10 martie 2019

„Touch me not„, lansat la Cluj. Adina Pintilie: e un film-cercetare despre bariere și libertate

By In A 7-a

Mult discutatul film Nu mă atinge-mă/Touch me not al regizoarei Adina Pintilie (39 ani), câștigătorul Ursului de Aur 2018 la Berlin Film Festival a avut avanpremiera ieri seară, la Cinema Florin Piersic. Filmul va intra oficial în cinematografe din 15 martie. El este prezentat în avanpremieră într-un turneu în mai multe orașe din România.

Doar două proiecții au avut loc cu Touch me not în România în 2018, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), ambele cu casa închisă (sold out).

Deși s-a tot discutat intens despre film, unul controversat, provocator, doar circa 200 de persoane au venit ieri să vadă pelicula într-o sală de 800 locuri, mult sub așteptări, mai ales că după vizionare era programată o dezbatere intitulată Politicile corpului cu o parte din echipă. Au venit la Cluj regizoarea Adina Pintilie, actrița britanică Laura Benson și lucrătoarea sexuală transgender, neamțul/nemțoaica Hanna Hofmann (Hana Tripleage).

Circa 70-100 persoane au stat și la discuțiile de după vizionare.

Moderator a fost psihoterapeutul Lavinia Olău Dobre. S-a discutat în limba engleză.

Adina Pintilie a spus, în rezumat, că filmul ei nu e un documentar, că nu e un film experiment nici de ficțiune ci că e un film despre bariere și libertate în ce privește chestionarea intimității personale și a sexualității fiecăruia dintre noi.

”E complicat de scris despre intimitate, de explicat în cuvinte esența filmului Adinei Pintilie, Nu mă atinge-mă, pentru că, în definitiv, intimitatea începe exact acolo unde nu mai sunt cuvinte, unde limbajul se topește în conexiunea spirituală cu celălalt, în abandon, în emoție, în gest. Pintilie n-a făcut chiar un film pentru că lucrarea ei video cred că stă mai natural la muzeul de artă sau ăla de cultură și civilizație decât în sala de cinema. În mare, creația ei video a fost descrisă ca fiind despre sex și sexualitate, de aceea a și primit epitete de la șocant la dezgustător, iată, adulții acestei lumi încă văd sexul cu oroare, dacă acest sex nu e ăla standardizat de pe canalele porno și dacă despre el se discută, nu doar se consumă. Dar așa cum Nimfomaniacul lui von Trier nu e un film despre apucăturile sexuale ale unei femei, ci despre “prea multul nimic” pe care ni-l servește societatea de consum drept esență și înlocuitor al moralei sau al lui Dumnezeu, tot așa creația video a lui Pintilie este o explorare a relației noastre cu corpurile noastre și cu corpurile celorlalți, un fals studiu (e, totuși, o semificțiune) despre momentul în care vulnerabilitățile noastre se pot uni confortabil într-o atingere sinceră. Vedem pe ecran, într-adevăr, corpuri goale și diverse acte sexuale, e un spectacol al corporalității bine pus în scenă, poate chiar prea bine pus în scenă, dar rezultatul vizual e extraordinar de delicat, fragilitatea asumată a personajelor duce la o desprindere totală de sexul “tehnic”, de mecanica sexului. Chiar și secvențele care arată destul de explicit ce se întâmplă într-un club de sex lasă în spectator doar preocuparea pentru acceptarea trupului și pentru încrederea în noi și în ceilalți necesare pentru a funcționa ca oameni întregi.
Sigur, nu e un film comod pentru că nu ne dă ce ne așteptăm să ne dea, confirmări și confort, lucruri deja mestecate, probabil că Pintilie a dorit ca publicul să participe la experimentul ei, să completeze instalația pe care a creat-o. Totuși, e un film pe care ar putea să-l vadă și persoanele pudice, pentru că dincolo de corpul de pe ecran, el e o călătorie strict intelectuală și de fapt, dacă aș avea să-i fac un reproș e acela că e prea puțin emoțional, e prea cerebral, prea îngrijit la nivelul imaginii.
Din 15 martie intră în cinematografele din România, cred că e un film de văzut, în definitiv, ce-ar putea fi mai palpitant decât să afli cum să te lași atins.”, spune Ana Maria Caia, ziaristă, pe contul său de Facebook.

Un interviu proaspăt cu Adina Pintilie citiți în săptămânalul Dilema Veche

Un alt interviu recent în Pressone.ro

Un interviu cu actorul Thomas Lamarquis citiți în lunarul Sinteza

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.