24 iunie 2020

Pictorul Radu Comșa expune la Muzeul Național de Artă Contemporană

By In Esenţial

Pictorul clujean Radu Comșa expune la Muzeul Național de Artă Contemporană din București. Acesta a avut pe 10 iunie vernisajul expoziției ”Discuție  Reducționistă în 4 culori”.

Expoziția poate fi văzută până în 25 octombrie, la parterul muzeului, în Sala de Marmură.

Radu Comșa activează în cadrul asociației care a fondat Centrul de Interes.

Pictorul Radu Comșa, sibian de origine, școlit la Cluj

”Prima întâlnire cu Radu Comșa a avut loc în cadrul unui proiect pe care ar fi trebuit să îl facă împreună cu Sorin Neamțu în Sala de Marmură a Muzeului Național de Artă Contemporană. Lucrurile se împotmoliseră și brusc am realizat că cei doi artiști trebuie separați unul de altul, pentru că ambii au un profil intelectual complicat, iar asta împiedica dezvoltarea liberă a ideilor. S-a dovedit în două rânduri că am fost norocos luând această decizie: după strălucita demonstrație de gândire conceptuală a lui Sorin, Sala de Marmură de la MNAC găzduiește acum o altă impecabilă demonstrație semnată de Radu.

Demonstrația în care artistul ne implică fizic, intelectual și emoțional are câteva nivele. Primul și cel mai banal se referă la talentul autorului. Din momentul când l-am văzut prima dată pe Radu Comșa descărcând un microbuz plin de sculpturi bizare, ca niște mici pietre funerare din beton penetrate agresiv de bucăți colorate viu, dintr-un metal tăios, am avut certitudinea că mă aflu în fața unui artist diferit de cei care sunt circulați la ora actuală în România. Scena avea loc la Fabrica de Pensule, habar nu aveam cine e personajul, iar asta vorbește deopotrivă despre contextul în care s-a dezvoltat profesional Radu Comșa, și despre personalitatea sa. 

Diferența lui Comșa față de „scenă” l-a ținut oarecum în afara modelor pe care aceasta le promovează cu insistență, probabil și pentru că opera lui, deși abundentă, plină de forță și zgomot, este definită și printr-o notă delicată, de discreție. Această situație se va schimba odată cu Discuție reducționistă în 4 culori, expoziția de la MNAC.

Aici apare al doilea nivel al demonstrației lui Radu Comșa, care privește importanța dimensiunii intelectuale a profesiei de artist. Întâlnirile mele cu Radu au întotdeauna loc în prezența carnetelor sale, obiecte pe care le contemplu cu fascinație și gelozie: coperțile negre sunt deformate de presiunea internă a colajelor multi-stratificate, paginile răsfoite de artist în ritmul accelerat al monologurilor sale sunt acoperite de texte, scheme și multe culori – totul promite suprize încântătoare, însă Radu e foarte zgârcit în a scoate carnetele la vedere. Discreția este deopotrivă o trăsătură de caracter și o strategie; artistul meditează, citește, caută analogii, traduce. Viziunile sale despre lucrări noi se conturează în contextul unui univers cultural definit cu precizie și explorat cu minuție. Carnetele lui Radu Comșa denunță un enorm efort creativ subteran, iar această dimensiune secretă a muncii artistului e întotdeauna o garanție a calităților intelectuale ale operei.

 

Al treilea nivel al demonstrației este despre forța și vulnerabilitățile limbajului. Radu Comșa nu este doar un avid traducător de metafore culturale, ci și un fel de lingvist-patolog care se uită la complexitatea și slăbiciunile comunicării, deopotrivă. În propriile sale cuvinte, Sala de Marmură de la MNAC e ca o foaie de hârtie A4, pe care el face notițe colorate – cu structuri de lemn, cu sculpturi metalice, cu covoare rotunde din lână, cu manechine îmbrăcate după un cod, cu pulovere tricotate conform unui design specific; și cu un biciclist. Până la urmă, Radu pare să fi răspuns fără să știe frustrărilor mele, lăsând să cadă o foaie de hârtie dintr-un carnet de schițe și transformând-o prin miracolul producției artistice într-un univers 3D miraculos. Obiectele care animă spațiul sunt – din nou cu vorbele sale – elementele unei picturi tridimensionale. Dar, poate mai mult decât atât, ele sunt foneme, silabe, cuvinte, ideograme, compunând și dezintegrând simultan un discurs pe care suntem invitați să îl citim cu corpul și să îl simțim cu privirea. În acest sens, Discuție reducționistă e un meta-discurs care exploatează impreciziile și vulnerabilitățile comunicării, pentru a exacerba nivelul senzorial al experiențelor noastre. Limbajul e un gest de atingere.

Demonstrația finală ne prezintă cultura ca pe o activitate infinit amuzantă. Radu Comșa are voluptatea cercetării, o voluptate care se deschide în direcții neașteptate, de la jocul Twister la misterioasele combinații ale cubului Rubik, la istoria percepției și cea a teoriilor culorii, la (aici, la MNAC) o comedie cinematografică mai puțin cunoscută, semnată de Alfred Hitchcock. Acest eclectism jucăuș are logica sa internă, artistul nu caută răspunsuri / soluții la dilemele sale, ci caută spirite înfrățite, analogii care să îi confirme căutările, reveriile, stările de spirit. Acest proces îi provoacă o vădită plăcere (cuvântul îi aparține), artistul nu trăiește crize existențiale, nu are obsesia originalității, el activează dincolo de teritoriul modernității, într-o zonă unde producția artistică e o cale spirituală către întâlniri cu inteligențe asemănătoare. 

„Reducționismul” menționat în titlul expoziției e o capcană pentru cei care nu sesizează umorul întregii construcții. Reducționismul este cel mai (ab)uzat concept din istoria filozofiei, dar are un haz anume, deoarece amintește de vremurile întunecate când ideologia marxist-leninist-stalinistă domina Estul Europei, și când orice alt model de gândire era catalogat ca fiind pur și simplu „reducționist”. Aici nu e vorba doar despre o glumă obscură, ci și despre o metaforă a revoltei împotriva oricăror conformisme, inclusiv cele propagate în ultimele decenii de către Pictură. Există o răsucire polemică în felul cum Radu Comșa abordează limbajul vizual, iar ținta este tocmai acest mediu idolatrizat pe care așa numita Școală de pictură de la Cluj l-a promovat internațional. O privire mai atentă la atelierul său – o combinație de depozit, fabrică, birou și laborator experimental – dezvăluie relația complicată cu mediul picturii. În lumea lui Radu totul este despre culori, dar ele sunt plate, energice și – important – integrate materialului folosit. Comșa înțelege pictura ca pe o altă dimensiune a lumii, nu ca pe o lume în sine. Picturalitatea e o calitate irelevantă. Ceea ce rămâne relevant după depășirea picturalității este logic, frumos și legat de funcție. Într-un context aspirând (în cel mai bun caz) la Gerhard Richter, Radu Comșa visează la Bauhaus, Le Corbusier și Jean Prouvé.

Photo credit: YAP studio (www.yap-studio.com)

Opera sa este o continuă expansiune a picturii în lumea reală, un refuz al utopiei, un joc al anexărilor, ca și Twister. Afișul pentru Discuție reducționistă în 4 culori prezintă tălpile artistului, înveșmântate în faimoasele 4 culori; Comșa joacă în această imagine rolul personajului din titlul filmului The Trouble With Harry, comedia neagră a lui Hitchcock unde cadavrul bietului Harry este încontinuu îngropat / dezgropat / reîngropat, pe măsură ce moartea sa e asumată în mod eronat de diverse alte personaje. Nimeni nu îl iubește pe Harry, nimeni nu l-a plăcut, nimeni nu regretă moartea lui. Dar el revine mereu, putând servi (spune Comșa) ca substitut și metaforă pentru Pictura însăși. Într-unul din filmele lui Parajanov, cadavrul unui lider politic local revine în mod repetat din cimitir, bântuind satul cu apariția sa morbidă, inertă. De la comedie la tragedie, dictatura Picturii pare să ne ocupe și acum. Radu Comșa introduce însă un element Dadaist în expoziție, invitând un biciclist acrobat să deseneze trasee invizibile în instalația sa colorată. În acest fel ni se reamintește că moartea și resurecția picturii sunt refrene absurde; reducționismul din titlu ar putea foarte bine să fie despre reducerea la absurd.
― Călin Dan

 

 

Artist: Radu Comșa


Curator: Călin Dan


Asisent curator: Sandra Demetrescu


Cu sprijinul: Colecția Tudor, Geanina Grecu

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.