Linia de producție: două spectacole reper de dans contemporan la Fabrica de Pensule

Actualitate Dans

Fabrica de Pensule, renumit spaţiu de artă alternativă programează două spectacole de dans conteemporan spectaculoase, informează organizatorii.

Ele au loc în 29 şi 30 aprilie.

Program:

.. After All
un spectacol de Vava Ștefănescu, cu Carmen Coțofană
29 aprilie, ora 20.00
Sala Studio, etaj I

Realia (București/Beirut)

un spectacol de/cu Farid Fairuz
30 aprilie, ora 20.00
Sala Studio, etaj I

Fabrica de Pensule împreună cu Centrul Național al Dansului București și partenerii proiectului Hotspot.art – Artă și Cultură Contemporană pentru Comunități – vă invită la două spectacole în cadrul Liniei de producție: …After All de Vava Ștefănescu și Realia (București/Beirut) de Farid Fairuz, ambele mărturii ale unor istorii personale, reale sau fictive.

…After all propune o incursiune în creaţia Vavei Ştefănescu. Un alt corp (Carmen Coţofană), ca un avatar, jonglează cu universul material şi artistic al Vavei Ştefănescu, cu dimensiunile temporale, alunecă printre obiecte şi imagini, transformă o întreagă istorie.

Realia (București/Beirut), de/cu Farid Fairuz – este un performance a cărui dramaturgie amestecă planuri temporale, evenimente reale și fictive din viața unui personaj care trăiește simultan o dublă identitate: Mihai Mihalcea, născut la București, și Farid Fairuz, născut la Beirut. Mici elemente de detaliu distorsionează memoria și forțează limita fragilă dintre discursuri reale și imaginare făcând imposibilă distincția dintre posibil, virtual și real.

Miercuri și joi, între orele 18:00 și 21:00, în spațiul de bibliotecă veți putea răsfoi și cumpăra publicații de artă contemporană selectate special pentru această ocazie de PUNCH – o librărie specializată din București care aduce o parte din revistele, albumele, cărțile de artă publicului clujean, într-un eveniment pop-up.

…After all

un spectacol de Vava Ștefănescu
cu Carmen Coțofană
Concept: Vava Ştefănescu

Cu: Carmen Coţofană
Scenografie: Adrian Damian
Costume: Paul Dunca
Video: Irina Stelea
Producţie Asociația Colectiv A în cadrul Festivalului Temps d‘Images
Coproducători: Zamek Ujazdowski (Polonia), Centrul Naţional al Dansului Bucureşti
Mulţumiri: ICR Varşovia

Corpul [meu] tinde sa fie o arhivă; o arhivă virtuală.
Ce faci cu toate lucrurile astea adunate aici? La un moment dat îți vine să te scuturi de ele dar nu poți să le arunci. O schimbare ar fi binevenită.

Se ia un alt corp; i se deschid supapele; se selecționează deșeurile arhivate; se pun deoparte lucrurile reciclabile; se observă că au ramas foarte puține; acestea se așează cu grijă în diferite părți din noul corp (având o oarecare vârsta, ele sunt fragile); se pun deoparte visele; doar puține [din ele] se vor dezvolta; se aruncă la întâmplare în noul corp; se așteaptă puțin; dacă nu se întâmplă nimic, este recomandată un pic de răbdare; între timp se aleg accesoriile; când totul va fi gata, vom adauga noului corp accesoriile; dacă acesta le rejectează nu vă speriați, este un efect normal, cu unele se va obișnui și le va păstra, altele vor deveni invizibile; când totul este gata priviți cu atenție; găsiti o ramă potrivită la anticariat – e foarte importantă; puneți rezultatul în rama și deschideți televizorul: veți urmări un desen animat care vă place.
_____________________________________________________________________________
Vava Ştefănescu este coregraf şi dansator, trăieşte şi lucrează în România. În 1994 absolvă U.N.A.T.C Bucureşti – secţia de creaţie coregrafică. În 2004 obţine masterul în Cooperare Artistică Internaţională la Paris 8 – URF Arts, Franţa. În prezent este director artistic al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti.

A beneficiat de burse de studii, rezidenţe de creaţie, ateliere internaţionale („crossing boundaries / crossing cultures” – Hamburg 1998, Main d’oeuvre / Paris 2002). A creat spectacolele proprii din care amintim pe cele mai recente: „Solo on line”, Teatrul Naţional Cluj (2004), Ghetto blaster, Teatrul Masca Bucureşti (2008), „O vară fierbinte pe Iza”, scenariu Mihai Măniuţiu, Teatrul Naţional Cluj (2007), „Trei dansuri de Beckett” – Teatrul Figura Gheorgheni, Cvartet pentru o lavalieră – instalaţie coregrafică (2008).
Semnează coregrafii pentru teatru în care se regăseşte deseori ca interpret: „Julieta” de Viski András regia lui Mihai Măniuţiu, „Cîntarea Cîntărilor” în regia lui Mihai Măniuţiu – Teatrul Maghiar Cluj 2007, „Uitarea” de G.Banu, regia M.Măniuţiu, coregrafiat împreună cu Sylvain Groud (Franţa), „Pescuitorii de perle”, „16 lecţii despre dezastrele amorului carnal”, „Odihna”de George Banu, regia M.Măniuţiu, 2007.
Spectacolele sale au fost prezentate pe scene şi în festivaluri importante din Europa şi SUA.

Înfiinţează şi conduce (1999 – 2003) Centrul Multi Art Dans (MAD) – o instituţie neguvernamentală, destinată dansului contemporan ce are la bază un tip de management „pe orizontală”, cu un plan de auto finanţare. Datorită acestui tip de organizare s-au putut realiza şi promova creaţii noi prezentate în stagiuni permanente, numeroase reprezentaţii interdisciplinare, au avut loc stagii de dans contemporan susţinute de artişti români sau din străinătate, s-au dezvoltat o serie de programe de acţiune culturală. Toate aceste acţiuni şi activităţi ale Centrului MAD au avut un impact deosebit asupra publicului şi au contribuit la crearea unei bune vizibităţi a dansului contemporan în România şi străinătate, oferind în acelaşi timp artiştilor un minim de confort de creaţie. Membri fondatori / echipa managerială Centrul MAD: Andreea Mincic, Mihai Mihalcea.
Între 1994 – 2001 Vava Ştefănescu este profesor de dans contemporan la Liceul de coregrafie din Bucureşti şi asistent universitar la UNATC. Ca activitate pedagogică independentă susţine şi în prezent ateliere de compoziţie coregrafică sau interdisciplinară şi ateliere de dans contemporan în cadrul mai multor festivaluri, rezidenţe de creaţie su în cadru universitar internaţional. (UBB Cluj, IconArts, Cisnădie-2008, Irvine University 2009)

Bilete: 15 lei întreg / 10 lei cu reducere

Realia (București/Beirut)

un spectacol de/cu Farid Fairuz

Direcție artistică și performance: Farid Fairuz

Text, scenografie și costume: Farid Fairuz
Muzica: Dhafer Youssef, Brent Lewis, Karpov not Kasparov, P. I. Ceaikovski, Margareta Pâslaru
Suport tehnic: Mircea Ghinea
Producție: Solitude Project & Căminul Cultural
Proiect finanțat de Administrația Fondului Cultural Național
Partener: Colectiv A

Spectacolul „Realia (București – Beirut)” a fost creat în 2012. A fost prezentat în premiera la subRahova, București și în cadrul Festivalului Temps d’Images, Cluj Napoca, la Dance House Limassol, Cipru, la Centrul Național al Dansului București, Theatre Alfred Ve Dvore/Motus, Praga, în cadrul festivalului Antistatic, Sofia și la Hebbel am Ufer, (HAU) Berlin. În mai 2015 spectacolul va avea trei reprezentații la Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis (Franța).

În 2010, artistul Mihai Mihalcea a luat cu asalt scena culturală cu un proiect de ficționalizare a propriei biografii devenind Farid Fairuz și lansând în spațiul public o serie de întrebări și reflecții cu privire la producția culturală, capitalism, sexualitate și religie. După „Bun rămas (sau despre discretele scăpări ale sistemului limbic)” – o feerie extrasenzorială sub forma unei procesiuni trash-disco în care autorul “descântă cultura română”, Farid Fairuz a revenit pe scenă cu “Realia (București-Beirut)“, un performance a cărui dramaturgie amestecă planuri temporale, evenimente reale și fictive din viața unui personaj care trăiește simultan o dublă identitate. Farid Fairuz își forțează limitele propriei memorii și limita fragilă dintre discursuri reale și imaginare făcând imposibilă distincția dintre posibil, virtual și real: “Acum 4 ani a trebuit să-mi inventez un personaj ca să mai pot exista. Acum sunt Farid Fairuz și vă spun două lucruri: imperiul Otoman n-a dispărut, o parte a rămas cu siguranță în mine; totul în viață este legat de durere și plăcere, altfel nu-mi explic nimic din toate acestea…”.

Până să se reinventeze în Farid Fairuz și să-și asume o biografie ficțională pentru a interacționa din altă perspectivă cu spațiul public, artistul Mihai Mihalcea a fost unul dintre cei mai activi din domeniul coregrafiei contemporane din România de după 1989. A avut un rol esențial în multe dintre inițiativele care au condus la recunoașterea internațională a dansului contemporan românesc și la înființarea unor structuri și instituții devenite repere ale acestui domeniu. Între 2006-2013 a fost director al Centrului Național al Dansului din București. A fost artist în rezidență la Tanzquartier Wien, Centrul Naţional al Dansului Paris, Hebbel Theatre Berlin, Centre Chorégraphique National de Franche-Comte a Belfort, La Manufacture, Atelier du Rhin – Centre dramatique regional, Colmar. A dansat şi a creat spectacole şi lucrări coregrafice prezentate în: Franţa, Germania, Italia, Ungaria, Austria, S.U.A., Bulgaria, Ucraina, Portugalia, Polonia, Olanda, Belgia, Elveţia şi Slovenia. În 2013-2014 a fost bursier al Academiei de Arte din Berlin.

Bilete: 15 lei întreg / 10 lei pentru studenți

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *