Trăim într-o lume în care orice faci, ești contestat. Unii te contestă cu argumente, alții cu hate și cu agendă, ideologică, financiară, politică. În aceste condiții, la Cluj-Napoca s-a dezvoltat în ultima perioadă nu doar un activism bun, când nu e activism de dragul activismului, de genul hai să ieșim să protestăm că nouă ni se pare că roșu trebuie schimbat cu verde, ci și un hater-ism de zile mari, pe 2-3 mari grupuri de facebook.

Așa că, pornind de la ediția hibridă, de pandemie, intitulată EC_Special by Electric Castle, care a declanșat un hate pe fb, dar nu numai de la ea, iată cinci motive ca să explice, în opinia mea, de vechi amator de festivaluri, de ce e bine că sunt fest-uri în Cluj-Napoca.

Generația mea, 40-50 +, adică Generația X ( cei născuți între 1965-1979,cum e cunoscută din SUA), marcată de comunism, ceaușism, de dictatură, deci de opusul libertății, nu a beneficiat de ideea de festival adică de LIBERTAT ci de cenzură, propagandă și Securitate. De opresiune. Și nu pot uita asta niciodată.

Argumentul nr. 1

Senzația de LIBERTATE, chiar LIBERTATEA însăși este esența unui festival. Ești cu gașca, sau cu iubitul/iubita/soțul/soția/partenerul/era și cu artiștii tăi pe care îi iubești și admiri. Și cu care dorești să intri în comuniune, că 18 luni ai stat pe bară și nu ai putut.

Argumentul nr. 2

Primăria Cluj-Napoca a derulat o strategie de încurajare a sectorului cultural de prin 2012, așa că în 2013 au apărut Jazz in the Park, sprijinit de municipalitate, fest care a dus la împrietenirea clujenilor cu parcul și la scoaterea tablagiilor de la Locală de la dat amenzi stupid acolo și, pe un nou concept inedit, out of the box, bine gândit și organizat, Electric Castle, tot în 2013, la Bonțida. Acolo ”județul” a ajutat așa și așa….cam slăbuț. Tot pe managementul Electric a căzut greul.

Cu ambele festivaluri s-au bucurat de mare succes, primăria s-a prins că ”e pont” și a sprijinit Jazz ca să crească (a crescut bine), apoi a scos asul din mânecă și cu titlul de Capitală Europeană a Tineretului mană cerească căzută pe oraș în 2015, a lansat UNTOLD, cu o investiție de 400.000 de euro bani publici dați ONG-ului cupolă SHARE. UNTOLD ” a rupt”,  așa că din 2016 a trecut instant pe un SRL și a crescut atât de mare cât era în 2019, ultima oară când s-a ținut.

În oraș mai era, până în 2013, doar TIFF-ul, mare, să nu uităm, poate cel mai mișto eveniment cultural clujean după 1989, și, important, sprijinit două ediții cu bani de chiar hulita administrație Funar, în edițiile 2002 și 2003. 

Din 2014 până în 2021 au apărut și festivaluri mai mici sau medii, interesante, de teatru, de jazz, de blues, de rock, de folk, de teatru de păpusi etc, unele de partid, altele nu, unele moarte altele încă vii, cu public al lor,  care sunt asemenea unui sistem solar ce graitează în jurul celor șase mari/big six adică TIFF, Jazz in the Park, Electric Castle, Street, Zilele Maghiare și Untold.

În aceste condiții, si pentru că e pandemie cu cazuri în creștere, decizia managementului Electric, de a nu comasa zeci de mii de participanți la Bonțida și de a-i răsfira prin Cluj-Napoca cred că a fost bună iar atmosfera, concertele și instalațiile new-media au revitalizat orașul, care intrase în toropeala caniculară post TIFF. A trezit orașul la viață, i-a dat culoare și ritm, a adus turiști. Exact ce dorește și abila primărie a lui Boc și a oamenilor săi, de aceea s-a și dus primarul cu premierul să dea un semnal de deschidere și susținere, taman la Bonțida, locul original al Electricului.

Argument nr. 3

Sigur că un festival, de talia celor 6 e și un mare business, unul cu mari încasări și profit, și de aici se trage mult hate de la unele mass-medii.Pentru că cele big six trebuie să se promoveze iar decizia managementului lor de a plăti sau nu promo în unele mass media deranjează. Dar nu e presă să șantajezi, nu e presă să trunchiezi, nu e presă să îi ”f…ți” ci soluția e să ignori și să nu scrii, deci nu să îți reglezi conturi.Un festival e un produs care trebuie promo în toate sectoarele opiniei publice și deci obligatoriu prin mass media, si cauți mediile cu cele mai mari audiente. De aia se duce Untold la PRO si in străinătate, de aia promo si Electric pe media națională. E simplu, audiența media = public plătitor de abonament la festival, la orice festival. Nu degeaba americanii au inventat PR-ul și pun atâta preț pe publicitate.

Seria de festivaluri au consolidat Clujul, au adus bani pe orizontală în minim 5 industrii, dar pandemia a ucis vibe-ul Clujului, l-a diminuat, atenuat. L-a ucis aproape.

Argument nr. 4

vibe-ul. Joacă un rol impo. Ajungi la Cluj pentru vibe-ul lui, pentru ceea ce îți dă un festival. Cele șase dar și restul de fest-uri ne scot din cotidian, orice ar reprezenta asta, de la depresie si anxietate la rutina zilnică job acasă-job-acasă. Daca ai și copii nici nu mai spun nimic. E senzația aia mișto de out of world, unică, ce ți-o dă o melodie, o muzică, un show, o bere cu gașca sau prietenul. O relaxare. Sau în cazul  fest-urilor strict culturale, de teatru, carte, poezie, etc, ai senzația aia de profunzime, că primești, ai acces la ceva fundamental pentru tine, cultural în cel mai înalt grad, care altundeva nu îl găsești, și îl primești doar de acolo, de la discuții, dezbateri, conferințe din festival…. Gen discuțiile de la EC talks, de exemplu aia cu Despot a fost mega mișto. Nu e numai beție, drog, muzică dată tare,  destrăbălare pe la festurile astea din România și de peste tot, e și cultură. E și mult spirit.

Argumentul nr. 5

HATE înseamnă ură, iar ura dezbină. După 18 luni de pandemie, din care 2 luni de stare de urgență, de izolare la domiciliu si stat pe rețele sociale care știm deja ce efect nociv pot avea (sunt studii destule), în care restricțiile, despărțirea au pus ziduri între noi, cele patru valuri de relaxare ce au dus la organizarea unor astfel de festivaluri au adus alinare pur și simplu. Întâlnirea dintre noi,  față către față, dintre noi și artiști șamd. Cu hate și agresivitate în loc de argumente nu se rezolvă nimic decât confirmăm ce a făcut izolarea din noi. 

Nu e mai bine să fim împreună și să ne bucurăm?

PS

Stiu că la EC_Special by Electric Castle muzica tare a deranjat, mai ales cea de pe Cetățuie, dar aș spune ca… a prea deranjat. Am devenit brusc prea sensibili si am uitat cum am stat izolați în locuințe, am uitat cam cam repede. In centrul orașului la ora 23.00 sunetul se închidea, exact la 23.00, știu sigur, pentru ca am participat la concerte. Să așteptăm Zilele Maghiare, Jazz-ul și mai ales UNTOLD-ul pe speța asta cu sunetul dat prea tare si sa tragem apoi concluziile.

3 COMENTARII

  1. Am devenit prea sensibili:))) Nu ne-am odihnit suficient in pandemie:)))
    Las’ ca-i bine, frate. E viata in Cluj, atat cat se poate.
    Bine, Don Tiberiu. Succes cu foaia asta electronica. Hai sa fie bine. Si da mai tare un pic, bluesul:)))

  2. Culmea e insa ca ieri exact animalele de la masa insusi directorului festivalului Zilelor maghiare din Cluj, Balazs Gergely, cu trancaneala lor tare, nu ma lasau sa ascult D.A.S. Trio, un exceptional grup de fusion cam cat o jumatate din fosta Weather Report, in curtea Banffy (Muzeul de arta).

    Tzaranii plecau ieri deja pe la jumatatea recitalului de orga si de trombon de la Reformatustemplom.

    Dar cine a stat pana la urma si a ascultat si “Litaniile” lui Jehan Alain (1911-1940) sa asculte si Renaissance “Running Hard” din albumul “Turn of a Card” 1974.

  3. cred ca toata lumea n-ar mai imparti hate daca pur si simplu s-ar muta untoldu’ in afara orasului, ca acolo-i miezu: zgomot non-stop ce se-aude pana-n feleac.
    uite rockstadt-ul… se termina totul la o ora cat de cat normala, permitand locuitorilor sa doarma.
    untoldu nu, ca are 3 perechi de coaie…
    de-as mai locui in ro, v-as umple si-acu frigiderele de carne, asa ca va dau doar hate 🙂

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.