30 aprilie 2014

Dublu spectacol cu opere de Puccini astăzi la Cluj

By In Actualitate, Operă

Opera Națională Română din Cluj-Napoca organizează  miercuri, 30 aprilie 2014, de la ora 18.30, spectacolul dublu din repertoriul lui Giacomo Puccini, ”Il Tabarro” și ”Gianni Schicchi”, două dintre operele trilogiei ”Il Trittico”.

Operă consacrată, cu o deosebită valoare lirică, Il Trittico a deschis stagiunea 2013-2014 a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, printr-un spectacol în premieră, realizat prin contribuția excepțională a dirijorului italian David Crescenzi, care revine la Cluj-Napoca și pentru reprezentația de astăzi.

Creația puciniană, a cărei premieră mondială a avut loc în anul 1918, pe scena Metropolitan Opera din New York, a adus un suflu proaspăt și incitant operei contemporane, propunând formula unei serii de trei opere într-un act (Il Tabarro, Suor Angelica și Gianni Schicchi), cu subiecte diferite, prezentate în cadrul unui singur spectacol, ce avea să anime publicul prin scene rapide, bogate în sentiment și acțiune. Compozitorul Puccini impresionează și prin accente ale esteticii veriste, abordând teme puternic realiste, desprinse din viața cotidiană a oamenilor simpli.

Budoiu

În „Il Tabarro”  îi vom vedea pe scenă pe  artiștii: Irina Săndulescu Bălan, Viorel Săplăcan (invitat), Fülöp Martin, Iulia Merca, Simonfi Sandor, Florin Pop, Andrei Șofron, Daniela Mureșan-Chișbora, Tudor Demeter, Eva Bain, Oana Șetriuc, Aurelia-Lidia Giurgiu, Maria Filip, Ioana-Maria Dan, Naomi-Ligia Dan, Liana Sfârlea, Florin Sâmpelean, Celestin Pandrea, Alexandru Potopea și Gelu Moldovan.

„Gianni Schicchi”, cel de-al doilea spectacol al serii va fi interpretat de Oleg Ionese, Lucia Bulucz, Tony Bardon, Daniela Mureșan Chișbora, Liana Sfârlea, Maria Pop, Florin Pop, Andrei Yvan, Bogdan Nistor, Petru Burcă, Andrei Opriș, Cristian Hodrea, Călin Nițulescu, Florin Sâmpelean, Varga János şi Emil Rădulescu Chioreanu.  Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca vor fi ghidate de bagheta distinsului dirijor invitat David Crescenzi. Regia artistică este realizată de regizorul maghiar, invitat, Korcsmáros Gyorgy iar scenografia poartă semnătura lui Valentin Codoiu. Dirijorul corului este Corneliu Felecan.

Biletele sunt puse în vânzare la Agenţia Teatrală din Piaţa Ştefan cel Mare nr. 14, telefon: 0264-592.466, deschisă de luni până vineri între orele 11-17 şi cu 30 de minute înainte de începerea reprezentaţiei, la caseria din holul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca. Sâmbăta şi duminica Agenţia este închisă, cu excepţia zilelor în care este programat spectacol.

Vă aşteptăm să ne bucurăm împreună de un spectacol complet, ce face trecerea de la note grave şi emoţionante, la o muzică proaspătă, plină de vervă şi un umor savuros!

Prima operă a Tripticului, ”Il Tabarro” (trad. Mantaua), pe libretul de Giuseppe Adami, după piesa ”La Houppelande” de Didier Gold, surprinde viața tristă și grea a muncitorilor.

Plasată pe un șlep de pe Sena, acțiunea îi urmărește pe protagoniștii Giorgetta, Michele și Luigi, captivi ai unei drame ce surprinde iubirea, dorința, frămânatarea și gelozia oarbă, ce marchează ireversibil viețile tuturor. Giorgetta, soția lui Michele, mult mai tânără decât acesta, este amanta lui Luigi, un hamal angajat de soțul înșelat. Frământat de viața duplicitară și sărăcia în care trăiește, Luigi este hotărât să renunțe la slujba sa. Michele, la rândul său neliniștit din pricina distanțării evidente a tinerei soții, este bănuitor și încercat de dorința răzbunării față de posibilul amant. Simpla aprindere a unui chibrit și o coincidență nefericită aduce finalul tragic al operei. Plin de neliniște, Michele își aprinde pe punte o țigară, iar flacăra chibritului  îi dă lui Luigi impresia semnalului stabilit cu Giorgetta pentru ultima lor întâlnire. Soțul înțelege atunci întreaga poveste și își ucide adversarul, pe care îl ascunde apoi în propria manta. Giorgetta devine martora neputincioasă a înfiorătoarei crime.

Muzica operei într-un act este sobră, tulburătoare și extrem de descriptivă, transmiţând în secvențe scurte o multitudine de trăiri profunde. Puccini, prin stilul său clasic simplu, schiţează cu emoție și sinceritate viața unor oameni simpli din punct de vedere social, dar complexi în sentimente.

A doua operă a spectacolului de miercuri, 30 aprilie, reprezintă cel de-al treilea act al Tripticului, ”Gianni Schicchi”, una dintre cele mai apreciate creații comice italiene. Opera a fost realizată după libretul de Gioachino Forzano,  inspirat la rândul său de Cântecul al XXX-lea din Infernul lui Dante Alighieri.

Spre deosebire de ”Mantaua” și ”Suor Angelica”, ce ating tema morții tragice,  ”Gianni Schicchi” înseninează ”Il Trittico” cu o poveste bogată în umor și ironie subtilă, plasată în Florența anului 1299. Erou este însăși Schicchi, rugat de familia îndoliată a bogatului Buoso Donati să recupereze averea acestuia, lăsată prin testament călugărilor. Inspiratul Gianni Schicchi rezolvă problema printr-o farsă ce-l plasează pe el în rolul muribundului Donati, care redactează pe patul de moarte un alt testament. Schicchi lasă, însă, cea mai mare parte a averii tânărului Rinuccio, îndrăgostit de fiica sa, asigurându-i acesteia o viață luxuriantă și lipsită de griji. Nobila familia Donati, deși surprinsă de finalul neprevăzut, nu poate decât să îl accepte, altfel riscă să suporte pedeapsa legii.

Puccini conturează excepțional prin muzică alertă, antrenantă și un umor exploziv, prostia și lăcomia oamenilor, pedepsite prin ironii și morale subtile, într-un fin exemplu al operei bufe italienești.

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.