Două cărți de critică scrise de clujence, lăudate de un critic din București

By In Carte

Paul Cernat, filolog, universitar, critic literar la revista Observator Cultural, laudă două cărți scrise de doi critici literari clujeni.

Ligia Tudurachi a scris volumul „Grup Sburător. Trăitul și scrisul împreună în cenaclul lui E. Lovinescu” iar Anca Hațiegan cartea Dimineața actrițelor”.

Ligia Tudurachi a lansat deja volumul la Book Corner Cluj în 7 iunie.

Iată ce scris pe contul său de facebook Paul Cernat:

„Îmi face plăcere să semnalez două cărți de critică proaspete și captivante, scrise de două autoare clujene congenere care nu mai debutează, ci confirmă la nivel superior: „Grup Sburător. Trăitul și scrisul împreună în cenaclul lui E. Lovinescu” de Ligia Tudurachi (Ed. Universității de Vest, Timișoara) și „Dimineața actrițelor” de Anca Hațiegan (Ed. Polirom). Sînt cărți solid documentate, scrise cu competență și finețe, cu inteligență analitică și curaj intelectual. Cartea Ligiei Tudurachi e mai mult decît o sociologie a… „sociabilității de familie” din cenaclul lovinescian (o comunitate cu rol-cheie în ecuația modernizării noastre literare); analiza de sistem pe care o implică reconstituirile ei bate în multe direcții. Iar volumul Ancăi Hațiegan, abia ieșit de sub tipar, e prima istorie socială & culturală vizînd apariția actrițelor în Țările Române din secolul 19 și primele legături profesionale dintre femei și teatru într-o epocă încă patriarhală; îl putem citi, din acest unghi, ca pe o istorie alternativă a modernizării noastre incipiente, scrisă cu o pasiune erudită care tinde să-și epuizeze obiectul de investigație. Ambele sinteze sînt standarde ale cercetării istoriografice în domeniu, care îmbogățesc cunoașterea și înnoiesc, fără ostentație, perspectivele de lucru. Mi-aș dori să aibă parte de receptarea pe care o merită, chiar dacă prin sistemele noastre de evaluare bate un vînt saharian… „