14 iunie 2015

Unica Teodora

By In Special, Spectacol

Un spectacol de un rafinament artistic deosebit, cu mult feeling şi o calitate indiscutabilă a actului artistic a reuşit, din nou, sâmbătă seara, la Opera Maghiară, excepţionalul artist de jazz care este Teodora Enache. Organizatorul concertului a fost Diesel Events.

Jazz de calitate, doine şi dansuri populare cântate emoţionant, cu sensibilitate şi profunzime,  mult folclor cules de marele muzician maghiar Bela Bartok şi prelucrat în stil jazz cu o calitate rar întâlnită pe scenele româneşti de jazz, acesta a fost spectacolul intitulat Incantations on Bela Bartok.

Teodora Enache a avut alături artişti de valoare, multinaţionali: cavalistul şi solistul bulgar Theodossi Spassov cu minunata lui trupă, un contrabasist maghiar şi două artiste românce, de la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj. Cei care au încântat clujenii care au decis să vină la concert au fost, alături de cei doi muzicieni pomeniţi mai sus: Sebi Pop, Feri Ercsi, Miruna Davidoaie, Anda Bogdan şi Patricia Stroia.

Pianistul şi percuţionistul trupei Spassov au fost două piese grele care au adus un aport deosebit în ansamblul unui concert care a vrăjit publicul.

Din păcate, nu au fost foarte mulţi clujeni la concert, fapt remarcat cu dezamăgire la urcarea pe scenă chiar de Teodora Enache înainte de show: “Se pare că, iată, Clujul nu îl iubeşte pe Bartok, decât voi, cei care aţi venit”.

Dar asistenţa destul de redusă nu a împiedicat-o pe Teodora Enache să arate din nou, dacă mai era cazul,  că avem în faţă un artist de talie internaţională, cu o interpretare care transmite o emoţie unică,  care se transmite la public şi învăluie toată sala. Publicul a vibrat la emoţionantele doine, foarte sensibile pe alocuri, atât pe prelucrările din folclorul românesc cât şi pe cel bulgăresc. Cavalul lui Spassov efectiv a fermecat, secţia ritmică a fost inepuizabilă, pianul a creat atmosferă iar vocea Teodorei a fost  fermecătoare. Doine, dansuri, prelucrări din folclor cum la puţin artişti mai găseşti. Meritau o sală arhiplină cu siguranţă.

Atât între melodii, dar şi la final,  artiştii au fost aplaudaţi în picioare, şi chemaţi la bis, unde Teodora s-a reîntors la o piesă mai accesibilă de jazz dar a terminat tot cu o doină. Sala s-a ridicat în picioare şi a omagiat artiştii.

A fost o experiență artistică impresionantă, poate acest concert se va mai repeta, chiar ar merita!!

Clujulcultural.ro, partener media, vă oferă două filmări de la acest superb concert:

Aşa cum am spus, Teodora Enache l-a avut ca partener în această călătorie de explorare a rădăcinilor muzicale pe Theodosii Spassov, muzicianul bulgar care a readus în sfera muzicii contemporane unul dintre cele mai vechi instrumente din lume, cavalul. Spectacolul s-a dorit o inedită expunere  a muzicii lui Bela Bartok, aducând alături de comorile folclorice  culese de compozitor  suflul nou  al incantației heterofonice.

Teodora Enache a creat, de-a lungul timpului, parteneriate artistice unice, cu artiști precum Stanley Jordan, Benny Rietveld , Guido Manusardi , Darius Brubeck, Johnny Răducanu, Marius Mihalache și foarte mulți alții.  Proiectul pe care  l-a lansat acum, împreună cu Theodosii Spassov, este, în fapt, recrearea unei întâlniri muzicale atât de obișnuită, cu secole în urmă, în spațiul dunărean. Aici, vocea și cavalul au fost dintotdeauna parteneri în doine, hore și alte melosuri folclorice. Celor doi li se va alătura un ansamblu de percuție care va sprijini improvizația explozivă, vocală și instrumentală.

“Întâlnirea mea cu Theodosii Spassov e jumătate destin, jumătate voința mea de a fi alături de un muzician absolut excepțional. L-am descoperit pe Theodosii acum 10 ani, la un festival din jazz din Italia și mi-am dorit din primul moment să cânt alături de el. La puțin timp după, am fost invitată să particip la Festivalul de Jazz din Sofia și le-am spus organizatorilor că voi accepta doar dacă voi cânta alături de Spassov”, rememorează Teodora Enache. “De atunci, am concertat împreună la Montreal Festival, am avut câteva concerte în Romania și, după o pauză de câțiva ani, ne-am reîntâlnit, anul trecut, în Sofia. Sunt sigură că rafinatul public clujean a apreciat valoarea lui”.

Theodosii Spassov a început să cânte la caval încă de la începuturile studiilor sale muzicale. Artistul a dezvoltat propriul propriul stil, unic, de a cânta la acest instrument prin sintetizarea folclorului tradiţional cu jazz, fusion şi muzică clasică. În cei peste 20 de ani de carieră, a cucerit cu acest instrument publicul din Europa, Asia, Orientul Mijlociu și America, revista Newsweek numindu-l “unul dintre cei mai talentați muzicieni din spațiul est-european”.

Aflată într-o continuă explorare a spațiului muzical, Teodora Enache a reușit, în cele peste 2 decenii de carieră, să-și păstreze permanent un public fidel pe care l-a purtat în fiecare călătorie muzicală pe care a întreprins-o, fie că s-a numit “From Doina to Blues”, alături de Stanley Jordan, „Impressions from Pangaea”, proiect derulat cu Lars Danielsson sau „Celebrations of the Spirit”, un alt proiect special, conceput alături de Benny Rietveld. Cu un rafinament vocal deosebit și o discografie impresionantă, ea a reprezentat România la cele mai prestigioase evenimente de profil din lume.

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.