15 iunie 2020

CIFRE. Cum a afectat pandemia COVID19 sectorul cultural clujean

By In Clio

Sectorul cultural clujean este format din 14 instituții publice de cultură, circa 1.000 de organizații non-guvernamentale și numeroase companii private care activează în domeniu, relevă o scrisoare oficială remisă de organizația non-guvernamentală Centrul Cultural Clujean (CCC) Primăriei Cluj-Napoca, prin care se solicită măsuri de sprijin a sectorului cultural local.

 

„Cu datele disponibile în acest moment, o sub-estimare a dimensiunii acestui sector (cu cele trei dimensiuni ale sale: public, independent și privat) indică faptul că el angajează cel puțin 2.000 de persoane cu contract de muncă, alături de alte 2.000 de colaboratori sezonieri și de alți colaboratori cu contracte externe. Cluj-Napoca se poziționează pe primul loc în România între orașele secundare la indicatorul resurse umane specializate, conform studiului Vitalitatea culturală a orașelor din România (INCFC, 2019). Estimăm, de asemenea, că publicul organizațiilor culturale din Cluj este de circa 2,5 milioane de persoane în fiecare an, în timp ce veniturile generate de acest sector sunt de aproximativ 170 de milioane de lei anual.”, este specificat în scrisoarea remisă primăriei.

 

 Impactul crizei COVID-19 asupra sectorului

 

La nivel național, conform Monitorului de Impact Economic COVID-19 realizat de UBB FSEGA, sectorul ​„Cultură, Artă și Alte servicii​” reprezenta​ 3.6% din PIB în 2018​, iar scăderea​ previzionată pentru anul acesta (trimestrul 2/2020 versus trimestrul 1/2020) este de​ 59.6%. 

 Cifrele crizei la Cluj

La nivel local, conform unui studiu derulat de către Centrul Cultural Clujean, cifrele impactului crizei pandemice asupra sectorului sunt, de asemenea, alarmante.

În perioada 15 martie – 16 aprilie 2020 în Cluj au fost anulate peste 335 evenimente, la care erau așteptate circa 22.500 de persoane. 31% dintre operatorii culturali și-au întrerupt complet activitatea, 41 la suta au întrerupt o parte din operațiuni iar 28% și-au adaptat activitatea mutându-se în mediul online, regândind activitățile programate și realizând activități de cercetare, scriere de proiecte, replanificare, întâlniri online, optimizare și actualizare materiale și instrumente de lucru. Față de aceeași perioadă a anului 2019, veniturile organizațiilor culturale au scăzut în medie cu 70%. 60% dintre organizații nu au rezerve financiare, iar cele care dețin resurse financiare spun că acestea vor fi suficiente pentru acoperirea cheltuielilor de bază pentru următoarele 2-3 luni. 19% dintre organizații au fost nevoite să facă̆ reduceri de personal, iar 30% estimează̆ că va trebui să facă reduceri de personal în următoarele 3-6 luni.

 

 CCC: Nevoile sectorului cultural clujean în această perioadă

 

  1. Siguranța unor oportunități de finanțare în viitorul apropiat, siguranța că nu se vor anula sau reduce finanțările din fonduri publice;
  2. Mai multă predictibilitate în ceea ce privește fondurile locale care susțin ecosistemul;
  3. Reglementarea condițiilor de reluare a activităților culturale;
  4. Lichidități/cash flow;
  5. Finanțări;
  6. Anularea chiriei pe perioada pandemiei / ajutor la plata utilităților/chiriei;
  7. Acces la spații pentru activități culturale;
  8. Sprijin pentru plata salariilor pe perioada crizei;
  9. Sprijin pentru sprijinirea artiștilor colaboratori pana la repornirea evenimentelor;
  10. Sprijin pentru adaptarea activităților la mediul online: investiții în echipament, platforme online, know-how pentru tranziția la mediul online, metode de promovare a activităților online;
  11. Flexibilitate din partea finanțatorilor în ceea ce privește implementarea proiectelor în derulare;
  12. Scutiri și reduceri de taxe și impozite locale;
  13. Nevoie de informații și date statistice care pot fi folosite pentru gândirea unor noi modele de antreprenoriat (comunitar);
  14. Deblocarea sistemului juridic.

 

 

Măsuri propuse pentru sprijinirea și dezvoltarea sectorului cultural clujean

 

  1. Asigurarea fondurilor și a condițiilor pentru o bună funcționare a programelor de finanțare pentru sectorul cultural, pentru a sprijini regenerarea ecosistemului cultural. În acest sens, vă propunem:
    1. Luarea măsurilor necesare pentru securizarea fondurilor pentru sesiunile de finanțare nerambursabilă pentru 2020 (apelul 1 și apelul 2);
    2. Majorarea bugetului alocat pentru sesiunea de finanțare pentru 2021;
    3. Înființarea unui Fond Local de Urgență, care să asigure:
      1. sprijin operatorilor culturali pentru activități culturale care să asigure reluarea activității;
      2. consolidarea organizațiilor (dotarea cu tehnologii digitale, dezvoltarea de noi modele de organizare a activității);
      3. acoperirea nevoilor urgente ale entităților cele mai afectate de criză;
      4. sprijin pentru plata chiriei spațiilor de ateliere pentru artiștii independenți. 

Cluj-Napoca e plin de paradoxuri

 

  1. Îmbunătățirea regulamentului de finanțare pentru a permite susținerea aspectelor urgente sau deficitare ale activității culturale:
    1. creșterea plafonului de eligibilitate a costurilor legate de plata salariilor, chiriilor (etc) în cadrul bugetelor proiectelor finanțate de la bugetul local;
    2. permiterea achiziționării de echipament și alte dotări necesare consolidării operațiunilor online;
    3. eligibilitatea unor cheltuieli pentru implementarea măsurilor de protecție sanitară necesare la reluarea activităților (dezinfectanți, dotări pentru igienizare etc.).

 

  1. Anularea sau reducerea taxei locale pe bilete, în cazul evenimentelor organizate de operatori culturali independenți;

  2. Dezvoltarea la nivel local a unui pachet de soluții pentru facilitarea organizării evenimentelor conform condițiilor (de distanțare, acces, igienizare) impuse (gradual) prin lege:
    1. sprijin pentru derularea unor activități în spații deschise sau în spații de mari dimensiuni aflate în gestiunea administrației locale (pentru a permite distanțarea);
    2. asigurarea unei infrastructuri speciale necesare în această perioadă, care să fie accesibilă operatorilor culturali: separatoare din plexiglas, lămpi UV pentru dezinfecția unor spații mari etc.

 

  1. Evaluarea impactului negativ asupra ecosistemului local pe termen mediu și lung și gândirea unui plan de susținere durabilă a sectorului cultural.

  2. Dezvoltarea unui pachet de măsuri pentru relansarea activităților culturale, care să asigure forme de sprijin pentru lucrătorii și organizațiile din sectorul cultural, care vor fi într-o situație vulnerabilă și după încheierea perioadei de acordare a facilităților adoptate de Guvern pentru perioada stării de urgență.
    1. Revizuirea și optimizarea mecanismelor de alocare a finanțărilor nerambursabile pentru proiecte culturale la nivel local și regional (trecerea la finanțarea pe baza OG51 pentru proiectele culturale);
    2. Alocarea de fonduri nerambursabile destinate exclusiv organizațiilor culturale din sectorul independent, inclusiv pentru cheltuieli operaționale – finanțarea de programe anuale/multianuale (similar programului minimal al instituțiilor publice);
    3. Inițierea unui fond de achiziții de lucrări de artă de la artiști la nivel local/regional;
    4. Lansarea unui program de burse de creație în domenii precum arte vizuale, muzică, literatură, dramaturgie, creație digitală și burse de cercetare/dezvoltare pentru proiecte colective, inclusiv interdisciplinare și de creație digitală;
    5. Fond de co-finanțare a proiectelor cu finanțare europeană;
    6. Identificarea și dotarea unor spații publice care pot fi utilizate de sectorul independent și regândirea modului de acces la spațiile publice existente, inclusiv la spațiile instituțiilor publice de cultură;
    7. Dezvoltarea unui sistem de comunicare publică (OOH + online + print) gestionat de Municipalitate pentru activitățile culturale independente și private;
    8. Organizarea unei serii de hackatoane multidisciplinare (sector cultural, business etc.) pentru identificarea de soluții inovatoare care să faciliteze adaptarea la noile condiții pentru producția și consumul cultural. Alocarea unui buget pentru implementarea principalelor soluții;
    9. Facilitarea  organizării de evenimente culturale în spații publice – desemnarea unor zone publice pentru activități culturale și performance-uri stradale, platformă digitală de înregistrare a solicitărilor de performance stradal gestionată de autoritățile publice cu atribuții în domeniu (inclusiv Google Form).

Organizații și instituții co-semnatare:

  1. Asociația Circus Fairies
  2. Asociația Cealaltă – Cluj Design Days
  3. Asociația Daisler – Lights On Romania & Strada Potaissa
  4. Asociația ARTA în dialog nu- Cinema ARTA
  5. Asociația Fapte
  6. Asociația Create.Act.Enjoy
  7. Societatea Culturală Româno-Germană 
  8. Asociația Reactor de creație și experiment
  9. Ordinul Arhitecților din România Filiala Transilvania
  10. Asociația Scena Urbană
  11. Asociația Festivalul de Film Transilvania
  12. Asociația Fascinația Meșteșugului
  13. Asociația Why Not Us
  14. Asociația Fotopia
  15. Asociația Urbannect
  16. Federația Fabrica de Pensule
  17. Asociația Give Me The Future
  18. Federația Centrul de Interes
  19. Asociatia Clujul Cultural

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.