs, inevitabila tragedie se amână printr-o ironie „fără Dumnezeu”, dar rugăciunea fără cuvinte există pitită undeva. O rugăciune pe care trebuie s-o spună, după spectacol, spectatorii… Mein Kampf poate fi o exorcizare comică, oricât de bizar sună formula”, a descris Groza spectacolul.
Viaţă de poveste
George Tabori s-a născut la 24 mai 1914 la Budapesta într-o familie de evrei. A fost al doilea fiu al jurnalistului, scriitorului şi istoricului amator Cornelius Tabori. După obţinerea bacalaureatului în 1932, George Tabori a plecat la Berlin, unde a început să înveţe meseria de hotelier. O dată cu venirea la putere a naziştilor, George Tabori părăseşte Germania. A plecat la Londra unde se afla fratele său mai mare Paul, jurnalist. În 1941 Tabori obţine cetăţenia britanică. A dus o viaţă de emigrant în marile oraşe europene Viena, Praga, Londra, câştigându-şi existenţa din traduceri şi jurnalism. Între anii 1939 şi 1941 a fost corespondent de presă la Sofia şi Istanbul. A activat şi în calitate de corespondent de război şi ofiţer al serviciului de informaţii al armatei britanice. Tatăl său a murit în 1944 în lagărul de la Auschwitz – este motivul pentru care nazismul devine o temă obişnuită în piesele sale – mama sa, Elsa, scăpând de deportare printr-o întâmplare fericită. George Tabori a locuit în şaptesprezece ţări. În Statele Unite a scris scenarii de film pentru Hitchcock, a tradus din Brecht şi Max Frisch, a lucrat la Actor’s Studio. În anii ’60 s-a întors în Europa şi a lucrat la Viena, la Shauspielhaus, iar apoi la Burgtheater.
În anul 1975 a fondat Bremer Theaterlabor, care a funcţionat până în 1978, când Tabori s-a mutat la München, unde a montat Beckett, Euripide şi spectacole de operă.
A fost onorat cu importante premii şi distincţii: Premiul literar Kassel 2001, Mülheimer Dramatikerpreis în anul 1983 şi 1990.
George Tabori a murit la Berlin, la vârsta de 93 de ani.
Mein Kampf:
Regia: Alexandru Dabija
Scenografia: Carmencita Brojboiu
Dramaturgia: Cătălin Ştefănescu
Muzica: Ada Milea, Anca Hanu
Asistent de regie: Leta Popescu
Asistent de scenografie: Cătălin Bocîrnea
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuţia pe roluri:
Ionuţ Caras – Schlomo Herzl
Cristian Grosu –Zweizl
Radu Lărgeanu – Dreizl
Cătălin Herlo –Lobkowitz
Silvius Iorga – Drinkowitz
Sorin Leoveanu – Hitler
Matei Rotaru – Himmlisch Heinrich
Angelica Nicoară –Gretchen
Romina Merei – Handchen
Patricia Brad – Fretchen
Anca Hanu – Mizzi, o găină
Ramona Dumitrean – Doamna-cu-Coasa
Cristian Rigman – Leopold, şoferul Doamnei-cu-Coasa
Alexandra Tarce – Dina, secretara Doamnei-cu-Coasa
Vă oferim o galerie foto, realizate de NICU CHERCIU/ www.fotonicu.wordpress.com
1 thought on “Mein Kampf, un spectacol deşucheat şi vivace la Teatrul Naţional. FOTO”