A 7-a / Special

CTP despre film şi propagandă comunistă în cinemaul de dinainte de 1989: De ce să le interzicem câtă vreme publicul se uită la ele?

Scriitorul şi jurnalistul Cristian Tudor Popescu (CTP), autor al cărţii “Filmul surd în România mută: politică şi propagandă în filmul românesc de ficţiune (1912-1989)” (e teza sa de doctorat publicată la ed. Polirom n.r.), consideră că filmele propagandistice din regimul comunist nu trebuie stopate de la difuzarea  pe televiziuni pentru că există o cerere a publicului, care se uită la ele!

Este una din multele afirmaţii uimitoare şi provocatoare ale dezbaterii organizate la TIFF de către Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER). Dezbaterea a făcut parte din secţiunea “După 25 de ani”, realizată în parteneriat de TIFF cu IICCMER.

CTP

Cristian Tudor Popescu

Moderatorul dezbaterii a fost jurnalistul clujean Mihnea Măruţă şi la ea au participat scriitorul şi jurnalistul Cristian Tudor Popescu, regizorul Cristi Puiu, de la care a pornit ceea ce poartă titlul de „Noul Val” al filmului românesc, cu pelicula „Marfa şi banii”, şi conferenţiarul universitar clujean de la UBB, Doru Pop, autor al unui volum publicat în SUA şi premiat în România, “Romanian New Wave Cinema: An Introduction”

 

„De ce să le interzicem câtă vreme publicul se uită la ele? Aceste filme au audienţă la televizor, de-aia sunt date. Nu a dat nimeni vreun ordin să continue mecanismele propagandistice asupra populaţiei şi să fie difuzate aceste filme. Ele sunt difuzate din punct de vedere al interesului comercial, şi-atunci trebuie să ne întrebăm – şi asta e, într-adevăr, o întrebare gravă – de ce plac aceste filme şi acum? De ce sunt valabile, într-un fel?

Sigur, cineva care se uită cu un ochi critic la ele identifică nişte lucruri groaznice. Şi, totuşi, iată că, după ce comunismul a căzut, după ce au murit oameni pentru asta, populaţia se uită la aceste filme. Şi uneori se uită mai mult, din păcate, decât la filmele Noului Val, al cărui reprezentant de frunte este domnul Cristi Puiu.”, a spus Cristian Tudor Popescu.

„Filmele astea sunt parte din vizualul copilăriei şi tinereţii mele. Aspectul celălalt, legat de funcţia pe care au avut-o unele dintre ele, e o lungă poveste şi putem specula la nesfârşit în ce măsură ele sunt nocive, în ce măsură sunt expirate…”, a spus şi regizorul Cristi Puiu, în debutul dezbaterii.

cristi-puiu

Regizorul Cristi Puiu

Doru Pop a accentuat faptul ca aceste filme sunt ideologizate dar şi că în prezent se fac filme la fel de ideologizate.

„Aici sunt mai multe paliere pe care ar trebui să le clarificăm. În primul rând, să fim conştienţi că toate producţiile cinematografice din toate contextele globale sunt ideologizate. Dacă ne uităm la filmele hollywoodiene contemporane, ele sunt purtătoarele unei ideologii, asta e foarte clar. Şi filmele din epoca comunistă erau purtătoarele unei ideologii. De exemplu, în spatele westernurilor cu Ilarion Ciobanu, dacă te uiţi cu mare atenţie, ce-o să descoperi? O să descoperi ideea minunată din comunism că ţăranii şi proletarii sunt mai buni decât capitaliştii, preoţii şi toţi ceilalţi. Deci, mecanismul ideologic este acolo. Nu există ochiul inocent al camerei…aceste filme se transmit pentru că sistemul românesc este incapabil să genereze producţii autohtone. UE ne-a obligat să dăm 25% filme româneşti şi europene, dar, fiindcă nu există filme româneşti, ce facem? Le luăm pe cele din anii ’60-’70 şi le dăm ca producţii autohtone, în loc ca statul să genereze mecanisme de încurajare a producţiei post-comuniste…”, a spus criticul Doru Pop.

Doru Pop critică înfiinţarea INF

Universitarul Doru Pop

 

Jurnalistul Mihnea Măruţă a redat înregistrarea completă, extrem de amplă, a  uneia din cele mai bune dezbateri care a avut loc în istoria celor paisprezece ediţii ale TIFF. Aceasta poate fi citită  integral AICI

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.