4 septembrie 2019

INTERVIU. FICT nu se mai organizează. Gabriel Bota, director, explică de ce

By In Carte

Gabriel Bota, directorul Festivalului Internațional de Carte Transilvania (FICT) a anunțat că anul acesta festivalul nu se mai ține. După September Fest, primul festival al berii din Cluj și Festivalul Internațional de Film Comedy Cluj, acesta practic închis a doua oară, a venit rândul FICT sănu fie organizat în 2019.

Anunț public:

Dragi cititori, 
echipa FICT le mulțumește tuturor celor care s-au implicat în buna desfășurare a celor șase ediții ale Festivalului Internațional de Carte Transilvania. Împreună am reușit să arătăm lumii că o comunitate este puternică prin intermediul Cărții!

Cea de-a 7-a ediție nu va avea loc anul acesta. Vă vom ține la curent cu ce se va întâmpla mai departe, 
căci ceea ce am învățat de-a lungul acestor ani nu merită să se piardă.

Nu uitați: Clujul citește!!! Vrem să credem că va citi mereu!

Viitorul trebuie să fie al oamenilor cu Carte!

FICT-ionarii!

Așa a sunat anunțul organizatorilor FICT. Am discutat cu poetul Gabriel Bota, director FICT, de ce. Iată ce spune acesta in interviul acordat Clujul Cultural:

  • Clujul Cultural: Ați anunțat că nu mai organizați ediția a 7-a a Festivalului de Carte Transilvania (FICT). De ce ați luat această decizie după 6 ani? FICT părea să fie pe o pantă ascendentă…

Gabriel Bota: Festivalul Internațional de Carte Transilvania a fost pe o pantă ascendentă de la an la an, mai ales prin numărul de vizitatori care a ajuns la zeci de mii. Acest lucru ne-a și determinat ca în fiecare ediție să creăm evenimente unice pe plan cultural. FICT-ul întotdeauna a însemnat un proiect care să adune în jurul Cărții toate artele, de la muzică la teatru, de la film la fotografie și pictură. Mai mult decât atât, a însemnat o formă de eliberare culturală pentru fiecare vizitator, un moment-întâlnire între vizitator și Carte, dacă vreți, un fel de sens al normalității. În plus, FICT-ul și-a propus să-i aducă pe oameni pur și simplu lângă Carte, în Agora unui oraș care citește. Pot spune că toate aceste obiective au fost atinse în cei șase ani, la care mai adaug clipele extraordinare în care am fost vizitați de scriitori precum Baricco, Adonis, Lobo Antunes și mulți, mulți alții. La Cluj s-a scris istorie culturală în fiecare an la FICT și, de aceea, și decizia de a face o pauză de un an, sau de a nu organiza ediția de anul acesta a fost una extrem de grea și de dificilă. Ea a venit totuși ca o consecință a dificultăților pe care le-am întâmpinat în organizarea edițiilor anterioare. Și aceste dificultăți au ținut întotdeauna de strângerea bugetelor. A lucra mai tot timpul într-un echilibru fragil în care nu știi dacă îți poți acoperi costurile, e cel puțin complicat și frustrant. Nimeni nu se gândește că onorariul unui autor nobelist poate ajunge de la câteva mii de euro până la zeci de mii de euro, acesta fiind doar un exemplu. În plus, un festival care are ca obiect Cartea și Lectura nu este ca orice alt festival (în care se vinde bere, vin, food, bilete etc.), altfel spus nu are și nu poate avea profit. Concret, nu este de interes pentru un sponsor pentru că ROI-ul se bazează doar pe o asociere de imagine culturală. Și, aș mai sublinia, sunt din ce în ce mai puțini cei care ar putea fi dispuși să investească în cultură, în general, și în cultura scrisă, în mod particular. În cele din urmă însă, nu vreau să indic că cineva ar purta o vină, pur și simplu contextul cultural actual este efectiv nefavorabil!

Tu cum vezi piața de carte? Cifrele nu sunt deloc îmbucurătoare, statisticile arată ca suntem piața de carte cea mai slabă din Europa...

Acesta este un alt aspect. Extrem de viu, palpabil, e aici printre noi doar că ori îl ignorăm, ori nu vrem să credem despre noi că aceasta este realitatea în care ne scăldăm prezentul. Paradoxal, în ultimii 3 ani a crescut vânzarea de carte dar a scăzut vertiginos numărul celor care citesc. Mi se pare și ciudat să vorbesc despre asta pentru că efectiv simt o mâhnire acută. Poate cea mai tristă statistică e cea în care aflăm că anul trecut 7 din 10 români nu au citit nici măcar o carte iar aproximativ 40% dintre elevii români sunt analfabeți funcționali. E foarte clar faptul că avem nevoie urgentă de un proiect național concret. Și doar instituțional această stare de fapt în care se află România de azi mai poate fi salvată. Un festival sau un târg nu are nici o șansă, doar echilibrează ici colo lucrurile, însă un proiect educațional și cultural la nivel politic ne-ar aduce pe linia de plutire. Doar cartea salvează viața unui popor de la pieire! Nimic altceva! Pentru că toate pornesc de aici!

Te vei mai implica în alte proiecte tip festival?

Deocamdată nu, continui să mă dedic FICT-ului și oricărui eveniment legat de cultura scrisă. Voi continua să promovez autorii și cărțile lor, voi continua să promovez Lectura ca stil de viață. Fiindcă, așa cum o spune și Jean-Claude Carriere într-un dialog cu Umberto Eco, ”niciodată n-am avut mai mare nevoie de scris și de citit ca în zilele noastre!”.

Poate fi un festival o rampă de lansare pentru un best seller?

Cu siguranță da. Foarte mulți autori își programează lansările în cadrul târgurilor internaționale de carte. Totuși, o carte ajunge destul de rar bestseller. Nu ține doar de cât de bine scrisă e ori de tema ei, ține și de agenția care o promovează, ține de planul de marketing al editurii, de puterea de investiție pe care agenția împreună cu editura o are.

5. Tu ca autor ce mai pregătești? Poezie sau filosofie?

Un roman aproape filosofic. Pe care l-am scris într-o singură lună și l-am rescris timp de 4 ani. Acum e gata. În sfârșit mi-am dat seama că nu-l mai pot schimba. O să apară în curând.

Mulțumesc mult

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.