14 septembrie 2020

Val de pelicule atractive în cadrul Zilelor Filmului Maghiar

By In A 7-a

Miercuri începe, la Cinema Victoria, ediția aniversară, a 20-a, a festivalului de cinema Filmtettfeszt/Zilele Filmului Maghiar.  El are loc între 16-20 septembrie 2020.

Info bilete

 18 lei – preţ întreg

 15 lei – preţ unic pentru cinemateca TIFF

 15 lei – preţ redus pentru elevi, studenți ,seniori,persoane cu handicap mediu și ușor

 15 lei – preț Blitz Vip, Benefit și Beard  Brothers

 10 lei – preţ unic  ora 13 (vineri-duminica) 

 Persoanele cu handicap grav sau accentuat și persoana care le însoțește beneficiază de gratuitate.  De luni până joi , la ora 13, intrarea este liberă pentru elevi, studenţi, seniori şi se face pe baza legitimaţiei.  Facilitate pusă la dispoziţia publicului datorită asocierii Primăriei Cluj Napoca cu Asociaţia Victoria Film.

Program ZFM: 

Miercuri, 16 septembrie

18:30 Deschidere oficială. Film de deschidere

Visky Ábel: Povești din închisoare / Mesék a zárkából

 

21:30 Film de lungmetraj

Hartung Attila: FOMO: Fear of Missing Out

 

Joi, 17 septembrie

19:00 Filmgalopp – Competiția de scurtmetraje maghiare din Transilvania

Farkas Boglárka: Ceea ce nu am observat / Amit nem vettünk észre

Frunza Roland: Prea târziu / Ebgondolat

Incze Kata: Liniște, vă rog / Csendet kérünk

Kéri László: Foame / Éhség

László József: Spre casă / Hazafelé

Sós Timothy: România liberă / Szabad Románia

Szitai Eszter: MásCara

Sztercey Szabolcs: Când ne vom întâlni / Amikor találkozunk

Ungváry Oscar: Panica de deschidere / Kapunyitási pánik

21:30 Film de lungmetraj

Deák Kristóf: Prizonierii / Foglyok

Vineri, 18 septembrie

19:00 Eveniment special / Film de lungmetraj

Zolnay Pál: Fotografie / Fotográfia

21:00 Film de lungmetraj

Nagy Zoltán: În liniște / Szép csendben

Curtea Muzeului de Artă

 

20:00 Film de lungmetraj

Kocsis Ágnes: Eden / Éden

 

Sâmbătă, 19 septembrie

 

Cinema Victoria

 

11:00 Program pentru copii și tineret

Bácskai Lauró István: PălărieTare și NasDeCartof / Keménykalap és Krumpliorr

 

18:30 Festivitatea de decernarea premiilor, proiecția scurtmetrajului câștigător

 

21:00 Film de lungmetraj

Szász Attila: Povești mărunte / Apró mesék

 

Curtea Muzeului de Artă

 

20:00 Film de lungmetraj

Bagota Béla: Valan – Valea îngerilor / Valan – Az angyalok völgye

 

Duminică, 20 septembrie

 

Cinema Victoria

 

11:00 Program pentru copii și tineret

Pálfi Zsolt: Povești de pe malul lacului 2. – Iarna în Marea de Stuf / Lengemesék 2. Tél a nádtengeren

 

14:30 Scurtmetraje maghiare

Baranyi Benő: Anja

Darabos Éva: Pa, dragul meu bloc! / Pá kis panelom

Kádár Melinda: Izvorul și turnul / A forrás és a torony

Krisztics Villő: Pisica mea, un Socrate / Macskám mint Szókratész

Ulrich Gábor: Dune / Dűne

 

16:30 Eveniment special / Film de lungmetraj

Trenul fantomă: versiunile în maghiară și în română ale unei povestiri înspăimântătoare

 

18:30 Film de lungmetraj

Hajdu Szabolcs: Treasure City / Békeidő

 

21:00 Film de lungmetraj

Bodzsár Márk: Tovarășul Draculici / Drakulics elvtárs

 

Curtea Muzeului de Artă

 

20:00 Film de lungmetraj

Lóth Balázs: Belea la Budapesta / Pesti balhé

 

 

 

Filmele festivalului

 

LUNGMETRAJE

 

Povești mărunte 16+

Apró mesék

  1. Szász Attila, 2019, 112

 

1945, Ungaria. Al Doilea Război Mondial abia s-a sfârşit şi ţara e cuprinsă de haos şi incertitudine. Un escroc încearcă să profite de vremurile tulburi, dar e nevoit să fugă din Budapesta şi primeşte adăpost în pădure de la o femeie care locuieşte singură cu fiul ei. Bărbatul se va trezi curând implicat într-o toridă poveste de dragoste cu femeia, doar că soţul acesteia se va întoarce curând de pe front.

 

Scenariu: Köbli Norbert

Imagine: Nagy András

Montaj: Hargittai László

Muzică: Pacsay Attila, Parádi Gergely

Distribuție: Szabó Kimmel Tamás, Kerekes Vica, Molnár Levente, Gyabronka József

Producător: Köves Ábel, Lajos Tamás

 

Treasure City 15+

Békeidő

  1. Hajdu Szabolcs, 2020, 92’

Treasure City este un film de antologie, format din mai multe povești legate împreună. Filmul tratează aspecte ale dominației și dependenței, la limita dintre ficțiune și realitate, fie că e vorba de relația de cuplu, de prietenie, relația părinte-copil sau de cea între stat și cetățean. Acțiunea se petrece într-o singură noapte și este alcătuită din mai multe povești principale, îndreptând spre povești și personaje noi: conflictul dintre un preot protestant și familia lui; aventurile fiicei adolescente unei activiste politice; criza căsătoriei unui actor de vârstă mijlocie și povestea unui director de teatru de renume și tânăra lui protejată.

 

Scenariu: Hajdu Szabolcs

Imagine: Bántó Csaba

Montaj: Kővári Szabolcs Olivér

Muzică: Freakin’ Disco

Distribuție: Sárosdi Lilla, Szabó Domokos, Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya, Hajdu Lujza, Wrochna Fanni, Schilling Árpád, Buchmann Wilhelm, Gelányi Bence, Bocsárdi Magor, Molnár Enikő, Deák Zoltán, Ötvös Kinga, Tóth Orsi, Katona László, Sándor Anna, Pálfi Magdó, Földeáki Nóra, Krokovay Ábel, Halmi Gábor

Producător: Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya, Jim Stark, Dan Wechsler, Andreas Roald, Jamal Zeinal-Zade, Zágoni Bálint, Zányi Tamás

 

Tovarășul Draculici 15+

Drakulics elvtárs

  1. Bodzsár Márk, 2020, 95’

Ungaria, anii ’70. Tovarășul Fábián, erou al revoluției cubaneze, își vizitează patria pentru o grandioasă campanie de donare de sânge. Dar ceva e în neregulă cu el. Bătrânul luptător arată de parcă ar avea 30 de ani și conduce un Mustang roșu aprins. Serviciul de contraspionaj începe să creadă că Ungaria se poate lăuda acum cu un alt vampir pe lângă celebrul actor Bela Lugosi…

 

Scenariu: Bodzsár Márk

Imagine: Reich Dániel

Montaj: Kovács Zoltán

Muzică: Keresztes Gábor

Distribuție: Walters Lili, Nagy Ervin, Nagy Zsolt, Borbély Alexandra, Znamenák István, Thuróczy Szabolcs, Balsai Móni, Trill Zsolt

Producător: Pék Csaba, Tőzsér Attila

 

Eden

Éden

  1. Kocsis Ágnes, 2020, 153’

Éva este alergică la tot felul de substanţe chimice, la poluare, la unde radio şi la câmpuri electromagnetice. Trebuie să trăiască în izolare completă, fără niciun contact cu mediul înconjurător, iar cea mai mică greşeală ar putea-o costa viaţa. Singurele interacţiuni sunt cu fratele ei şi doctorii care tot fac experimente pe ea. Într-o zi un psihiatru vine să cerceteze dacă afecţiunea ei e reală sau e doar rodul imaginaţiei. Poate fi Éva salvată de dragoste?

 

Scenariu: Kocsis Ágnes, Ivo Briedis, Németh Gábor, Andrea Roberti

Imagine: Tóth Widamon Máté

Montaj: Mezei Áron

Distribuție: Lana Barić, Daan Stuyven, Bocskor-Salló Lóránt, Roberti Maja, Makranczi Zalán, Kistamás László, Kardos Róbert

Producător: Pataki Ági, Berger József, Els Vandevorst, Oana Giurgiu, Alain Berliner

 

Prizonierii 12+

Foglyok

  1. Deák Kristóf, 2019, 100’

În 1951, la Budapesta, viața unei familii oarecare este dată peste cap atunci când în zori sosesc reprezentanții puterii – dar în loc să-i deporteze, agenții se mută la ei, ținând captivi în apartament atât membrii familiei, cât și pe toți cei care îndrăznesc să bată la ușă. Zilele trec, explicații nu se oferă, iar situația din ce în ce mai absurdă. Secretele și frica încep să distrugă încet-încet nervii prizonierilor din locuință.

Scenariu: Vörös András

Imagine: Gózon Francisco

Montaj: Csillag Manó

Muzică: Balázs Ádám

Distribuție: Szamosi Zsófia, Fekete Ernő, Sodró Eliza, Molnár Levente

Producător: Dreissinger László, Osváth Gábor

 

FOMO: Fear of Missing Out 16+

FOMO – Megosztod és uralkodsz 

  1. Hartung Attila, 2019, 91’

Gergő şi prietenii săi adolescenţi nu se gândesc decât la trei lucruri: distracţie, sex şi cine le-a mai dat like. Într-o noapte, Lilla le cade victimă băieţilor la o petrecere. O provocare scapă de sub control şi viaţa lor se schimbă o dată pentru totdeauna.

 

Scenariu: Hartung Attila, Kerékgyártó Yvonne

Imagine: Deák Kristóf

Montaj: Duszka Péter Gábor

Muzică: Konsiczky Dávid, Henry Gonzo

Distribuție: Szávai Viktória, Stohl András, László Panna, Yorgosz Goletsas, Bouquet Gergely

Producător: Major István, Iványi Petra

 

Belea la Budapesta 16+

Pesti balhé 

  1. Lóth Balázs, 2020, 104’

În copilărie erau amici nedespărțiți. Dar cam răi: aventurile lor inocente au lăsat în flăcări tabere de copii și au îngrozit educatorii. Apoi amicii au crescut – dar, din fericire, au rămas la fel de neserioși. Cu excepția lui Marcell, devenit inginer teribil de bogat, dar nu foarte fericit, toți sunt la fel de lipsiți de scrupule și puși pe șotii ca înainte. Și când unul dintre ei vine cu ideea de a infiltra o pictură ciudată de-a lui la licitația de artă a secolului, plănuind împreună cu tovarășii săi o acțiune demnă de James Bond, gașca reușește să-și convingă chiar și vechiul amic să participe la fărădelegea nebunească. Dar nu există planuri perfecte…

 

Scenariu: Inotay Ákos, Kis-Szabó Márk, Lóth Balázs

Imagine: Balázs István Balázs

Montaj: Kertai Gábor

Muzică: Gulya Róbert

Distribuție: Szabó Simon, Elek Ferenc, Petrik Andrea, Reviczky Gábor, Mészáros Béla, Hegedűs D. Géza, Inotay Ákos, Jászberényi Gábor

Producător: Fülöp Péter, Hutlassa Barnabás

 

În liniște 12+

Szép csendben 

  1. Nagy Zoltán, 2019, 80’

David, un tânăr de 18 ani, este solistul talentat al unei orchestre școlare. Spre finalul pregătirilor pentru concursul național se alătură ansamblului Nóri, o elevă în primul an. În curând, Dávid bănuiește că violoncelista de 13 ani are o relație cu dirijorul lor de 60 de ani. Frământat și prins la mijloc între fată și maestrul său, băiatul devine obsedat de presupusa relație și începe o investigație pentru a afla adevărul.

 

Scenariu: Nagy Zoltán, Horváth János Antal

Imagine: Gulyás Nándor

Montaj: Kornis Anna

Muzică: Zombola Péter

Distribuție: Máté Gábor, Schell Judit, Szamosi Zsófia, Major Erik, Bognár Lulu

Producător: Osváth Gábor, Dreissinger László

 

Valan – Valea îngerilor 15+

Valan – Az angyalok völgye

  1. Bagota Béla, 2019, 109’

Péter este polițist și e pe urmele unor traficanți de fete din Brașov. El e devotat cauzei de a găsi cât mai multe fete dispărute. În fiecare fată salvată o vede pe sora sa, Juli, care a dispărut din Valan, orașul lor natal, un oraș minier, în urmă cu 22 de ani, în timpul evenimentelor haotice ale Revoluției. Atunci când primește un telefon, Péter e nevoit să se întoarcă în Valan pentru a verifica dacă cadavrul descoperit în munți îi aparține surorii sale. Labirintul anchetei îl poartă în trecut şi va trebui să nu se lase copleşit în confruntarea nu numai cu crimele teribile din oraș, ci și cu propriii săi demoni. Filmul a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Varșovia 2019.

 

Scenariu: Bagota Béla

Imagine: Garas Dániel

Montaj: Szalai Károly

Muzică: Márkos Albert

Distribuție: Krisztik Csaba, Hatházi András, Tollas Gábor, Mátray László, Pál Emőke, Rácz Endre, Erdei Gábor Golyó

Producător: Kántor Lászo

FILM DOCUMENTAR

 

Povești din închisoare 12+ 

Mesék a zárkából

  1. Visky Ábel, 2020, 75’

 

O închisoare din Ungaria. Cineaştii îi provoacă pe deţinuţi să scrie poveşti despre copiii lor şi apoi transformă aceste poveşti în scurtmetraje în care joacă chiar rudele deţinuţilor. Într-o încercare de a ajuta familiile afectate de separarea pe care o presupune o condamnare, regizorul Ábel Visky foloseşte în mod creativ puterea transformatoare a artei.

 

Scenariu: Visky Ábel

Imagine: Kürti István, Nagy Zágon

Montaj: Hargittai László, Vághy Anna

Muzică: Asher Goldschmidt

Producător: Gyárfás Eszter, Petrányi Viktória, Juhász András, Morana Komljenovic, Sabina Kresic, Sós Judit, Irena Taskovski

 

——————————————————————————————————————————————–

PROIECȚII ONLINE

 

Anul acesta nu numai filmele din competiție (le vei găsi pe zilelefilmuluimaghiar.ro) vor putea fi vizionate online de-a lungul festivalului. Proiecțiilor de lungmetraje offline i se vor alătura trei proiecții online, după programul următor:

  • vineri, 18 septembrie: Deva (r. Szőcs Petra) – În orfelinatul din Deva trăiește Kató, adolescenta albinoasă. În vacanța de vară, într-un moment de neatenție, se curentează în timp ce își usucă părul. Evenimentul răscolește lumea ce o înconjoară. Orfelinatul se umple de electricieni, iar ea se împrietenește cu o nouă voluntară, Bogi, pe care o adoră. Când află că Bogi îi va părăsi în curând, decide să sacrifice un educator mai vechi pentru unul nou. 
  • sâmbătă, 19 septembrie: Prizonierii (r. Deák Kristóf) – În 1951, la Budapesta, viața unei familii oarecare este dată peste cap atunci când în zori sosesc reprezentanții puterii – dar în loc să-i deporteze, agenții se mută la ei, ținând captivi în apartament atât membrii familiei, cât și pe toți cei care îndrăznesc să bată la ușă. Zilele trec, explicații nu se oferă, iar situația din ce în ce mai absurdă. Secretele și frica încep să distrugă încet-încet nervii prizonierilor din locuință.
  • duminică, 20 septembrie: Cei care au rămas (r. Tóth Barnabás) – Două personalități grav traumatizate se întâlnesc în acest film: un ginecolog de 42 de ani, turmentat de moartea familiei sale, și o adolescentă obraznică, incapabilă să accepte dispariția părinților ei. Deasupra doliului lor comun se înalță umbra grea a holocaustului. Această poveste poetică a fost propunerea Ungariei pentru o nominalizare la Oscar în anul 2020.

 

Filmele vor putea fi vizionate în fiecare seară de la ora 8 până la miezul nopții, pentru detalii urmărește site-ul și pagina Facebook al festivalului!

Premiul Mânzul Șarg

Premiul pentru întreaga carieră ce poartă ca nume titlul primului lungmetraj maghiar transilvănean a fost înființat în 2012 de Asociația Filmtett. Premiul este acordat anual unei personalități din lumea cinematografiei care prin activitatea sa contribuie sau a contribuit într-o măsură substanțială la formarea carierei cineaștilor transilvăneni începători sau consacrați. În 2020, premiul i se acordă lui Szederkényi Miklós.

Directorul de producție și producătorul în vârstă de 67 de ani și-a început cariera ca stagiar în 1977 la baza a II-a a Uzinei de film din Ungaria, după care a devenit asistent de producție la Studioul de filme de popularizare a științelor (Népszerű-Tudományos Stúdió), iar din 1983 a colaborat ca director de producție la realizarea unor filme educaționale și documentare. Trei ani mai târziu lucra deja în funcția de coordonator la departamentul pentru filme de televiziune (Televíziós Filmek Főosztálya) din cartierul Pasarét, iar în 1992, fiind membru al redacției MOVI Duna, a participat la producerea primei emisiuni difuzate experimental prin satelit. După ce studioul MOVI s-a închis în 1994, Szederkényi a continuat ca director de producție al filmelor Fundației Dunatáj.

Prin intermediul fundației a ajuns să lucreze cu mulți regizori de documentare transilvăneni, printre care cu Bálint Arthur (Poros öltöny, Ingyenkoporsó, Ikrek, Józsi nővér és a sárga bicikli, Pîine = kenyér etc.), Zágoni Balázs (A püspök reggelije. Márton Áron első ötven éve), Sylvester Lajos (Királyvadászat), Farkas György (A vártemplom papja), Fischer István (Varjúröptetés), Vörös T. Balázs (Nyolcvan a százból), participând totodată la realizarea filmelor cu tematică legată de România ale mai multor regizori ungari (de ex. Buglya Sándor: Bánya utca – leltár; Zsigmond Dezső: Út Călărașiba – Egy sikeres vállalkozó portréja, A jószág volt az aranya a népnek, Aranykalyiba, Csigavár; Czigány Zoltán: Amikor Gyula bácsi vásárra vitte volt a tölcséres hegedűjét; Mohi Sándor: A közösség, Jeges, Se künn, se benn). Ca mărturie a interesului său acordat Transilvaniei stau filmele-portret despre mari personalități ale regiunii (Honnan jöttél, Ádám?, Fischer István színhelyei, Balladák könyve, A fotográfus hagyatéka, Egy megtagadott hazafi, Apám tánca), dar a fost preocupat și de istoria nobilimii ardelene (Testámentomi rendelés, Egy pont a világban). Șirul continuă, opera sa numărând aproape sute de proiecte, acestea oferind o imagine completă despre prezentul și trecutul Transilvaniei și al regiunilor învecinate, Szederkényi realizând filme despre secui, ceangăi, sași, români, țigani și maghiari.

În cadrul celei de-a 20-a ediție a Zilelor Filmului Maghiar Filmtettfeszt va fi proiectat, ca  omagiu adus lui Szederkényi Miklós, laureat cu Premiul Mânzul Șarg 2020, filmul artistic Legalább Európát… Scurtmetrajul regizat de Fischer István în 1971 a fost interzis de cenzură, publicul larg a putut să-l vizioneze abia peste 30 de ani.

 

EVENIMENTE SPECIALE

 

Trenul fantomă: versiunile în maghiară și în română ale unei povestiri înspăimântătoare

În zilele noastre, remake-ul nu este un fenomen rar: creatori locali realizează o nouă versiune într-o altă țară sau la câteva decenii după varianta originală. Cel mai adesea, Hollywoodul este cel care „râvnește” la câte o producție de succes a unei industrii de film mai mici și o re-filmează cu o paradă a propriilor vedete. Însă remake-uri s-au făcut și cu mult înainte de epoca de aur a Hollywoodului, fiind un fenomen la fel de vechi ca filmul sonor.

Cea de-a 20-a ediție a Filmtettfeszt aduce spectatorilor săi o astfel de delicatesă din istoria filmului: filmul englez Ghost Train a avut premiera în 1931, iar doi ani mai târziu a fost lansată o versiune maghiară și una românească a acestuia. Lucrarea originală care adaptează piesa lui Arnold Ridley are și ea un aspect maghiar: a fost regizată de Bíró Lajos. Remake-urile din 1933 au fost regizate de Lázár Lajos și, respectiv, Jean Mihail, componența echipelor implicate în producția celor două filme fiind aproape identică. Remake-urile filmate cu actori maghiari și români preiau, de asemenea, mai multe înregistrări (de exemplu, fragmente ale scenei dezastrului) din filmul original, iar scenariul rescris și limbajul filmului sunt dezorientant de similare în cele două versiuni mai noi.

Conform acțiunii (comune a) filmului, se zvonește că după un accident de tren petrecut cu douăzeci de ani în urmă, în fiecare noapte trece un tren-fantomă printr-o mică gară din Anglia. Câțiva oameni pierd legătura și sunt nevoiți să-și petreacă noaptea în sala de așteptare. Pe durata nopții, ies la iveală acțiunile unei bande de infractori și chiar și secretul trenului-fantomă este relevat.

Proiectăm varianta maghiară și română a filmului într-un montaj paralel de 65–70 de minute, deoarece nimic nu e mai palpitant decât să punem una lângă cealaltă două versiuni diferite ale aceleiași opere. Filmul montat din cele două remake-uri este opera lui Kőváry Szabolcs.

 

Zolnay Pál: Fotografie (Fotográfia)

Filmul de 77 de minute apărut în 1972 aparține unei mișcări foarte spectaculoase din istoria filmului maghiar: documentarismul anilor ’70, așa-numita Școală din Budapesta. Însă chiar și în cadrul acestui trend care a înglobat multiple feluri de creație, filmul lui Zolnay rămâne un fenomen aparte și izolat. Nu se încadrează printre lungmetrajele în stil documentarist ale perioadei, nu poate fi interpretat ca film documentar, totodată nu se conformează nici cu lucrările Școlii din Budapesta, în care fuzionează regulile și tehnicile narative ale lungmetrajelor și ale documentarelor: în vreme ce lungmetrajele de tip documentar ale școlii recreează întâmplări adevărate, situații reale cu actori amatori, Fotografie amestecă evenimente create și evenimente observate într-o măsură în care granița dintre ficțiune și realitate devine greu de identificat.

Doi tineri – unul fotograf, celălalt retușor – umblă prin regiune ca fotografi călători. Considerând meseria lor o vocație onestă, scopul lor este ca în locul fotografiilor retușate la maximum să imortalizeze chipul adevărat, mișcările specifice, privirile pline de înțeles ale oamenilor, adică să ne confrunte cu realitatea. Pe drum întâlnesc diferite persoane care preferă, însă, să evite copia fidelă a realității și vor să vadă mai degrabă sinele lor „mai frumos”.

Acest conflict se regăsește și în zilele noastre: ajunge să aruncăm o privire pe Facebook, pe Instagram sau în direcția Hollywoodului, unde în locul dramelor sociale hiperrealiste (adică întâmplări reale cu oameni reali), filmele fantastice pline de CGI (poveștile fictive ale unor ființe inexistente) sunt cele care încasează cele mai mari sume. Filmul Fotografie oferă totodată o explicație pentru această tendință: câteodată realitatea este atât de urâtă încât cei mai mulți oameni nu așteaptă reflexivitate din partea artei, ci o evadare din mizeria cotidiană spre o lume mai frumoasă și mai bună.

Filmul a fost inclus pe lista de „53 filme maghiare” alcătuită de Academia de Artă Maghiară din cele mai valoroase filme artistice maghiare ale tuturor timpurilor.

FILMGALOPP – COMPETIȚIA DE SCURTMETRAJE MAGHIARE DIN TRANSILVANIA

 

Când ne vom întâlni

Amikor találkozunk

  1. Sztercey Szabolcs, 26’42”

Doi oameni care nu pot scăpa de trecut, în timp ce în lume se întâmplă ceva inexplicabil. Filmul este o poveste despre efemeritatea și totodată eternitatea relațiilor umane.

 

Ceea ce nu am observat

Amit nem vettünk észre

  1. Farkas Boglárka Angéla, 18’35”

Tanti Klára nu mai avea pe nimeni, de aceea fina ei, Enci este cea care se ocupă de aranjamentele pentru înmormântarea ei. După ceremonie, Enci își dă însă seama că pomana organizată de soțul ei a fost pur și simplu improvizată cu o politețe superficială.

 

Liniște, vă rog

Csendet kérünk

  1. Incze Kata, 5’45”

Scurtmetraj despre lipsa atenției, despre găsirea și apoi pierderea din nou a acesteia.

 

Prea târziu

Ebgondolat

  1. Frunza Roland, 14’40”

Lajos își trăiește viața ca un om bătrân. Întâlnirea neașteptată cu un necunoscut provoacă realizarea că timpul a trecut ireversibil. Întrebarea este dacă această realizare aduce vreo schimbare sau nu.

 

Foame

Éhség

  1. Kéri László, 1’42”

Moartea nu distruge viața, ci o transformă – conform unui citat atribuit lui Lev Tolstoi.

 

Spre casă

Hazafelé

  1. László József, 6’

În drum spre casă, relația dintre un tată și fiul său trece printr-o mare încercare.

 

Panica de deschidere

Kapunyitási pánik

  1. Ungváry Oscar 11’

Suntem în plină pandemie, s-a instaurat starea de urgență. O tânără își trăiește liniștită viața de zi cu zi, plină de activități banale, până ce un eveniment neașteptat o îndeamnă la o deschidere surprinzătoare.

 

MásCara

  1. Szitai Eszter, 4’38”

Animația urmărește conversația dintr-o după-amiază a doi artiști stradali în timpul coronavirusului. Unul dintre ei presupune tot felul de lucruri bune despre oamenii văzuți zi de zi, în timp ce celălalt este convins că purtarea măștilor precedă debutul epidemiei.

 

România liberă

Szabad Románia

  1. Sós Timothy, 9’36”

În zilele tulburi ale revoluției din 1989, o mamă nu sosește acasă după serviciu. Cei doi copii rămași acasă își dau seama imediat de situație și sunt puși pe fapte, în timp ce tatăl lor este copleșit de îngrijorare și teamă. Atmosfera haotică din stradă pătrunde și în sânul familiei.

 

Marele Premiu al competiției Filmgalopp

În acest an, conform tradiției, câștigătoarea/câștigătorul Marelui Premiu al competiției Filmgalopp va primi și un trofeu elegant: varianta mai mică a celui înmânat odată cu premiul Mânzul Șarg, trofeul Filmgalopp este realizat tot de orădeanca Jankó Szép Noémi. Câștigătoarea/câștigătorul Filmgalopp va primi un premiu de un milion de forinți, oferit de Autoritatea Națională de Media și Infocomunicații din Ungaria.

Membrii juriului competiției sunt:

* Cristina Groșan – Scurtmetrajele regizoarei și artistei vizuale originare din Arad și stabilită la Budapesta (printre ele cele prezentate și la Filmtettfeszt: În curs de transformare / Átalakítás folyamatban, Văruit de noapte / Éjszakai festés și Vacanță la malul mării / Vakáció a tengerparton) au avut succes la marile festivaluri ale lumii, de la Palm Springs la Clermont-Ferrand, de la Sarajevo la Londra, de la Helsinki la Sankt Petersburg sau Salonic. Urmează premiera primului ei lungmetraj, Things Worth Weeping For / A legjobb dolgokon bőgni kell.

* Lichter Péter – Redactorul revistei de artă cinematografică Prizma, autor constant al publicațiilor Filmvilág, Metropolis și hvg.hu, critic și specialist în estetica filmului, a atras atenția cineaștilor asupra sa cu peste o duzină de creații experimentale abstracte cu atmosferă lirică (printre acestea: Frozen May / Fagyott május, Empty Horses / Üres lovak, The Philosophy of Horror / A horror filozófiája). Cele patru volume ale sale conțin studii din domeniul istoriei și esteticii filmului.

* Pálffy Tibor – Actorul de teatru multipremiat din Sfântu Gheorghe joacă de mai bine de două decenii și în filme. L-am putut urmări între altele în peliculele Sinister Shadow / Rossz árnyék, Katalin Varga / Varga Katalin balladája, Dallas Pashamende, Bibliotheque Pascal, iar cel mai recent a jucat unul dintre rolurile principale în comedia Lajkó – țigan în cosmos / Lajkó – cigány az űrben. I-a instruit în mai multe rânduri pe tinerii participanți la Filmtett Workshop despre cum să facă față provocărilor din fața camerelor de filmat.

 

Premiul publicului – cum votați

În perioada festivalului, veți putea viziona toate cele șapte filme din competiție accesând www.zilelefilmuluimaghiar.ro și, tot acolo, veți putea să vă votați, printr-un like, favoritul. Perioada de vot: 16–18 septembrie (miezul nopții). Premiul publicului va consta în 1000 de lei oferiți de Nobila Casa.

SCURTMETRAJE MAGHIARE

 

Izvorul și turnul

A forrás és a torony

  1. Kádár Melinda, 2019, 7’

Atunci când izvorul care menține un ecosistem seacă, strigătul său de ajutor pornește un proces care consacră toate resursele lumii construirii unui turn. Acest lucru are un efect aparent devastator asupra mediului, dar turnul nu are alt scop decât să repornească izvorul.

 

Anja

  1. Baranyi Benő, 2020, 20’

Levente, un tânăr student la medicină, își face practica într-o maternitate dintr-un spital de la țară. Cazul unei femei care tocmai a născut îi zdruncină încrederea în profesorul său, Kovács. Filmul este bazat pe o întâmplare adevărată.

 

Dune

Dűne

  1. Ulrich Gábor, 2020, 4’

Vocile sunt martori. Trec prin amintiri și prin vise, sunt reale sau nu – nu se știe. Unduiri între imaginație și realitate. Mintea e inundată de imagini, sentimentele pulsează întunecate. Un secret teribil în vântul care bântuie prin celulele noastre. (Karafiáth Orsolya)

 

Pisica mea, un Socrate 

Macskám mint Szókratész

  1. Krisztics Villő, 2020, 21’

În lumea antică, Socrate a fost condamnat la moarte pentru coruperea mentală a tinerilor. A băut paharul cu otravă de bună voie, arătându-ne o cale de urmat chiar și cu ultima sa faptă. Dar ce poate face o pisică în zilele noastre când toată lumea concurează pentru a-l domina pe celălalt cu părerile sale?

 

Pa, dragul meu bloc!

Pá kis panelom!

  1. Darabos Éva, 2019, 8’

La începutul filmului, protagonista află că în curând va trebui să se mute din locuința sa care se află într-un bloc. Vestea răscolitoare trezește o multitudine de emoții. Lacrimile de adio se transformă într-un monolit de beton. Monolit care, cu impactul său, va da naștere unei panorame fictive a vieții în cartier, viață care în curând va fi parte din trecutul personajului nostru.

 

PROGRAM PENTRU COPII ȘI TINERET

 

Povești de pe malul lacului 2. – Iarna în Marea de Stuf

Lengemesék 2. – Tél a nádtengeren

  1. Pálfi Zsolt, 2018, 70’

După aventurile de primăvară și vară ale ușureilor, poveștile ne prezintă acum evenimentele petrecute la Marea de Stuf pe timpul toamnei și al iernii. Un roi de rândunele, în drum spre Africa se oprește în Marea de Stuf și cere cazare pentru o noapte. Unul dintre pui se îmbolnăvește. Vilkó vrea neapărat să-l vindece, deși în Marea de Stuf nu se găsește niciun medicament care ar putea să redea puterile rândunicii. Viața celor din Marea de Stuf este în pericol și din cauza șobolanilor din lacul învecinat, iar pentru a-i învinge, ușureii va trebui să se alieze cu toți cei din zonă, chiar și cu vechii lor inamici. 

 

PălărieTare și NasDeCartof

Keménykalap és krumpliorr

  1. Bácskai Lauró István, 1978, 100’

Membrii grupului de cercetași Gâsca Sălbatică se aliază pentru a găsi niște pui de maimuță furați din grădina zoologică. Ei încearcă să remedieze tot ceea ce au stricat adulții cei neastâmpărați și indisciplinați. Pe parcursul drumului se tot întâlnesc cu intrigantul Bagaméri, vânzătorul blestemat de înghețată, care vrea și el să primească recompensa pentru găsirea maimuțelor.

 

 

Reguli și măsuri de siguranță pentru public la Filmtettfeszt Zilele Filmului Maghiar 2020

Vă rugăm să păstrați distanța de 1,5 m în toată incinta festivalului!

Purtarea măștii (medicale / non-medicale) este obligatorie!

Folosirea dezinfectantului de mâini la sosire este obligatorie!

 

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.