1 iulie 2019

De ce s-au dat masiv oameni afară din teatrele bucureștene?

By In Teatru

Concedieri, disponibilizări, oameni daţi afară din sistemul public. Asta auzim de o săptămînă, scrie curatorul de arte vizuale Iulia Popovici în Adevărul.ro

Anterior, din martie încoace, în mediul cultural (mai ales în domeniul spectacolului, unde există mulţi colaboratori), curente subterane se revoltă în faţa neachitării onorariilor din contractele pe 2019, cu precădere în Bucureşti, la Arcub.

În nici una dintre situaţiile publice – Arcub, Teatrul Naţional din Bucureşti, teatrele municipale din Capitală – nu e vorba, totuşi, despre concedierea unor angajaţi.

Angajaţii din sistemul public au o protecţie excepţională în faţa disponibilizărilor, iar plata salariilor lor e garantată prin multiple legi. Or, acum e vorba despre renunţarea la contracte de drepturi de autor sau cu PFA – ceea ce Statul român nu recunoaşte ca fiind muncă, nu se supune Codului Muncii, nu oferă drepturi colective şi nu beneficiază de o protecţie mai mare decît un contract pentru cumpărarea de pixuri – sau la contracte de prestări servicii cu agenţii de muncă temporară. Toate reprezintă forme de ocupare precară şi sînt rodul a ani şi ani de „flexibilizare“ a muncii culturale, de dorinţă de control şi de obsesii de cîştig, în care sînt complici inclusiv unii dintre cei care strigă, acum, că sistemul moare, e în faliment etc.

Iar soluţia, îmi pare rău s-o spun, nu e să se dea mai mulţi bani – pentru că ei nu rezolvă problema oamenilor.

Mai multe în Adevărul

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.