15 iulie 2014

Campania Salvaţi Depozitul de Filme a strâns doar 2238 de euro din totalul de 7000

By In A 7-a, Actualitate

Doar 2238 de euro dintr-un total de 7000 a reuşit să adune, de la 66 de susţinători, printr-o procedură de crowfunding (donare voluntară de bani) Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc în cadrul campaniei Salvaţi Depozitul de Filme.

Campania a fost lansată pe 30 mai 2014, la inaugurarea ediţiei 13 a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, şi a durat o lună.

Depozitul de Filme este spaţiul în care a activat secţia de reciclare, cenzură şi distribuţie de filme a Regiei Autonome RADEGF Româniafilm, până în 1999.

Spaţiul de pe strada Maikovski 132 este unul abandonat, fosta clădire e dezafectată. Cu ajutorul Rosal, spaţiul a fost igienizat dar e departe de a fi unul funcţional. Asta doreşte să facă ApPFR cu spaţiul, să îl redea comunităţii. Terenul aparţine RADEF.

Campania a fost lansată pe 30 mai 2014, la inaugurarea ediţiei 13 a Festivalului Internaţional de Film Transilvania.

Salvarea Depozitului de Filme din Cluj-Napoca reprezintă unul dintre primii pași ai campaniei „Salvați Marele Ecran!” (www.salvatimareleecran.ro), inițiată de APFR și Asociația Film și Cultură Urbană, organizatorii TIFF.

„Salvați Marele Ecran!” își propune să facă primul pas pentru înființarea unui muzeu al cinematografiei în Cluj-Napoca. Clujul poate deveni primul oraş din România care deține un muzeu al cinematografiei româneşti, instituţie inexistentă în ţară. Depozitul de Filme, fost depozit al RADEF Româniafilm, este astăzi un spaţiu dezolant care poate deveni, atât prin potenţialul său de spaţiu alternativ de cultură urbană, cât şi prin valoarea istorică şi cultural, cel mai bun cadru pentru dezvoltarea unui muzeu al filmului.

Vrem să transformăm Depozitul de Filme dintr-un punct pe o hartă, un loc abandonat, îngropat între mii de role de film, într-unul de care suntem responsabili direct, un spațiu care poate deveni unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Cluj, spun iniţiatorii pe siteul campaniei.

Criza cinematografelor

La începutul anilor ’90 existau aproximativ 450 de cinematografe. Astăzi au supraviețuit mai puțin de 30.

În ultimii douăzeci de ani, peste 400 de cinematografe au dispărut treptat de pe harta culturală a României, fiind transformate în săli de bingo, case de schimb valutar, depozite pentru materiale de construcții, lăcașe de cult, cluburi, discoteci, restaurante, magazine de haine, supermarket-uri, sau au fost abandonate intenționat, fiind lăsate să se degradeze. Lipsa de interes a autorităților pentru conservarea acestor clădiri și menținerea lor  în circuitul cinematografic, alături de o legislație incoerentă (modificată la fiecare nouă guvernare) și interesul imobiliar pentru anumite clădiri (aflate adesea în zonele centrale ale orașelor; sau clădiri de patrimoniu), au dus la situația actuală a cinematografelor.

Alături de transformarea fostului Depozit de Filme din Cluj-Napoca, campania „Salvați Marele Ecran!” mai are două componente. Prima o reprezintă site-ul www.salvatimareleecran.ro – o platformă online interactivă care cartografiază toate sălile de cinematograf din rețeaua aflată în proprietatea statului. Cinematografele fac parte din patrimoniul cultural al țării și trebuie protejate, iar platforma își propune să reînvie obiceiul mersului la cinema și să-i facă pe spectatori și pe cei responsabili mult mai conștienți de importanța și valoarea cinematografiei.

A doua etapă a campaniei a inclus conferința „Salvați Marele Ecran!” (Cluj-Napoca, 31 mai), în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania. Conferința și-a propus stabilirea unor colaborări pe acest subiect între autorități locale și județene, manageri culturali și APFR pentru analiza posibilității concrete de creere a unei rețele de cinematografe digitalizat.

1 Comment
  1. […] Clujulcultural.ro a scris despre suma adunată în urma campaniei de crowfunding aici  […]

    Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.