11 aprilie 2019

Revelația cinematografiei românești din ”epoca ecranului de argint”

By In A 7-a

Afectată de cauzele financiare și de cele politice, producția românească de film a trecut prin mai multe greutăți. Totuși, aceasta a lăsat o moștenire prețioasă, apreciată și clasificată în rândul celor mai semnificative producții mondiale din primele decenii ale cinematografiei și merită să fie păstrată cu grijă și transmisă următoarelor generații.

Ioan-Pavel Azap și Doru Pop au reușit să formeze un parteneriat inedit care a dus la apariția cărții ”Amintiri din epoca ecranului de argint”.

Pavel Azap, unul dintre autori (in mijloc)

Cartea, una de specialitate, a apărut pentru prima dată sub forma unei anchete, publicată de revista ”Steaua”, ca ulterior să fie editată și să prindă aspectul prezent la editura UCIN. În ansamblu, aceasta este o colecție de articole semnate de 40 de critici de film. În cele 351 de pagini, autorii au intenționat să transmită culoarea filmului românesc din perioada comunistă.

Este o carte captivantă, deoarece la baza ei stă un studiu profesionist, amplu făcut de Doru Pop, nu e doar un studiu despre film, este unul mentalitar despre reacțiile oamenilor prin film în comunism, susține Ruxandra Cesereanu. Or, citind, poți simți cu ușurință mirosul din cinematograf, poți auzi linia sonoră, creezi în minte o hologramă, încât reușești să te simți transpus într-o sală de film.  Pe lângă aceasta, este și o carte de proză, răspunsurile oamenilor reușind să capete forma unor narațiuni.

Critcul de film Laurențiu Damian a spus la lansare: ”Eu sunt impresionat de ideea de colaborare, astăzi mi se pare rar ca doi oameni să scoată o carte. Această carte nu a venit dintr-o frustrare… Din punctul meu de vedere, tot ce este în această carte, minus Doru Pop, ține puțin de impresie, e ca o degustare de cinema. Nu se intră într-o analiză a fenomenului, este un studiu despre etapele și evoluția unui cinematograf într-o relație foarte interesantă cu spectatorul, cu producătorul și cu acele senzaționale comisii de cenzură…cred că în vreo 20-30 de ani vom vorbi despre cărțile de cinema și nu despre filme, pentru că ce se întâmplă în arhive și cum înaintează sporii pe peliculele pozitive și negative, este de coșmar.”

Ioan-Pavel Azap a mărturisit că din toți cei care au fost rugați să raspundă la întrebările anchetei, doar unul a refuzat din start.

Istoricul Ovidiu Pecican a spus că această carte se împarte în doua, prima parte fiind cea analitică, care conține o analiză substanțială, iar a doua este o carte aproape de sine stătătoare, este un portret al generației 80 la cinematograf.

Conform lui Doru Pop, obiectivul principal al autorilor a fost de a oferi un ghid de istorie pentru viitor. Pentru că e din ce în ce mai greu pentru tânăra generație să înțeleagă ce s-a întâmplat cu adevărat în perioadă comunistă. Cartea pune în valoare viziuni diferite, iar acest aspect îl lasă pe cititor să-și creeze propria impresie.

Text și foto Gabriel Chiriac, anul 2, jurnalism, UBB

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.