EDITORIAL. De la Electric Castle la…Billy Idol sau despre paradoxalul Cluj

Muzica

Publicul este un animal ciudat. Greu de anticipat. Alege surprinzân. Respinge fără să şovăie. Nu îl interesează eforturile, sacrificiile unor organizatori. Nu e treaba lui. Analizează clar şi decide. Taie în carne vie. Şi îşi numără bine banii.

E cea mai mare greşeală să dai vina pe el. Niciodată  publicul nu e vinovat de succesul sau eşecul unui eveniment! Niciodată. E cea mai mare greşeală să dai vina pe public, e o imbecilitate. Vinovatul pentru insucces e situaţia economică, modul de organizare, oferta artistică dar niciodată publicul. Gusturile poate s-au schimbat, generaţiile s-au schimbat. Netul a schimbat tot din temelii. Dar muzica live, concertele au rămas atractive, fascinante. Nu le poţi ignora, dovadă miile de festivaluri din toata lumea. Şi zecile de mii de concerte. Live e live. Nu se compară cu nimic.

De aceea e interesant să vedem cum a fost posibil Iron Maiden la Floreşti, în zi de Sfântă Mărie Mare, 15 august, contrazicând tradiţiile ortodoxe, cu 30.000 de oameni,  cum a fost posibil să vină 40.000 de oameni la Opening Cluj Arena cu Scorpions şi cum au luat-o la vale concertele mari cu bilete plătite.

Eşec  cu Deep Purple şi UB 40, anulare Hooverphonic, amânare Maria Nazionale. Mutare de pe Cluj Arena in Piata Unirii a concertului Billy Idol, ultimul semieşec clujean! Şi paradoxal, că aşa e la Cluj, la 20 de kilometri distanţă, un fenomenal Electric Castle, ediţia a doua, luat cu asalt de „electrici”.

IDOL
Billy Idol va canta in Piata Unirii!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ce acolo se poate şi dincolo nu? E rockul in declin? E expirat cumva Billy Idol? Si cum fac organizatorii de la Electric Castle sa aiba asa un succes?

Hai sa le luăm pe rând, şi din experienţă proprie. Am participat la toate concertele clujene, am scris de tot ce s-a amânat sau anulat. Şi sincer îmi pare rău.

 

Iron Maiden, Floreşti. Organizator omul de afaceri Liviu Alexa prin două firme. Finanţator: omul de afaceri Arpad Paszkany. Buget asigurat. Trupa Iron Maiden este una inca un voga! Asta e important. Desi Maiden mai concertase de doua ori in capitala, vine rar in Romania. Atractia a fost mare mai ales ca si regiunea are o rezonanta deosebita.  Maiden are o piesa cu acest titlul, Transilvania. Nu au cantat-o la Cluj. Trupa se afla in turneul albumului Final Frontier, costul deci e mai mic la onorariu cand o trupa concertează. Au sosit de la Budapesta la Cluj cu avionul. Paszkany a promis, Alexa a implementat. Si-au tinut promisiunea. Rezultatul: o campanie mediatica senzationala, outdoor in tot Ardealul si Bucuresti. 30.000 de oameni prezenti la concert. Liviu Alexa a scris ca a iesit cu un profit mic si ca 70 la suta a fost public….extern.

Morala: nu te poţi baza pe clujeni. Iei ţeapă, pierzi bani, ajungi la faliment cu ei.

Scorpions si Smokie la Cluj Arena Openning (plus artisti romani buni). Organizator Comvel Events. 40.000 de mii de oameni la concert la Scorpions, in prima zi. Atracţia deschiderii Cluj Arena a jucat un rol crucial. Timp bun, nu a plouat decat a doua zi. Costurile au fost „scoase” cu Scorpions. Ce s-a incasat a doua zi a fost profit, in ciuda unor artisti aflati la amurgul carierei, adica ambele trupe straine invitate.

Morala: daca deschizi un stadion ai sanse de profit.

Deep Purple şi UB40: organizator acelasi COMVEL EVENTS. A fost un eşec. Public la Deep Purple circa 9000 de oameni. Lume puţină, trupă aflată la final de carieră bine de tot. Oamenii au plecat acasă cu un gusturi amestecate. A doua zi la UB 40 a fost parca un pic mai multă lume. Dar tot s-a pierdut o tonă de bani. Greu de spus de ce reţeta nu a atras.

Morala: miza trebuie să fi pe artişti în vogă. Dar aceştia costă, trebuie bugete mari pentru a-i aduce. Are Clujul aşa ceva? Nu are.

Maria Nazionale. Muzică tradiţională napoletană. Organizator Amprenta Advertising. Amînat pe octombrie pentru că nu s-au vîndut suficiente bilete.

 

Hooverphonic. Organizator Agenţia Fapte. Concert anulat.  Iniţial mutat de la Sala Sporturilor la Casa de Cultură. Apoi anulat. Păcat, pentru că e o trupă foarte bună. Oficial nu se ştiu motivele. Neoficial e că nu s-au vândut bilete suficiente.

Billy Idol. Organizator Amprenta Advertising. Iniţial pe Cluj Arena, este mutat concertul în Piaţa Unirii pe 30 iunie. Amprenta a lansat cu această ocazie festivalul rock „We are rocking the city”, cu formaţii româneşt, in 28-29 iunie. Pe spaţiul din Piaţa Unirii nu se plăteşte chirie, cum ar fi fost pe Cluj Arena, pentru că partener e primăria care oferă gratis spaţiul. Sau la preţ modic. Rămâne de văzut cât public va strânge acest festival şi concertul Billy Idol.

Intre acestea, Radio Zu a organizat un mega concert, cu artişti români, intitulat Forza ZU, cu acces gratuit, cu 55.000 de participanţi, dupa unele surse, dupa altele, inclusiv comunicat oficial al Consiliul Judetean, cu 70.000 de participanti total! Cel mai mare concert ever clujean!

Maiden
Chitaristul Adrian Smith, in concertul Iron Maiden de la Floresti, 15 august 2010.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aceasta este panorama concertelor mari care au avut loc la Cluj in ultimii ani pe stadionul Cluj Arena sau in alte locatii.

Inca doua concerte au avut loc in 2014 la Casa de Cultura a Studentilor, Cristi Minculescu & Nuţu Olteanu Super Grup, in 20  februarie, organizator clujulcultural.ro si RB Events respectiv concertul trupei Pasărea Rock, ambele cu public destul de restrâns, 430 respectiv  550 de persoane.

De asemenea, evenimente au avut loc pe zona de jazz, International Jazz Day, la Casa de Cultură a Studenţilor, 1000 de spectatori, un eveniment de mare succes, şi concertul Renato Borghetti sub egida Transilvania Jazz Festival, fără să am aici cifre.

 

De ce nu se plătesc bilete?

Este evident că situaţia concertelor pentru care se plătesc bilete e tot mai dificilă. Clujenii NU au acest obicei! El trebuie încurajat, cultivat, de la nivel de cafenea care face un concert la nivel de show pe Cluj Arena!

Există probabilitatea că sunt prea multe concerte, evenimente la Cluj şi mai ales faptul că seria de concerte gratuite a stricat obiceiul clujenilor de a cumpăra bilete! Dar atunci cum se explică succesul Electric Castle, care vinde zeci de mii de bilete şi de abonamente?

Una din explicaţii este că proiectul Electric Castle este unul extrem de bine gândit, are o poveste, organizatorii au şi bani, probabil după ce au riscat enorm în prima ediţie şi „le-a ieşit”. Combinaţia de lucru bine făcut, atent gândit, line-up profesionist, comunicare originală, concept original, a făcut diferenţa! Plus ambianţa extraordinară a domeniului Bannfy este de netăgăduit. Ieri au fost 17.000 de oameni, anunta organizatorii de la Electric!

Organizatorii de concerte nu trebui să învinuiască publicul, ci să protesteze împotriva abundenţei concertelor gratuite, realizate din bani publici care strică definitiv obiceiul publicului de a plăti bilet.

De asemenea, în absenţa BANILOR, a bugetelor masive oferite de sponsori privaţi, concerte de tipul Metallica, Robbie Williams, Bon Jovi, ACDC sunt la nivel de vise la Cluj. In capitalismul din show bizz nimeni nu riscă să piardă o tonă de bani şi să falimenteze. Mai ales dacă îi are!

Chiar dacă primăria va finanţa un concert mare în 2015, la Cluj Arena, el tot din bani… publici va fi plătit.

Clujul se dovedeşte astfel locul unei poveşti de succes, care e festivalul Electric Castle, dar şi al unor eşecuri sau semieşecuri.

Noi vom continua să mergem la concerte live, orice ar fi. Poate să le şi organizăm.

Povestea continua!

text de Tiberiu Fărcaş, editor-coordonator Clujulcultural.ro

 

 

 

 

 

 

 

19 thoughts on “EDITORIAL. De la Electric Castle la…Billy Idol sau despre paradoxalul Cluj

  1. Probabil omitem si o chestiune importanta. Majoritatea lumii are gusturi muzicale simple. Roxette sau majoritatea DJilor de la Electric Castle se incadreaza in respectivele gusturi. Muse, Hooverphonic (o trupa minunata, care canta muzica digerabila de orice persoana cu minime gusturi de bun simt), Marcus Miller si Anathema din pacate, nu. Trist.

  2. Electric Castle a reusit in mare parte si datorita faptului ca au avut bani pentru a face o prima editie beton. Din pacate, acesti bani provin de la RMGC care spala bani prin intermediul companiei PR&More.

  3. Este si vina organizatorilor si a managementului defectos pentru situatia asta.
    Judecand dupa tratamentul la care sunt supusi cei ce isi cumpara biletele, nu se va crea vreodata un public clujean care sa faca acest lucru.
    Uitati-va la concertul cu Billy Idol; desi nu am 60 de ani, am vrut sa il vad si mi-am cumparat cumintica bilet de cum s-a anuntat concertul… apoi stupoare! Au aparut reduceri iar cei ce nu s-u grabit sa cumpere au avut sansa de a cumpara mai ieftin decat mine (om serios, ce si-a facut treaba de spectator si i-a asigurat pe organizatori ca se vinde totusi ceva). Corect? Nici pe departe.
    Iar asta nu este tot.
    Concertul se muta. OK! Stupoare din nou: eu, care am bilet la Gazon A stau pe o fasiuta micuta cu centrul blocat de cortul de sunet… deci o sa vad un colt de scena si am sa stau cu capu in boxe (si intr-o Piata Unirii, unde m-am saturat sa mai merg la concerte de mult…) pe scurt stau mai prost ca aia ce au platit mai putin pe bilete la tribune. Corect ?!? Din nou, nici pe departe.
    Ce m-a invatat situatia asta?
    Sa nu ma bazez niciodata pe organizatori cinstiti si sa nu imi investesc banii in concertele lor. Mai bine astept pana in ultimul moment, nu de alta, dar daca astept am sa primesc reduceri si am sa stiu unde se va tine concertul si pentru ce platesc defapt. Pentru ca asa functioneaza treaba in Cluj.

    1. Maya: e normal sa fi suparata, dar un pic exagerezi. Nu toti organizatorii de evenimente sunt necinstiti! Nu generaliza pentru a gresesti. Numai bine.

  4. Deageaba il aduce pe billy idon, tipu a cantat ok pt timpul lui, fanii lui sunt cam invarsta. Ce rost are sa aduci un artist caruia ia trecut vremea. Vrei sa aduci o trupa rock care sa aduca si bani adu pe: rammstein, linkink park, apocaliptica, metallica etc.

  5. Eu ii inteleg pe cei de la Amprenta. In locul lor as fi facut fix la fel. Zici ca Electric Castle este un succes la 17000 de oameni, corect? Billy vinde tot atata sa presupunem si ar fi 5000 de oameni intr-o tribuna, 5000 in cealalta, 2000 pe peluza si inca 5000 in fata scenei. Ce poti spune? Ca e un eveniment care nu a adus lume, un sfert de stadion plin, un fas, mare esec. Comparabil cu acelasi numar de oameni de la Electric Castle. Totul este cum privesti si de unde privesti acei 17000 de oameni. De aceea repet ca ii inteleg perfect. Dupa un eveniment moca de 70000 de oameni, nici la 20000, nici la 30000 stadionul nu va fi la fel de „plin”. Eu cred ca piata unirii va fi plina si vor iesi cu fruntea sus si vor avea si un eveniment reusit. Poate ca si noi, clujenii ar trebui sa ii incurajam mai mult, nu doar sa le bagam bete in roate. Chiar si presa ar trebui sa se mobilizeze si sa ii incurajeze pe clujeni sa mearga la concert. Biletele nu sunt scumpe si sa fim seriosi, e totusi un nume greu Billy Idol.

  6. Organizatorii Electric Castle sunt niste tineri talentati care cunosc si se identifica bine cu cultura consumatorilor lor, care stiu din experienta cu se ce se mananca fenomentul la scara mica si care au facut ceva destul de „adevarat”, din prima, la scara mare. Un „produs” bun si corect, de masa, fara conotatii locale, atent la oferta si atent la audienta. N-avea de ce sa nu fie reusit decat daca aveau ghinion. Sper ca au si facut o carca de bani 🙂

    Din restul mentionate de tine, si multe altele, majoritatea sunt genul de evenimente care n-au cum sa fie reusite decat daca au noroc. Pentru cine aduci Billy Idol, Smokie, Nazareth, Chris Norman, Deep Purple, Ub40 etc, etc „in concert”? Sau „pe stadiooon”?? Evenimente de mare rasunet, ce mai…

    De proiecte de genul Nutu Olteanu „super grup” ce sa mai vorbesc. Mai, daca ar fi fost Olteanu + Minculescu in clubul X ar fi fost corect si poate m-as fi dus din vari motive, inclusiv nostalgia, plateam un 30 de lei, beam niste beri, etc. Asa l-am vazut si pe Stele Lukather cu o formula de blues. Dar „super group” „in concert” „la casa de cultura” sa stau pe scaun si sa ascult ca la filarmonica cum scartzaie doi obositi niste piese obosite… si le mai si canta prost! Doamne Maica Domnului, sa te mai miri ca evenimentele astea „n-au avut succesul asteptat” :))

    1. Ioan: a fost atmosfera la Nutu Olteanu cu Cristi Minculescu. Sala in picioare. Probabil ati fost la alt concert…

  7. Depinde si de cine e in concert. Sa fim seriosi, nici Dee Purple, Billy Idol si nici UB40 nu sunt in voga. Cine sa dea bani ca sa-i vada. Doar cei nostalgici. Si eu am mers la concert UB40 chiar daca solistul nu era acelasi, am fost si la Roxette, am fost si la Ana Moura. Ideea e ca omul merge la ce-i place. Cred ca am scoate din buzunar bani daca ar veni cineva care sa merite . Cum ziceai si in articol, Robbie Williams sau alte nume sunt vise, pentru ca nu-i aduce nimeni aici.
    Acuma cativa ani a fost Beyonce in concert la Cluj, nu stiu cata lume isi aduce aminte. Nici acolo nu s-a inghesuit lumea. Dar garantat ca daca ar veni maine, ar merge lumea.

  8. Mai merita mentionate cel putin doua concerte din 2014: Ray Wilson – Genesis Klassik, la Opera Maghiara si JazzDay la Casa de Cultura a Studentilor. Amandoua au fost cu sali pline.

    1. … vad ca despre JazzDay scrie in articol, mea culpa.
      Ce pot spune: sala CCS a fost arhiplina, pretul biletelor: 85, 50 si 35 lei. Avand in vedere desfasurarea de forte (5 nume mari + orchestra), biletele au fost ieftine.
      La Renato Borgetti a fost putina lume. S-a desfasurat in paralel cu Forza Zu si Noaptea Muzeelor. Asa ca nu e de mirare ca lumea nu s-a inghesuit. Concertul a fost extraordinar, pacat ca nu prea a fost public.

  9. Sa vina un Bon Jovi sa vezi cum se schimba situatia 😉 garantat ! Cine se incumeta sa-l aduca ??? Iron Maiden a fost un concert special, au venit multi din Ungaria , mediatizarea buna inclusiv la stadionul echipei CFR care atunci era in plina glorie , locatia si nu in ultimul rand pretul care daca nu ma insel a fost 100 de lei indiferent de cercuri si alte prostii de delimitari prin care se face selectarea publicului pompos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *