Un cadru didactic de la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca a realizat un studiu despre impactul local al festivalurilor Untold şi Electric Castle în 2017.

Conform studiului realizat de universitarul Ovidiu Ioan Moisescu impactul acestora este unul semnificativ.

Vom reveni la acesta dar să spunem că organizatorii acestor festivaluri sunt printre primii în România în industria de evenimente, relevă și un alt studiu, realizat de ZF.ro

Conform acestuia Untold (Cluj-Napoca), Neversea (Constanţa), Electric Castle (Cluj-Napoca) şi Summer Well (Bucureşti) generează un business între 250 şi 300 de milioane de lei pentru hoteluri, restaurante şi magazine. Festivalurile Untold, Neversea, Elec­tric Castle şi Summer Well au realizat în 2017 încasări de aproa­­pe 100 mil. lei din vânzarea de bilete şi din contractele de sponsorizare.

Cele patru festivaluri, care aduc laolaltă câ­te­va zeci de artişti români şi străini, sunt vi­zi­­ta­te de peste 200.000 de oa­meni (vizi­ta­­tori unici), po­tri­vit esti­mă­rilor ZF.ro

Numărul mare de spec­tatori care vin pen­­tru o zi sau care îşi cumpără un abo­­na­ment de 3-4 zile sunt cei care i-au convins pe unii din­tre cei mai mari jucă­tori din economie să spon­sorizeze aceste eve­ni­men­te. Banca Transilvania, Kaufland, Ursus sau Orange sunt doar câteva dintre numele care sunt înscrise pe lista de sponsori şi care coti­zează cu zeci de mii, sute de mii şi chiar peste un milion de euro, potrivit datelor ZF.

Cel mai mare festival local, atât ca încasări, cât şi ca număr de participanţi, este Untold, din Cluj-Napoca, un eveniment care are loc în luna august. Anul trecut peste 330.000 de persoane au participat în total în cele patru zile ale festivalului. Acesta este traficul, ceea ce înseamnă că o persoană care are abonament şi care participă în fiecare zi poate fi înregistrată de 3-4 ori sau mai mult, spune datele ZF.

 

Electric Castle aduce zeci de mii de fani la Bonțida

Studiul UBB: 

„Raportul prezintă rezultatele unui studiu independent, derulat fără sprijinul sau implicarea niciunuia dintre organizatorii celor două festivaluri analizate, respectiv fără a avea la bază nicio finanțare din partea niciunui organism public sau privat, din țară sau din străinătate. Populația asupra căreia s-a focalizat studiul a fost reprezentată de persoane din România și din străinătate care au participat la oricare dintre festivalurile Untold sau Electric Castle (EC) în 2017, metoda de cercetare aplicată fiind sondajul pe bază de chestionar online (distribuit prin intermediul social media în perioada martie – mai 2018), eșantionul investigat validat cuprinzând 1164 respondenți care au participat la Untold în 2017 și, respectiv, 867 respondenți care au participat la EC în 2017.”, se precizează în raportul intitulat „Analiza experienței festivaliere și a impactului local al Untold și Electric Castle în 2017″.

Principalele rezultate ale studiului pot fi sintetizate după cum urmează:
✓ Profilul demografic al participanților pe baza eșantionului investigat
o Participanții EC au avut o medie de vârstă ceva mai ridicată (27,3 ani) decât cei de la Untold (25,9 ani), procentul persoanelor cu vârste până la 20 ani fiind
semnificativ mai mic în cazul EC (aprox. 10%) în comparație cu Untold (aprox. 18%).
o Participanții EC au avut, în ansamblu, un nivel de educație superior celor de la Untold. Astfel, procentul participanților EC cu studii superioare (licență, master,
doctorat etc.) a fost de circa 80%, comparativ cu numai 72% în cazul Untold.
o Ponderea participanților proveniți din afara Ardealului a fost mai ridicată la Untold (circa 30%) decât la EC (circa 22%).
✓ În cazul ambelor festivaluri, peste trei sferturi dintre participanții ediției din 2017 participaseră la ediții anterioare. Ponderea participanților fideli, aflați la a doua sau
a treia participare la festival, a fost mai mare în cazul EC (79,24%), comparativ cu Untold (76,37%).
✓ Deși cele două festivaluri nu se adresează unor publicuri țintă identice, mulți dintre participanții fiecăruia au fost prezenți, în 2017, și la celălalt festival. Astfel,
dintre participanții la Untold în 2017, aproape 43% au participat și la EC în anul respectiv. Procentul este semnificativ mai mare în cazul EC, aproape 58% dintre participanții
săi din 2017 participând în același an și la Untold.
✓ La Untold majoritatea covârșitoare a participanților (aproape 81%) au petrecut în cadrul festivalului pe toată perioada sa (4 zile), în timp ce la EC participarea a fost
semnificativ mai fragmentată, peste 57% dintre participanți fiind prezenți la festival un număr de zile mai mic decât durata sa (5 zile). De altfel, durata medie de participare a ajuns la peste 90% din durata festivalului în cazul Untold (medie de 3,61 zile/participant), comparativ cu numai 76,2% în cazul EC (medie de 3,81
zile/participant).
✓ Procentul participanților care au avut nevoie de cazare în afara reședinței obișnuite a fost similar în cazul celor două festivaluri (circa 43%). Participanții Untold din 2017, comparativ ce cei de la EC, au apelat, pentru cazare, în mult mai mare măsură la prieteni și rude (16,58% vs 7,15%). Totodată, procentul participanților EC care au apelat la servicii de cazare contra-cost a fost semnificativ mai mare în comparație procentul omolog în cazul Untold (36,33% vs 26,12%). Participanții Untold care au apelat la servicii de cazare contra-cost, comparativ ce cei de la EC, au ales în mult mai mare măsură închirierea de apartamente/case sau camere în acestea, unitățile specializate
precum hotelurile, pensiunile, vilele, hostelurile etc., respectiv cazarea în cămine studențești. Pe de altă parte, participanții EC care au achiziționat servicii de cazare au apelat în mult mai mare măsură la cazarea în cort/camping (peste jumătate dintre ei), comparativ cu cei de la Untold.

Untold e festivalul numărul 1 în România

Răspunsurile respondenților coroborate cu estimările organizatorilor privind numărul și proveniența participanților conduc la următoarele concluzii privind estimareacheltuielilor participanților la Untold și EC în 2017:
– Untold a generat în 2017 cheltuieli ale participanților cu cazarea între 18,8 și 25,6 milioane de lei, în timp ce EC a determinat în același an cheltuieli ale participanților cu acest tip de servicii cuprinse între 8,5 și 10,5 milioane lei.
– Untold a generat în 2017 cheltuieli ale participanților, altele decât cele cu biletul de intrare și cazarea, între 63,4 și 65,1 milioane de lei, în timp ce EC a determinat în același an cheltuieli omoloage între 29,8 și 30,4 milioane lei.

Studiul complet poate fi citit AICI

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.