Primul studiu al UBB pe un festival de muzică electronică. Untold și Electric Castle nu au același public

Cooltura Special

Doi cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca  au dat publicității un studiu amplu despre festivalul Untold, cu două zile înaintea unei noi ediții, a doua, a acestui mare festival de muzică electronică.

Festivalul se referă la prima ediție a acestuia și face o comparație cu celălalt mare festival de muzică electronică care este Electric Castle de la Bonțida.

Prima concluzie a studiului este că cele două festivaluri nu au același public.

Studiul poate fi citit AICI

Acesta a fost efectuat de Ovidiu-Ioan Moisescu, Conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Marketing al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a UBB și de Diana-Arianne Stritter, absolventă licențiată a programului de studii ”Marketing” din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a UBB.

Metodologia cercetării:

Populația investigată: – participanții primei ediții a festivalului Untold (30 iulie – 2 august, 2015) • Eșantionul investigat: – 206 persoane • Metoda de eșantionare: – neprobabilistică – pe bază de voluntariat – tehnica ”bulgărelui de zăpadă” • Metoda și instrumentul de colectare a datelor: – anchetă pe bază de chestionar aplicat online în perioada noiembrie 2015 – ianuarie 2016 • Modul de diseminare a chestionarului și contactare a respondenților: – post & share pe Facebook

 

UNTOLD DAY 4

 

Am făcut un rezumat al  concluziilor din studiu:

-40% dintre cei care au fost la Untold 2015 nu mai fuseseră la alt festival.

–  73% nu au participat la nicio ediție a Electric Castle.

– Deși în Cluj-Napoca sau în împrejurimile sale se organizaseră anual festivaluri de muzică (relativ) similară până în 2015 (de exemplu: Electric Castle, Mioritmic), Untold 2015 a reprezentat pentru mulți stimulentul și ocazia primei participări la un astfel de festival (aproape 40% dintre participanți).

Electric Castle este considerat de mulți ca fiind concurentul principal al Untold. Totuși, marea majoritate a participanților Untold 2015 (aproape trei sferturi) nu participaseră anterior la vreo ediție a Electric Castel. Cel mai probabil cele două festivaluri adresează și atrag tipuri diferite de participanți de festival.

Majoritatea participanților la Untold 2015 (64%) au ales să fie prezenți la evenimentele din cadrul festivalului pe parcursul tuturor celor patru zile de organizare a acestuia

Cei care au participat în grupuri mai mari (4 sau mai multe persoane) au avut o participare mai extinsă (3,36 zile), comparativ cu cei care au participat singuri (2,11 zile) sau în grupuri mici, de 2-3 persoane (2,94 zile).

Majoritatea participanților la Untold 2015 (peste 54%) și-au achiziționat biletul la festival cu mai mult de 30 zile înaintea desfășurării festivalului. Totuși, un procent semnificativ (aproape 15%) dintre participanți și-au cumpărat biletul în ultimul moment, la intrare.

Foto Electric Castle
Foto Electric Castle

Aproape jumătate dintre participanții la Untold 2015 proveniți din afara municipiului Cluj-Napoca sau a împrejurimilor sale au fost cazați la prieteni sau rude. Totuși, un procent semnificativ (aproape 15%) au apelat la serviciile unor unități de cazare comerciale (hotel, pensiune etc.).

Rețelel de socializare au un mare impact

De departe, cea mai mare influență asupra deciziei de participare la Untold 2015 au avut-o artiștii invitați. Făcând abstracție de acest element al ”produsului”, prezența Untold pe rețelele de socializare online, precum și reclamele și recomandările prietenilor, au avut cea mai mare influență asupra deciziei de participare la Untold 2015, comparativ cu alte mijloace/metode de promovare a evenimentului.

Influența reclamelor făcute festivalului a fost semnificativ mai mare în cazul participanților din afara municipiului Cluj-Napoca și a împrejurimilor sale, în timp ce campania de donare de sânge a avut un impact semnificativ mai mare în cazul participanților din Cluj-Napoca și împrejurimi.

De departe, Facebook a fost rețeaua de socializare online cea mai utilizată pentru urmărirea festivalului înainte de desfășurare. Dintre celelalte trei rețele de socializare online pe care Untold a fost prezent, deși mult mai puțin utilizate, cele mai folosite pentru urmărirea pregătirii evenimentului au fost, în ordine, Youtube, Instagram și, respectiv, Twitter.

Mâncare și băutură prea scumpă

Percepția prețurilor produselor comercializate în cadrul festivalului a fost preponderent negativă, acestea fiind apreciate ca fiind scumpe sau mult prea scumpe de către majoritatea participanților (56,3%).

Artiștii aleși și sonorizarea reprezintă aspectele în raport cu care participanții s-au declarat în cea mai mare măsură mulțumiți.

Deși procentul celor care se declară foarte mulțumiți de Untold 2015 este mai mic de 40%, peste 50% dintre participanți sunt siguri că vor reveni și pentru ediția 2016, în timp ce peste 60% dintre ei vor recomanda cu certitudine festivalul prietenilor și cunoștințelor.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *