12 decembrie 2013

Exclusiv. De la regimul ONG-ist al artelor la cel al hipsterilor cu criticul Erwin Kessler

By In Pictură, Special

Exclusiv. Artele plastice din România au cunoscut patru tipuri de regimuri, UAP-ist, ONG-ist, privat şi regimul life-style, a fost una din cele mai originale concluzii prezentate de criticul Erwin Kessler cu ocazia uneia din cele mai atractive conferinţe ale unui intelectuale prilejuite de o lansare de carte a avut loc miercuri seara, la Muzeul Naţional de Artă din Cluj. Cunoscutul critic a preferat înlocul unei fade lansări de carte să discute pe faţă despre starea artelor.

Conferinţa a fost prilejuită de lansarea cărţii “x-20. Radiografia artelor plastice din ultimii 20 de ani”

Clujulcultural.ro a participat la conferinţă şi vă oferă cele mai interesante pasaje şi o filmare.

“E o carte fără ilustraţii! Eu zic că e o carte care rezervă multe aventuri. Am regretat faptul că nu am reuşit să fac o carte neunivocă asupra artei din ultimii 20 de ani. Acum e un monolog. Am propus colegilor din proiect să fie intercolări în textul celuilalt. Când unul zice că e albă, să vină celălalt să zică că e neagră! Pînă la urmă s-au retras din proiect. A scris-o singur. Nu se poate să fie despre artă o singură voce în 20 de ani, de accea a ieşit un discurs monocolor”.

“Am pornit din 1965, cu o viziune neohegeliana asupra filosofiei istoriei, şi de unde explic contextul regimurilor prin care a trecut arta la noi”

“Eu am identificat patru regimuri. Regimul UAP-ist (de la Uniunea Artiştilor Plastici), unul de tip stalinist, făcut pentru controlarea artiştilor plastici. Un ghetou artistic până în 1989 unde eram cu toţii. Apoi a venit Regimul ONG-ist, anii 90, primele elemente de apropiere a grupurilor artistice şi a individualităţilor cu explozia fundaţiilor. Ca exemplu au fost Fundaţia Anastasia cu Galeria Catacomba şi Fundaţia Soros cu al său Centru pentru Arte Contemporane. Vin apoi anii 2000, se diluează regimul ONG-ist şi apare cel privat. Din 2008 apare o piaţă secundară, a caselor de licitaţii, care transformă lumea artistică în spectacol media şi de cifre, dus la saţietate pânâ în 2010.  Apare apoi o mişcare de reînsuşire a artiştilor, deci apare Regimul Life-style. Miza este construirea unei breşe care satisface o pătură, un substitut social care nu a existat. Artişti mulţi demografic, produşi de mulţe şcoli. Arta înseamnă acum şi party”

1 Comment
  1. anonimus 20 martie 2014

    Kessler este un diletant in adevaratul sens al cuvantului! O fi arta romaneasca contemporana la inceput de drum spre o lansare internationala….

    Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.