Cristi Grindean, frumosul ghid al festivalului TIFF

Esenţial

În universul unui festival de film, în care se poate călători în zece zile în multe colţuri şi culturi ale lumii, este nevoie de un ajutor care să le arate cinefilor „calea”, motiv pentru care organizatorii Festivalului de Film Transilvania (TIFF) le-au oferit un ghid – Cristian Grindean, informează Mediafax.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania a ajuns la ziua a cincea.

În cele trei zile de la debutul festivalului, cinefilii au putut urmări pelicule diverse, de la producţii germane, suedeze, americane, române, austriece până la filme din India, Iran, Australia, Mexic şi Kazahstan, au putut participa la concerte şi workshop-uri.

cristi bun
Cristian Grindean, un simpatic ghid TIFF-foto Cristian Vescan

De ceea ce înseamnă imortalizarea acestor momente se ocupă ghidul TIFF, Cristian Grindean, un nou personaj al echipei festivalului. Un ghid mai mult virtual, petrecând mult timp printre cinefili, invitaţi, cineaşti, Grindean încearcă să surprindă în imagini evenimentele cele mai importante ale zilei, momentele cele mai spectaculoase şi apoi să le transmită publicului printr-un „making of”. Toate aceste filmuleţe sunt publicate apoi pe pagina de Facebook a festivalului.

Despre cum a apărut ideea ghidului la cea de-a 13-a ediţie a evenimentului cinematografic, Cristian Grindean a declarat pentru MEDIAFAX că „a pornit aşa cum pornesc toate ideile în TIFF. Nimeni nu mai ţine minte a cui a fost ideea”.

„Până la urmă, a fost o idee a TIFF-ului şi suntem convinşi că este o idee foarte bună. Ne-am gândit să facem două lucruri: primul, să mai animăm vechile promo-uri pe care le aveam în TIFF. Erau promo-uri filmate sau poveşti zilnice, un fel de «making of» filmat şi am zis să îi dăm o altă viaţă, să fie puţin altceva, să avem chiar un personaj care să fie «tiffarul» prin excelenţă, care se duce la lucrurile importante, să sublinieze ce se întâmplă şi să amintească şi lucrurile care poate îi interesează doar pe cei din industrie, cum ar fi întâlnirile cu producătorii, sau pe cei care vor să realizeze film, cum ar fi masterclass-urile, Transilvania Lab, care e la a treia ediţie, sau concerte. Un ghid virtual”, a explicat acesta.

Cristian Grindean a declarat pentru MEDIAFAX că un ghid virtual are trei roluri. Primul este acela de a povesti ce se întâmplă pe parcursul unei zile la TIFF şi să treacă în revistă evenimentele pentru cei care se află la festival. „Poate fi şi un fel de jurnal a ceea ce s-a întâmplat şi ne amintim apoi şi rămâne şi un memento pentru istoria TIFF”, a completat acesta.

Ghidul TIFF a relatat pentru MEDIAFAX că prima zi a fost cea mai agitată, fiind şi cea mai importantă. „Noi am început lucrul puţin mai devreme, cu două zile, pentru că am făcut un filmuleţ cu promo-urile pentru concertele de anul ăsta, dar prima zi este cea mai interesantă, pentru că toţi aşteaptă cu nerăbdare să vadă cine a venit, să-şi ia invitaţiile, badge-urile, să-şi ia programele de lucru, se fac cazările, se fac pregătirile pentru proiecţii, sălile, prima zi e cea mai interesantă din punctul ăsta de vedere”, a mai precizat acesta.

Chiar şi cu ghinionul primelor trei zile ploioase, ghidul TIFF „a luat la bicicletă” evenimentele festivalului, declarând că s-a descurcat foarte bine şi cu vremea urâtă. „Se vede şi în promo-uri. Suntem cu bicicleta prin ploaie, prin bălţi. A fost foarte frumos. Lumea a încercat să-şi păstreze spiritul intact şi tot ziceam «ok, e soare, e frumos, de mâine sigur avem soare» şi uite că în a patra zi avem soare”, a mai spus acesta.

„La început, poate s-a simţit o atmosferă mai de moină, dar a trecut repede, pentru că lumea a intrat în febra TIFF, a festivalului. Şi gata, e perfect”, a spus ghidul TIFF. „Noi ne-am jucat puţin. Încercăm să găsim şi pe stradă, şi printre spectatori, şi printre participanţii la festival personaje mai interesante pe care să-i scoatem din context şi să îi punem în faţa unor întrebări puţin mai altfel, să vedem cum reacţionează”, a spus Grindean.

Şi pentru că la fiecare material video există şi momente pline de amuzament, Grindean a povestit că unul dintre acestea s-a petrecut chiar în faţa Casei TIFF, când îşi dorea să filmeze sosirea sa acolo cu bicicleta. „Cameramanul îmi tot spunea că va trebui să trec printr-o baltă puţin, ca să facem un efect, să se vadă că e vremea rea. Şi eu tot treceam prin baltă. Eram doar în camaşă hawaiană, cu mânecă scurtă, o pălărie de paie, ochelari, ca să zicem că nouă nu ne pasă de vreme şi afară ploua înfiorător şi tot întrebam «mai trebuie să trec?» şi îmi spunea «hai încă o dată». Şi am trecut de vreo trei ori prin asta, de eram… la un moment dat apare Oana Giurgiu (director executiv al TIFF, n.r.), şi ea cu bicicleta, cu pelerina, şi se uita aşa la noi. «Ce faceţi aici?» şi am zis că aducem soarele”, a povestit râzând Cristian Grindean.

Cele mai multe duble au fost filmate la festivitatea de deschidere, unde echipa festivalului şi ghidul s-au „jucat” foarte mult pe covorul roşu. „Au fost tot felul de oaspeţi din Cluj, veniţi de afară şi acolo a fost foarte funny (amuzant, n.r.) şi vesel, fiind şi foarte multe echipe de televiziune sau de colegi din presă, plus echipe care filmau pentru festival. Se filmau unii pe alţii, se fotografiau unii pe alţii în aşteptarea invitaţilor. Era foarte funny şi, după ce au început să sosească invitaţii, s-a întors toată lumea spre intrare şi a început nebunia”, a mai spus acesta.

În programul ghidului TIFF este loc şi pentru câteva ore de somn, a spus Grindean, dar nu ştii niciodată când, pentru că „nu ştii când se termină”. „Între două şi patru ore de somn. Poţi să zici că începi înainte de a te culca sau poţi să începi când te trezeşti”, a afirmat Cristian Grindean.

cristi bun 2
La muncă

„Dimineaţa, pe la un 8.30 şi se termină înainte de ora 8 şi jumătate dimineaţa a celei de-a doua zile. Depinde dacă sunt party-uri, dacă sunt discuţii interesante şi cam sunt în fiecare seară. Şi zici «Da, sunt obosit, mă duc să mă culc, că mâine începem devreme. Şi hai să mai stăm de vorbă, mai apare ceva». Noi suntem o echipă întreagă, eu sunt doar vârful de lance ca să zic aşa, faţa, dar se lucrează cu trei echipe de cameramani, sunt oamenii care pregătesc scripturi, sunt oameni care fac programul, schimbăm mail-uri, poate veni un mail la 12 noaptea”, a povestit ghidul TIFF.

El a adăugat că se pregăteşte, de obicei, o cheie, o temă a zilei. „Azi e a patra zi şi ne focusăm foarte mult pe Transilvania Talent Lab, e cea de-a treia ediţie. Sunt foarte multe workshop-uri, masterclass-uri. De 1 iunie a fost Ziua Copilului şi am mers pe copii, bucurie. O să avem ziua maghiară şi găsim câte un fir roşu conducător în fiecare zi. Şi încercăm să ilustrăm şi starea asta de spirit a zilei prin anumite găselniţe pe care le strecurăm în filmuleţe. Având în vedere că este un material foarte scurt, de un minut de jumătate, se filmează ore întregi, dar se montează, aici intervine echipa care montează, după 12, 1 noaptea, după ce termin tot de filmat”, a mai spus acesta.

Cristian Grindean ar putea fi şi un ghid turistic al Clujului. De exemplu, dacă ar trebui să îi prezinte unui producător oraşul, acesta l-ar duce pe „strada în oglindă”, acolo unde clădirile sunt la fel pe ambele părţi, iar povestea străzii este veche şi interesantă. „Poate îi vine o idee pentru un film”, a spus acesta. „L-aş duce să vadă şi locurile din centru, dar şi cartierele, l-aş duce la Mănăştur, unde este un cartier muncitoresc, dar care are o apetenţă pentru film din ce în ce mai mare. Avem acolo o locaţie foarte puternică. L-aş duce pe o terasă în Piaţa Muzeului, ca să simtă vibe-ul studenţimii şi al celor care stau acolo şi povestesc şi beau o bere bună”, a povestit acesta.

Ghidul TIFF este de părere că cel mai bine „cunoşti oraşul mergând la pas, intrând într-un restaurant, văzând oamenii locului cum se simt bine la ei acasă”. Astfel, dacă ar trebui să fie ghidul unui actor pe străzile Clujului, Grindean a spus că l-ar duce la Şcoala de Film sau la teatru, unde sunt actori foarte buni. „Sau la Pata Rât. Noi avem o comunitate de romi de care TIFF-ul se ocupă de foarte mulţi ani. Chiar am avut la Bonţida, noi facem asta în fiecare an, ducem copii de acolo şi le oferim ateliere de pictură, sculptură, învaţă să facă de mâncare, umflă baloane, fac legouri, teatru de păpuşi. L-aş duce şi acolo, pentru că sunt nişte copii foarte faini. Fac parte din tot ceea ce înseamnă Cluj”, a relatat acesta.

Despre chestiunea salvării Depozitului de Filme din Cluj-Napoca, Cristian Grindean a spus că vede în această acţiune o reuşită, partea mai dificilă fiind pentru campania „Salvaţi marele ecran”.

„Aici sunt două aspecte. Este campania mare «Salvaţi marele ecran», în care este inclusă şi povestea noastră din Cluj, cu Depozitul de Filme. Eu cred că problema mare cu «Salvaţi marele ecran» e un pic mai delicată şi mai dificilă, având în vedere situaţia financiară generală a ţării. Oamenii nu au neapărat, cel puţin tânăra generaţie nu mai are cultura marelui ecran, se mulţumesc să dea jos un film de pe net şi să-l vadă acasă cu prietenii sau să şi-l cumpere, dar preferă să stea acasă”, a spus acesta.

Ca iubitor de filme, Grindean a declarat că spiritul a ceea ce înseamnă cinematografie se pierde în momentul în care pelicula nu este văzută în sala de cinema. „Filmele se pot vedea şi acasă, dar e toată povestea asta. E marele ecran pe care altfel simţi un film, e apropierea de ceilalţi oameni, atmosfera de cinematograf, sunetul, tot ceea ce înseamnă. E o stare în care cred că e foarte fain să intri. E cum te duci la un spectacol de teatru. Poţi să îl vezi şi înregistrat, dar nu mai simţi mirosul scândurii, nu îi vezi tuşind, nu simţi nimic viu. La fel şi la cinematograf. Acolo va fi un pic mai greu să facem ceva, dar, în ceea ce priveşte proiectul cu Depozitul de Filme, eu am mari speranţe, pentru că nu e proiect foarte dificil, comunitatea locală, de obicei, sprijină proiecte de genul ăsta. Noi ne bazăm şi pe comunitatea locală, dar mai ales pe cei care, din nostalgie, dacă sunt mai în vârstă, sau chiar din viziune şi din gânduri bune, dacă sunt mai tineri, îşi dau seama de importanţa proiectului. Locul ăla va deveni nu numai un muzeu al cinematografiei, dar ar putea deveni un centru foarte interesant, cu săli de proiecţie, cu workshop-uri, cu săli unde poţi să îi duci pe copii, pe tineri sau pe cei mai în vârstă să înveţe cum se realizează un film, un scurtmetraj, pot apărea chiar tinere talente care să aibă un laborator acolo. Lucrurile se pot dezvolta. Suma nu mi se pare mare şi cred că dacă ne adunăm aşa toţi, o să reuşim”, a concluzionat ghidul TIFF.

„Depozitul de Filme” din Cluj-Napoca a fost un depozit al RADEF Româniafilm şi este, în prezent, un spaţiu părăsit, plin de mii de pelicule abandonate. Depozitul este deschis, provizoriu, ca spaţiu de proiecţie pentru TIFF.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania, care a debutat vineri şi se va încheia duminică, este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană. Anul acesta, TIFF Bucureşti va avea loc între 10 şi 19 iunie, iar TIFF Sibiu, între 25 şi 29 iunie.

Preluare Mediafax

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *