1000 de elevi au fost beneficiari ai programului Teaching European History through Cinema 

A 7-a


România clasată pe locul II în concursul de video-eseuri

Teaching European History through Cinema (TEHC) este primul proiect de educație audio-vizuală care se concentrează pe o materie anume din curricula școlară (istorie) și propune utilizarea filmului de ficțiune pentru aprofundarea acesteia, în paralel cu cultivarea educației cinematografice. Programul a fost lansat și în România anul acesta, în paralel cu alte 3 state – Italia, Slovenia, Bulgaria – și a fost implementat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR) cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, prin intermediul Inspectorului Școlar Arion Hadrian.

În cadrul programului, elevii au studiat 4 filme care abordează teme istorice importante, fiind ajutați de profesorii de istorie și specialiști din domeniul audio-vizual să integreze și interpreteze realitatea istorică din perspectiva artistică și de autor. Cele 4 filme pe care elevii din Cluj, primul oraș în care programul TEHC a fost implementat în România, le-au urmărit în cadrul proiecțiilor organizate de Asociația de Promovare a Filmului Românesc au fost Son of Saul (2015, Ungaria, r. Nemes László), Hârtia va fi albastră (2006, România, r. Radu Muntean), Adio, Lenin (2003, Germania, r. Wolfgang Becker) și Ida (2013, Polonia, Danemarca, Franța, Marea Britanie, r. Pawel Pawlikowski).

Tot în cadrul programului, liceenii din toate cele 4 țări partenere au fost provocați să realizeze un video-eseu, pornind de la filmele studiate și să îl înscrie în competiția internațională. România a avut în total 33 de video-eseuri înscrise, din care 3 au fost desemnate câștigătoare de un juriu de specialiști. Echipele celor 3 video-eseuri finaliste (Unaccepted – r. Șerban Mihu și Alexandru Câmpean; Stardust, r.  Hans-Christian Johrend; Second Sex, r. Iulia Crișan, Ariana-Carla Gheți și Mădălina Moldovan) au participat în octombrie la evenimentul final din Milano, unde a avut loc și festivitatea de premiere, precum și proiecția pe ecran mare și în prezența publicului a celor 13 video-eseuri premiate la nivel național în fiecare din cele 4 state partenere. În competiția pentru Marele Premiu al Juriului, România s-a clasat pe locul II, Unaccepted obținând un scor final de 100 de puncte, foarte aproape de ocupanții primei poziții – Wonder Woman (Italia, 103 puncte). Toate video-eseurile finaliste, din primul an de activitate TEHC, pot fi regăsite aici.

„În cei peste 16 ani de activitate ai APFR am lansat numeroase inițiative de promovare a filmului românesc și a tinerilor cineaști, ca atare am privit cu mult entuziasm oportunitatea de a ne alătura unui astfel de proiect de educație cinematografică, unul care abordează filmul ca instrument pedagogic într-o manieră aplicată și out of the box. Rezultatele finale, video-eseurile create de elevi, stau ca mărturie a faptului că programul a fost un succes, precum și că există o nevoie reală de a continua să ne implicăm activ în școala românească. Varietatea perspectivelor și interpretărilor date temelor istorice și felul în care liceenii le-au legat de realitatea actuală, demonstrează că noua generație are ceva puternic de zis și ne propunem să le fim alături să o facă.”, a declarat Cristian Hordilă (Managing Director APFR).

În total, aproape 1000 de elevi din Cluj au participat la proiecțiile și dezbaterile organizate în cadrul TEHC și peste 100 dintre ei au acceptat provocarea de a realiza un video-eseu. Liceele clujene care s-au implicat în program au fost Colegiul Național „George Coșbuc”, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”,Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”, Colegiul Național „George Barițiu”, Seminarul Teologic Ortodox și Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu”.

În cadrul programului este dezvoltat un catalog complex de filme europene care au ca temă centrală momente din istoria Europei – revoluții, războaie, fenomene de migrație, mișcări sociale, figuri importante, curente culturale etc. Catalogul va include atât producții recente, cât și filme de patrimoniu și va putea fi descărcat gratuit de pe site-ul oficial al programului începând cu 2019.

***

Teaching European History through Cinema (TEHC) este un proiect inițiat de Asociația Generală Italiană a Artelor Spectacolului (AGIS), în parteneriat cu Universitatea IULM din Milano, Institutul de Promovare a Cuturii Vizuale din Slovenia (VIZO), Fundația Format SFF din Bulgaria (FSFF)  şi implementat în România de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).

TEHC este un program co-finanţat de programul Europa Creativă/Media al Uniunii Europene.

Sprijinit de: Inspectoratul Școlar Județean Cluj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *