Harta teatrelor independente din Cluj, dezbatere aprinsă despre soarta teatrului independent

Esenţial Teatru

O  dezbatere utilă despre situaţia teatrelor independente, adică nefinanţate de la bugetul Ministerului Culturii, cum e cazul celor de stat, a avut loc ieri la sediul şi în organizarea teatrului independent Create.Act.Enjoy.

Dezbaterea a fost moderată de jurnalistul Radio Cluj, Oana Cristea-Grigorescu.

Au participat actori şi manageri de la teatrele independente Reciproca, Colectiv A, Zug Zone, Reactor , Teatrul Imposibil, Create.Act.Enjoy. Au lipsit cei de la Teatrul de Club Diesel. 

Teatrul Imposibil a fost primul care a apăsat pe pedala independenţei, încă din 2003,  prin ideile şi, mai ales, spectacolele inedite ale  regizorului M. Chris Nedeea, fost jurnalist cultural. Acesta a înfiinţat şi primul festival de teatru experimental – Man.In.Fest.

Aceste spaţii au devenit în ultimii 3-4 ani o alternativă de multe ori de calitate la teatrul oficial, care şi el  face săli pline la Cluj. Faţă de cei „de la stat”, independenţii trăiesc din proiecte, sunt obligaţi să facă şi artă şi administraţie si de toate ca să supravieţuiască şi, dacă pot, să se dezvolte.

Invitatul special al dezbaterii intitulate Harta teatrelor independente a fost Florin Moroşanu, director Asociaţia  Cluj 2021- Capitală Culturală Europeană.

12079274_10200942648605436_8966280763954932353_n

Cristina Bodnărescu, care activează de mult timp în domeniul teatrului independent a luat prima cuvântul

„Finanţarea este prima problemă. Au făcut paşi înainte, la Bucureşti, unde sectorul  e amplu, cei de la Coaliţia sectorului cultural independent. Au făcut lucuri bune, au făcut analiza sectorului, dar fiind informali nu au avut forţa să impună politici culturale”.

Un alt vorbitor, Claudiu Lorand Maxim, de la Reciproca, a spus că problema financiară este, categoric, problema perpetuă.

„Mă tot întreb cu nodurile astea de reţea culturale la care ne tot gândim,  dacă acestea sunt funcţionale. Trebuie găsite nişte strategii de supravieţuire. Dincolo de limbajul proiectelor, cu identificarea problemelor, rezolvare. Nişte alternative, trebuie pusă presiune pe stat să ne ia în seamă”.

Oana Mardare, dinamica actriţă dar şi organizatoare de la Reactor a spus că nu există o şcoală de producători de teatru independent. De asemenea, faptul că trebuie să actualizeze un site, să facă management aduce atingere artei, îi ia din timpul liber, al creaţiei.

12096498_10200942648965445_5679596865864643323_n

Actriţa Diana Buluga de la compania Create.Act.Enjoy a opinat cănu prea găseşti oameni care să ştie să scrie proiecte. Astfel e afectat timpul  tău care ar trebui dedicat creaţiei. E mult mai greu pentru tine ca artist să faci asta faţă de o persoană specializată pe management cultural”.

Florin Moroşanu a fost de părere că există necesităţi şi nevoi comune ale teatrului independent cu cel de stat pe două direcţii

  1. Resurse
  2. Nevoia asumată de a-şi dezvolta noi publicuri, de a se deschide înspre publicul tânar şi o relaţie mai apropiată cu spectatorii.

Există disponibilitatea de a colabora, există proiecte şi planuri comune stat-independent, a mai explicat Moroşanu.

El a explicat şi modul în care se pot în prezent accesa fonduri publice de la Primărie, noile modificări de legislaţie şi limita de timp în care se mai pot face modificări la un nou regulament al finanţării.

Concluzia principală e că nu prea există o comunicare reală cu teatrul de stat deşi actorii se cunosc între ei foarte bine. O alta că trebuie trimise rapid propuneri de modificare a legislaţiei acordării de fonduri publice de către primărie pentru că sectorul este slab susţinut iar aplicaţiile sunt dificile, birocratice!

“De multe ori, în administraţia locală de aceste finanţări se ocupă persoane care nu provin din acel mediu al culturii şi nici nu consumă cultura în mod constant. Dacă cei care jurizează nu au călcat în vreun teatru independent sau chiar în Teatru Naţional, cum să ne susţină?”, a spus Oana Cristea Grigorescu. 

“Să-i ducem pe consilierii locali la teatru. Facem spectacole pentru ei!”, a fost reacţia celor prezenţi la discuţie!

Aceste dezbateri vor continua, au decis propus cei prezenţi.

 

 

 

 

.

1 thought on “Harta teatrelor independente din Cluj, dezbatere aprinsă despre soarta teatrului independent

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *