ANIVERSARE. Fabrica de Pensule a împlinit cinci ani de activitate

Actualitate Vizual

Cel mai puternic pol de cultură alternativă, Fabrica de Pensule a implinit astăzi 5 ani de activitate. Managerii Fabricii aniversează printr+o serir de expoziţii noi, un concert şi un party.

Orban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iată programul Fabricii de Pensule

Expoziții | orele 16:00 – 21:00

Printre rânduri | Ion Bitzan, Rudolf Bone, Victor Ciato, Andreea Ciobîcă, Horia Damian, István Kancsura, Ioachim Nica, Mihai Olos, Miklós Onucsán, Mircea Spătaru, Sorin Vreme

Galeria Plan B, parter
12 septembrie – 7 noiembrie 2014
Desenul, considerat adesea o etapă a unui parcurs de conceptualizare a spațiului pictural sau a structurii unui obiect, s-a autonomizat în momentul în care urgența de a „acționa” prin desen a depășit dorința de a crea o narațiune sau o „traducere” a unui univers de referință exterior. Ca mediu de sine stătător, el iese și intră din nou în istorie fără a avea un punct stabil de inserție pe rădăcina artei care să-i definească originea și parcursul. Desenul, ca modalitate directă de a exprima idei și noțiuni abstracte, se bucură de libertatea dată chiar de imposibilitatea de a-l istoriciza într-un discurs ierarhic. Mișcându-se în acest teritoriu lipsit de constrângeri, artiștii din expoziție se îndreaptă, în ciuda diferențelor generaționale, spre configurarea unui spațiu conceptual personal prin care are loc contactul cu lumea și cu sine.

Expoziția extinde conceptul enunțat inițial, de desen abstract, având în vedere câteva puncte nodale pe traseul cercetării operei artiștilor – utopia, timpul, spațiul și corpul.

Cea mai mare parte a lucrărilor alese pentru expoziție sunt din perioada anilor 1970 – 1990 (Ion Bitzan, Rudolf Bone, Victor Ciato, Horia Damian, István Kancsura, Ioachim Nica, Mihai Olos, Mircea Spătaru), iar contrapunctul incursiunii „istorice” este reprezentat de Andreea Ciobîcă și de Sorin Vreme, ale căror lucrări aduc întreaga tematică și reflecțiile despre desen spre un laborator personal în care desenul și anti-desenul își negociază zona de „acțiune”. Camuflajul alb (1997–2014) al lui Miklós Onucsán este o lucrare site-specific care ascunde peretele galeriei, accentuându-i în același timp prezența și indicând o tensiune între două zone geografice, politice sau identitare. În acest cadru de reconciliere a istoriei cu prezentul stă și miza acestei expoziții. De aceea, titlul Printre rânduri face referire la o citire care merge dincolo de receptarea pur estetică. Prin intervenția sunetului și performance-ului (Haiku – Rudolf Bone), se creează un nou sens al desenului, definit de puncte, atingeri, mișcări și sunete.

Ideea de a-i prezenta pe artiștii invitați în expoziție pornind de la desen susține ceea ce și-a propus de la început Galeria Plan B din Cluj, și anume să documenteze zone ale artei românești insuficient cercetate și să creeze noi legături conceptuale între artiști din generații și contexte complet diferite.

www.plan-b.ro

Pale Blue Dot | Dragoș Bădiță, Flaviu Cacoveanu, Cristina Curcan, Ana-Maria Huluban, Ioan Grosu, Lucian Indrei, Radu Oreian, Ștefan Pop, Lea Rasovszky, George Roșu

Lateral ArtSpace, etaj I
10 septembrie – 1 octombrie

„Priviți din nou acel punct. El înseamnă „aici”, el înseamnă „acasă”, el înseamnă „noi”. Pe el toţi cei pe care îi iubiţi, toţi cei pe care îi cunoaşteţi, toţi cei despre care aţi auzit vreodată, orice fiinţe umane care au existat vreodată, şi-au trăit viaţa. Agregatul bucuriei şi al suferinţei noastre, mii de religii încrezătoare, ideologii şi doctrine economice, fiecare […] sfânt sau păcătos din istoria speciei noastre a trăit acolo: pe un fir de praf suspendat într-o rază de soare.” – Carl Sagan, Palidul punct albastru – o viziune a viitorului omenirii în spațiu

Nu ar trebui să ne simţim nilihişti după aceste cuvinte. Suma existențelor noastre reduse la un citat. De ce ne plac aşa de mult citatele? Suntem o cultură bazată pe citate. Arta nu face excepţie. Care e scopul nostru ca artişti? Să facem artă. Ce e Arta (puteţi să începeţi să vă daţi ochii peste cap)? Arta e o grămadă de lucruri. De pildă, e un document. Nu în sens larg, desigur, cum s-a dorit cu câteva secole în urmă. Funcţia de documentare a realităţii, aşa cum e percepută, a fost înlocuită de tehnologie (miliarde de camere de luat vederi disecă şi înregistrează realitatea zi de zi). Arta va rămâne un document al creativităţii, inteligenţei şi emoţiilor noastre. Asta e ceea ce facem.

Dragoș Bădiță, Flaviu Cacoveanu, Cristina Curcan, Mihaela Hudrea,Ana-Maria Huluban, Ioan Grosu, Lucian Indrei, Radu Oreian, Ștefan Pop, Lea Rasovszky și George Roșu sunt tineri artiști români cu abordări complet diferite ale artei contemporane, dar care se întâlnesc constant sub acoperișul Lateral ArtSpace.

Lateral ArtSpace este un spaţiu nonprofit de expoziție și proiecte din Cluj-Napoca, gestionat de artişti şi înfiinţat în aprilie 2012. E dedicat artiştilor locali, naţionali şi internaţionali aflaţi la începutul carierei lor. Proiectul a pornit ca un răspuns la lipsa de posibilităţi de expunere și experiment în cadrul unui spațiu dedicat artei cu care se confruntă aceşti artişti.

www.lateralartspace.com

subREAL V | Serving Art 1 (1997-1999)
Curator: Horea Avram

SPAȚIU INTACT, etaj II
12 septembrie – 7 noiembrie 2014
Grupul subREAL a fost înființat în 1990 de către Călin Dan (istoric de artă şi artist) şi Dan Mihălțianu (artist), cărora li s-a alăturat la scurt timp Iosif Király (arhitect şi fotograf). Mihălțianu părăseşte grupul în 1993. subREAL este considerat unul dintre cele mai influente grupuri aristice româneşti, fiind primul a cărui activitate a fost recunoscută internațional. Practica artistică a grupului – în domeniile fotografiei, video-ului, instalației şi performance-ului, explorează traumele, miturile şi clişeele istoriei (recente) româneşti şi impactul acestora în societate şi în artă. Lucrările lor utilizează un vocabular post-conceptual şi neo-avangardist ce pune în discuție – într-o cheie radical critică şi ironică – realitatea politică, socială şi culturală ca o modalitate de a „exorciza reziduurile deceniilor opresiunii comuniste”.

Serving Art 1 (1997-1999) este o instalație foto cuprinzând peste 700 de fotografii alb-negru (18 x 24 cm) montate pe pereții galeriei. Fotografiile sunt făcute după negativele găsite în arhiva fostei reviste Arta, publicația de artă oficială în România între 1953 şi 1989. Imaginile reprezintă lucrări de artă (picturi şi sculpturi) fotografiate pentru tipar. Însă aceste imagini cuprind şi contextul „aural” al lucrărilor fotografiate – obiecte, recuzită, personaje ce țin o pânză în fundal etc. – astfel dezvăluindu-ne o parte din universul lor de atunci, dar şi ceva din mecanismele de fabricare a discursului artistic oficial. În acest sens, seria Serving Art 1 este o modalitate elaborată de a înfățişa şi dezbate în ton critic convențiile estetice, paradigmele politice, relațiile de putere, dar şi capacitatea fotografiei de a a reda fidel realitatea şi, în acelaşi timp, de a fi un instrument eficient de manipulare şi control.

Vernisaje | orele 19:00 – 21:00

The Ring | Szilárd Gáspár
performance & exhibition

Bazis, etaj I
3 octombrie – 6 noiembrie

Runda 1: 19.30
Runda 2: 19.40
Runda 3: 19.50
Runda 4: 20.00
Runda 5: 20.10
Runda 6: 20.20

Szilárd Gáspár este un tânăr sculptor care debutează în spațiul Bazis cu un performance de 60 de minute care va rezulta în creația unei sculpturi. Procesul creator neobișnuit este acela care transformă modelarea lutului într-un act de performance: artistul este si boxer profesionist, care-si modelează sculptura prin lovituri.

Acesta se antrenează ore în șir zilnic, atât fizic,cât și spiritual. În timpul celor 6 runde se formează o legătură specială între lutul nelucrat și corpul uman în luptă. Forța se transpune în materie, materia brută se transformă în adversar viu. Pregătirea fizică, perseverența, creativitatea, brutalitatea si sensibilitatea sculptorului se confruntă cu rezistența, inerția, plasticitatea lutului. Corpul uman este în căutarea punctelor slabe ale materiei până în momentul învingerii ei.

Artistul are ca scop victoria; prin ridicarea mâinilor la final transmite spectatorilor acea senzație ecstatică, pe care o trăiește și el pe parcursul procesului de creație și prin care participanții sunt transpuși într-o dimensiune nouă.

Nicolás Lamas | The value of formlessness

Galeria SABOT, etaj I
3 octombrie – 29 noiembrie 2014
Traces | Arantxa Etcheverria

:BARIL, etaj III
3 octombrie – 1 decembrie 2014

Cineva ar putea crede că rețelele pe care le desenează Arantxa Etcheverria se vor definiții ale spațiului, forme delimitate de șabloane savante, linii voit curate a căror, totuși, săracă simetrie sugerează o intenționalitate mai elaborată.

Simplist, deci insuficient, pentru că sub forța liniilor „de rețea” descifrăm ca într-o delicată gravură dantelăria fină a unor detalii arhitectonice, cornişe și frontoane sau siluete întregi ale unor case art deco din București, într-un proces de recuperare afectivă sau, mai compex, de creionare (sic!, e vorba de desene) a unor raporturi culturale. În definitiv orice nod de rețea reprezintă intersecția unor linii, care la rândul lor unesc alte puncte nodale.

Discreția cu care sunt figurate obiectele din fundal nu ascunde însă obsesia pentru una din casele proiectate de Marcel Iancu (imobilul Solly Gold), care devine semnificativă pentru subtilitatea dar și pentru componenta rațională a artei sale. Miezul abordării artistice a Artantxei Etcheverria e dat, fără îndoială, de lucrările şi instalaţiile strâns legate de un anume loc.

Instalațiile sale sunt suprapuneri de forme geometrice care repetă detaliile unor construcții metalice surprinse fotografic în periplurile citadine ale artistei. Toate acestea sunt unite însă de o anume acuratețe în realizare, de o anumită curățenie care accentuează luciditatea pe care o bănuiești în spatele compoziției, ceva ce generează sentimentul reconfortant al siguranței. (Tiberiu Adelmann)

Arantxa Etcheverria s-a născut în anul 1975 în Franţa şi a studiat artele vizuale la Nisa, la Villa Arson. În cadrul Teatrului Naţional din Strasbourg, a studiat scenografie şi costume. Arantxa Etcheverria locuieşte şi lucrează în Bucureşti.
Fundația Alt Art | Future Fabulators
3 – 8 octombrie 2014

O lume ficțională din viitor, aparent asemănătoare lumii de azi, doar că diferită. În multe privinţe, lumea imaginară se distinge de lumea familiară nouă: corpul uman este doar o formă trecătoare, toate ființele se metamorfozează încet în alte forme de viață, în plante gigant, bufnițe sau păstori de libelule. După o scurtă plimbare afară, e vital pentru cei care trăiesc în acestă lume să se spele și să se conecteze la aparatele de vindecare. Somnul durează ore în şir, de multe ori zile. Visele lucide sunt prețioase fiindcă animează perioadele lungi de somn și sunt poarta prin care pot fi accesate amintiri dintr-o altă lume, demult apusă, când lucrurile erau așa cum le ştim noi pe Pământ.

Expoziția prezintă în instalații narative diferite aspecte ale actului de a trăi o astfel de distopie – o cameră de hotel cu toate obiectele și zgomotele din Peninsula Lucidă, un perete interactiv care îți scormonește trecutul și îți prezice viitorul, un sistem de navigare mobil și un set de cărți cu instrucțiuni care te îndeamnă la explorare și visare.

Autori/lucrări:
Times’Up (AT): Lucid Peninsula
AltArt, Bazil, Ștefana Dunca, Octavian Fedorovici (RO): Lucida Console
FoAm (BE): Lucid Elucidations
M-ITI (PT): Lucid DreamScape

Partneri:
Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării
Times’ Up (AT)
Foundation of Aperiodic Mesmerism (BE)
Madeira Interactive Technology Institute (PT)
Program de vizitare: 10.30 – 8.30

______________

*Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării
Str. Septimiu Albini nr. 10 (fostul Hotel Topaz)

Gem&Jam la iarbă verde | orele 16:00 – 18:00
Cercul Întreg | Gem & Jam la iarbă verde
Grădina Fluture, etaj II

Ateliere deschise | orele 18:00 – 20:00
Istvan Cîmpan, Oana Fărcaș, Cristina Gagiu, Gabriel Marian – Galeria Nano

The Source Workshop (preview)
Cristian Opriș și Adrian Sabău

Superliquidato
:/SPRLQDT

Combined works
Irina Dumitrașcu și Ioan Moisa

Concert VLOZTE KOCKU | ora 20:00

VLOZTE KOCKU | festivalul Soundczech 2014 cea de a 3-a ediție
Sala Studio, etaj I

Descoperire nouă pe scena muzicii pragheze
Vložte kočku (Introduceți pisica) este o trupă pragheză formată din patru membri, cunoscută pentru combinația dintre muzică electronică, tobe, vioară cu cinci corzi și pian.

Versurile suprarealiste și atmosfera intensă sunt marca concertelor lor. Vložte kočku a lansat câteva EP-uri și două albume de studio: „Táta” (2012) and „SEAT” (2013).

Albumele lor sunt distribuite pe suporturi neobișnuite – flash drive-uri USB stilizate în formă de labe îmblănite sau animale de jucărie de plastic.

Spectacolele lor live sunt o experiență puternică pentru public.

Video
MuXi Party | ora 22:00
Muri & LeXi (Luciri Optzeciste)
Bar, etaj I

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *