Piaţa de carte valorează 90-100 milioane euro la preţul de copertă, incluzând manualele şi ediţiile de chioşc (carte +ziar). La noi se cumpără o carte pe an pentru fiecare locuitor, în timp ce în ţările vestice media este de şapte ori mai mare.
Cele mai importante cauze care contribuie la o piaţă subdezvoltată a cărţii în România sunt nivelul scăzut al puterii de cumpărare în rândul populaţiei, problemele sistemului de distribuţie (diminuarea tragică a numărului de librării), lipsa strategiilor şi programelor guvernamentale în domeniul industriei editoriale, carenţele cadrului legislativ, eşecul sistemului de învăţământ de a stimula lectură, valorile, educaţia.
În România, după 2009, statul a abandonat cultura scrisă şi industia cărţii, deşi în Uniunea Europeană trendul este invers. Conferinţa naţională a editorilor şi difuzorilor de carte s-a desfăşurat la Sinaia, cu scopul de a evalua realităţile, problemele şi tendinţele din producţia şi vânzarea cărţii, dar şi de a promova soluţii de supravieţuire a acestei importante industrii culturale şi creative.