28 august 2020

Ce spun ”separatiștii„ de la secția maghiară a Teatrului de Păpuși „Puck”

By In Teatru

„Grupul de inițiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj” a remis redacției Clujulcultural.ro o scrisoare de răspuns la adresa acuzațiilor conducerii Teatrului de Păpuşi ”Puck” Cluj făcute într-o conferință de presă la adresa intenției de a separa secția maghiară de cea română de către ”Grupul de inițiativă”. De asemnea acest grup a adus acuze de discriminare conducerii teatrului fapt ce a dus la o reclamație la CNDC din partea conducerii instituției subordonate Consiliului Județean.

Redăm comunicatul remis redacției: 

”Respingem calificarea acțiunii secțiunii maghiare ca fiind o acțiune a UDMR

Este inacceptabil faptul ca dl. Mureșan-Petran Emanuel-Simion și dna. Varga Ibolya să înjosească această cauză a secțiunii maghiare a Teatrului de Păpuși PUCK, numind-o strategia politică a UDMR. În spatele grupului de iniţiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj se află majoritatea actorilor care muncesc la secțiunea maghiară, cinci foști șefi ai secției maghiare și peste o mie de susținători (petiție). UDMR susține cauza noastră, dar nu UDMR a venit cu inițiativa!

 

Cauza secțiunii maghiare nu este cauza privată a două persoane, ci este cauza unei întregi comunități

Inițiativa nu reprezintă acțiunea privată a domnilor Urmánczi Jenő și Vadas László, ci a unei comunități în care unii participă deschis, alții anonim. Cei doi domni reprezintă vocea grupului de inițiativă.

În cadrul teatrului de păpuși critica este înlăturată prin intimidare

Faptul că se încearcă înlăturarea dlui. Urmánczi Jenő de către conducerea teatrului de păpuși printr-o decizie a comisiei de etică demonstrează exact modul dictatoric în care este condusă această instituție, în care critica publică este de neacceptat. Totodată, considerăm că este o afirmație de rea-credință aceea că dl. Urmánczi nu ar fi fost o persoană corespunzătoare pentru conducerea secției maghiare, având în vedere că acesta a fost numit în funcția de șef de secție de două ori.

Observație: Vadas László și Csűrös Réka, foști șefi ai secției maghiare, și-au dat demisia din aceste posturi.

Dubla măsură în calificarea asociațiilor și conflictul de interese al dnei. Varga Ibolya

În comunicatul de presă al teatrului de păpuși se afirmă faptul că acesta încheie parteneriate doar cu asociații ale căror conducători nu sunt și angajați ai teatrului de păpuși.

Atunci cum explică conducerea teatrului tratamentul diferențiat al asociației partenere Puppet Media, având în vedere că printre conducătorii acesteia se află dna. Varga Ibolya (șeful de secție al secției artistice maghiare) și Daniela Vartic (unicul consultant artistic al teatrului de păpuși). Se pare că această politică internă nu se aplică nici în cazul asociației Prietenii lui PUCK, a cărei președinte este actorul Radu Lărgeanu.

Ce reprezintă discriminare dacă nu situația și tratamentul diferențiat?

Nu este suficient pentru infirmarea acuzațiilor de discriminare invocarea de către conducerea teatrului de păpuși a amintirilor de conviețuire armonioasă din timpurile dictaturii ceaușiste când intenția era vădit una de asimilare, ci trebuie să răspunde și la următoarele:

  1. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că secția maghiară lucrează de la an la an cu unul mai puțini actori decât secția română?
  2. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că secția română are secretar PR și secretar literar, în timp ce în cazul secției maghiare teatrul își permite doar un secretar literar, care preia și obligațiile de PR?
  3. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că teatrul are un singur consultant artistic care nu cunoaște limba și cultura maghiară?
  4. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că pe pagina de internet în trei limbi a teatrului, doar pagina în limba română funcționează corespunzător? Paginile în limba maghiară și engleză prezintă lipsuri în privința conținutului și greșeli gramaticale.
  5. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că teatrul comunică prin trei pagini de facebook în limba română, în timp ce pentru comunicarea în maghiară menține o singură pagină de a cărei conținut se ocupă secretarul literar?
  6. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că pe programele de lucru afișate pe avizier secția maghiară trebuie să scrie totul în două limbi, în timp ce secția română completează propriul program doar în limba română?
  7. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că în sezonul 2018-2019 secția română a luat parte la 11 festivaluri în străinătate (Turcia, Franța, Belgia, Moldova, Ucraina, Albania, Muntenegru, Izrael), în timp ce secția maghiară a fost la un singur festival în străinătate mulțumită bunăvoinței organizatorilor, la Kaposvár în Ungaria.
  8. Cum poate fi considerat ca fiind tratament egal faptul că programul secției maghiare este aprobat într-un consiliu de administrație în care, în afară de șeful secției maghiare, nimeni nu cunoaște literatura de basm maghiară, respectiv limba maghiară?

Mențiune: Faptul că actorul  Urmánczi Jenő face parte din acest consiliu în momentul de față, se datorează strict faptului că acesta reprezintă sindicatul din București în cadrul PUCK. Cu toate acestea majoritatea comisiei nici în prezența lui nu înțelege limba maghiară.

 

Foștii șefi de secție și actualii membri ai secției maghiare susțin grupul de inițiativă al Teatrului Maghiar de Păpuşi Cluj

Dacă criticile formulate de grupul de inițiativă vizavi de instituție sunt nefondate, atunci cum se explică faptul că peste jumătate din secția maghiară și cinci șefi de secție care au precedat-o pe Varga Ibolya sunt de acord cu faptul că situația secției maghiare nu poate fi menținută în actualul cadru instituțional?

Nu este adevărat că nu au fost persoane interesate pentru împlinirea postului de șef al secției maghiare

Au fost chiar două astfel de persoane, în privința cărora instituția nu era dispusă să încheie contracte de muncă mai lungi de trei sau șase luni. Având în vedere situația vulnerabilă a secțiunii maghiare și luând aminte de atitudinea conducerii instituției care nu acceptă opinii contrare, persoanele interesate nu au și-au dorit o poziție atât de vulnerabilă.

 

Despre asociația APROPO și finanțarea de la Asociația Bethlen Gábor 

  1. Contrar a ceea ce susține conducerea teatrului de păpuși, beneficiarul finanțării, asociația APROPO, este persoană juridică română. Acest fapt reiese și din tabelul publicat pe pagina web a finanțatorului Bethlen Gábor Alapkezelő: https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/12/110_2019.12.14.-sz.-biz.-hat.-mell.pdf
  2. Teatrul de păpuși PUCK nu apare ca beneficiar al finanțării, ci apare în cadrul scopului finanțării: „Susținerea funcționării, a programelor și a achiziției de echipamente pentru Teatrul de păpuși PUCK”.
  3. Afirmația potrivit căreia de fapt nu este nici o problemă și că reclama negativă se face doar din cauza problemelor ivite în jurul chestiunii finanțării asociației APROPO, este una vădit nefondată, căci chiar în cadrul aplicației pentru finanțare este menționat faptul că secțiunea maghiară se află într-o situație de dezavantaj în cadrul instituției.
  4. Înainte de asociația APROPO, asociația SIMEON, care la fel susținea munca secției maghiare, nu a întâmpinat dificultăți în a deveni partener al PUCK, fără ca aceasta să trebuiască să arate aplicația pentru finanțare din partea BGA.”

 

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.