20 mai 2019

George Buhnici la Cluj Press Talks: vine un meteorit care ne mătură dacă nu urcăm pe el

By In Clio

Asociația Profesioniștilor din Presă Cluj (APPC) a lansat Cluj Press Talks, o serie de  workshopuri, cu scopul dezbaterii situației din media și, mai ales, a profesionalizării breslei.

Cu acest prilej, pe 19 mai 2019, ora 17.00, la FSAPC, în cadrul Cluj Press Talks au vorbit George Buhnici jurnalist la ProTV, Magor Kadar, expert in branding, universitar UBB si Sergiu Biriș (ex-trilulilu.ro) antreprenor digital.

Discuția a fost deschisă de jurnalistul George Buhnici.

Acesta a spus că la 18 ani lucra deja pentru 5 organizații de presă locală și 2 televiziuni centrale. Buhnici a mai afirmat că la începutul carierei de jurnalist ”fugărea ambulanța” prin Brașov, pentru a obține materiale cu un nivel mare de impact, de la fața locului. Treptat a ajuns să-și  stabilească relații de prietenie cu medicii, astfel reușind o serie de material exclusive.

El a  divulgat și unul dintre riscurile la care poate fi supus jurnalistul în timp ce acumulează informații pentru material. George Buhnici a povestit studentilor si jurnalistilor prezenti la intalnire, cum a contractat un stafilococ într-un spital unde se documenta. Ulterior a făcut și filmări cu camera ascunsă la o rețea de duty free-uri pentru care a fost arestat și judecat în Bulgaria,  fiind acuzat de spionaj. Cazul l-a făcut celebru. ”Consecințele le suport până în ziua de astăzi”, a spus acesta.

George Buhnici la Cluj Press Talks

Buhnici s-a ciocnit și cu traficanții de droguri pe care a reușit să-i monitorizeze. In 2011 și-a dat seama că jurnalismul de investigație trebuie făcut în  prima etapă a carierei, la vârsta a treia apar deja obligații constrângătoare: familie, diverse frici iar totul devine mai greu, dispare curajul de la început. Prin urmare a renunțat simțint uzura și a decis să facă o rubrică pe IT.

Buhnici spune că s-a uitat dintotdeauna la tehnologie ca la unealta pe care o poți folosi pentru a-i ajuta pe oamenii,  pentru a-i ajuta să-și înbunătățească viețile, să fie mai liberi. Un fenomen pe care l-a intuit la timpul potrivit a fost că trebuie să se ducă după oameni, fiindca oamenii renunțaseră deja la presă, astfel a început familializarea cu youtoube-ul. I se părea ”cool” faptul că această platformă nu avea oră exactă la care trebuia să te așezi în fața ecranului, o puteai face când voiai tu. Nu aveai un șef de secție care să-ți trieze materialele, nu aveai o ora de început și una de sfârșit și nu expira.

Treptat s-a născut blogul Buhnici.ro,  iar în prezent audiența nu a scăzut nici blogul, nici canalul său de youtoube. Această se datorează faptului că odată ajuns la apogeul carierei în televiziune, și-a urmat publicul și a trecut și pe youtoube. Jurnalistul a remarcat faptul că dacă omul nu mai deschide televizorul, asta nu înseamna că nu se mai uită la știri, ci folosește alte mijloace precum e telefonul inteligent.  Ca rezultat, platformele online bat traficul de vizualizare din televiziune. Alegând care sunt prioritățile, televiziunea, pentru George Buhnici, a rămas un hobby.

George Buhnici (Pro Tv) si Remus Florescu (președinte APPC)

Discursul acestuia a accentuat ideea că au rămas foarte puțini jurnaliști adevărați, în schimb au apărut mulți bloggeri/vloggeri, pe care invitatul îi numește… iepurași. Există o teamă deoarece jurnaliștii renunță să controleze teritoriul jurnalismului și lasă spațiul comunicării cu publicul unor oameni care nu au nici calificarea, nici intenția corectă. Iar vina aparține doar  jurnaliștilor, căci jurnalismul este o vocație. Buhnici a mai spus că e o meserie din care nu prea poți să te îmbogățești dar are o trăire aparte. E vocație pură.

Lupta cu tehnologia

Schimbarea tehnologică ne vântură dintr-o parte în alta, spune George Buhnici, dar  este fumul care trebuie să ne distragă atenția de la ce se întâmplă cu adevărat. Cele mai mari rețele sociale, la momentul de față, sunt niște  agenții de publicitate globale, care controlează banii…. Unul dintre sfaturile lansate este faptul că jurnalistul trebuie să-și aducă aminte cine este, iar dacă vrea să rămână relevant pentru Trib, tribul trebuie să-l audă, să-l vadă. Munca jurnalistului e la fel de importantă ca aerul, care riscă să fie înlocuită cu cea a bloggerilor…Internetul a democratizat accesul la informație, iar tehnologia democratizează  accesul la oameni. Un al doilea sfat este crearea brandingului, care permite personalizarea și identificarea mult mai ușoară îmtr-o arie mai largă.

Spre finalul întâlnirii George Buhnici a dezvăluit că este pentru prima data când o asociație profesională de presă l-a invitat la o discuție, iar faptul că jurnaliștii încă se adună și își pun problema e mare lucru.

Text și foto de Gabriela Chiriac, anul 2, Jurnalism, UBB

Editor Tiberiu Fărcaș

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.