„Miracolul de la Cluj” sau spectacolul la care actorii s-au întors de cinci ori pentru aplauze

Special Teatru

Ieri seară la REACTOR a avut loc avanpremiera spectacolului „Miracolul de la Cluj” despre scandalul care a rezultat în urma schemei piramidale CARITAS.

Pe scenă, având în spate un decor simplist cu mobilier minimal, cei patru actori, Oana Mardare, Lucia Mărneanu, Denisse Moise și Doru Mihai Taloș, îmbrăcați la patru ace, interacționează cu publicul, îl îndeamnă să intre în jocul lor, să vadă miracolul pe care s-a bazat fenomenul CARITAS în anii `90. Costumația lor nu este întâmplătoare, cămășile albe, pantalonii și sacourile negre doresc să îmbine două lumi diferite: cea a magicienilor și cea a oamenilor de afaceri. Fiindcă, doresc să descrie acest „fenomen aflat la granița dintre magie și economie”.

Spectacolul  este concepută sub forma unei povești în care naratorul descrie, ceea ce înseamnă că mișcarea scenică este limitată. Cu toate acestea, spectacolul este unul viu, dinamic (ritmicitatea fiind creată cu ajutorul Krisztinei Sipos care se ocupă de muzică). Actorii sar de la un personaj la altul, făcând pauze între acte pentru a interacționa cu publicul. Spectactorii curajoși participă la jocul demarat de cei patru, cotizând cu bani pentru cutia care, în mod miraculos, înmulțește banii. Piesa de teatru, jucată la început pe un ton ironic și jovial, descrie începuturile lui Ioan Stoica, fondatorul CARITAS. Descrie febra pe care acest fenomen a produs-o în anii `90 în toată țara, dar mai ales în Cluj. Astfel, cu ajutorul unor personaje-cheie, a unor complici strategici, printre care Fănuș Neagu, Stelian Tănase, Marin Sorescu și jurnalistul Gheorghe Smeoreanu, s-a creat iluzia. Iluzia unor bani câștigați ușor, iar speranța pe care oamenii și-au pus-o în această schemă piramidală este ilustrată într-un mod emoționant de către cei patru actori. În timp ce saci cu bani se învârt și caserițele nu mai fac față cu număratul, ca în oricare spectacol al unui bun magician, apare diversiunea. În timp ce clujenii își adună toate economiile pentru a juca la CARITAS, pentru a nu fi „ignoranți”, în Cluj apare, diversiunea.

 

„Atenția spectatorului este distrasă în timp ce magicianul face trucul”. Astfel, Doru Taloș îl întruchipează foarte bine pe fostul primar al municipiului, Gheorghe Funar, în timpul dezvelirii statuii lui Avram Iancu, în timp ce îi sunt aduse omagii lui Ioan Stoica, care, în acea perioadă era privit ca un Dumnezeu, însă unul care se scălda în bani. Oana Mardare joacă rolul lui Ilie Berindei, în timp ce Denisse Moise este un preot, sugerând astfel și implicarea Bisericii în dezvoltarea fenomenului.

Actorii, între acte, continuă să exemplifice mecanismul de funcționare al schemei piramidale. Unii câștigă, alții pierd. Personajele se schimbă iar. De data aceasta, în centrul atenției sunt persoane care au fost implicate direct în fenomenul CARITAS. Octavian Iacob, redactorul șef al ziarului „Mesagerul transilvan” este jucat de Doru Taloș, Oana Mardare intră în pielea unei caserițe, Denisse Moise este un angajat al ziarului, iar Lucia Mărneanu este un ofițer de ordine, printre cozile imense care se făceau la sediul CARITAS, la Sala Sporturilor. Oana Mardare a fost apreciată de spectatori în rolul caseriței, reușind să antreneze publicul în aplauze, râsete și comentarii pozitive.
Însă, piesa, care a început ca o glumă, ca un joc, ca o poveste pentru copii, încet s-a transformat într-o dramă, care, deși mai avea puțin până la a ajunge una demnă de telenovele, actorii au reușit să o mențină pe linia de plutire. Astfel, au început să apară mărturiile oamenilor care au pierdut totul, încercând să câștige totul. Unii au rămas pe drumuri, alții chiar s-au sinucis.

În concluzie, spectacolul regizat de David Schwartz are tot ce îi trebuie pentru a ține spectatorii în priză: interacțiune cu publicul, muzică, imagini proiectate, comedie și dramă.
Joi, începând cu ora 20 va avea loc premiera spectacolului. Locurile sunt limitate!

Miracolul de la Cluj

Cu: Oana Mardare, Lucia Mărneanu, Denisse Moise, Doru Mihai Taloş

Regia: David Schwartz

Scenografia: Anda Pop

Dramaturgie: Petro Ionescu

Muzica: Krisztina Sipos

Scenografia: Anda Pop

Ilustrații: Lucia Mărneanu

Video: Daniel Răduțu

Spectacolul nu este recomandat persoanelor cu vârsta sub 14 ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *