30 iulie 2018

Cum a fost realizat UNTOLD? Ar putea fi exportat și în alte orașe?

By In Actualitate

Festivalul Untold 2018 bate la ușă și propune începând de joi la Cluj-Napoca o serie de artiști renumiți cum ar fi The Chainsmoskers, Prodigy sau Black Eyed Peas dar și mulți alți artiști români, cum ar fi Alexandrina sau Paraziții.

Postul de televiziune DIGI 24 l-a avut ca invitat pe Edy Chereji, directorul de comunicare și marketing al UNTOLD, care a explicat cum a fost construit acest mare festival.

Acesta nu a ezitat să discute despre buget, despre sumele care rămân la Cluj, despre impactul UNTOLD în economia Clujului dar și dacă un astfel de festival ar putea fi făcut și în alt oraș inclusiv București.

Cum ați învățat să faceți un festival?

Ne-am întâlnit și am pus pe foaie toate resursele pe care le aveam fiecare, în primul rând resurse intelectuale – festivalul și ideea UNTOLD au pornit de pe o foaie, au fost câteva idei puse pe o foaie  și de acolo s-a dezvoltat totul. În acel moment în care noi ne-am văzut – nu ne vedeam pentru prima dată, acei 7-8-10 oameni care am început unii dintre noi mai colaboraserăm și pe alte proiecte de-a lungul timpului, eu cu Bogdan Buta am fost colegi de generație, de facultate, chiar dacă am studiat pe domenii diferite, dar ne-am întâlnit în diverse activități de ONG. Sigur că nu am fost străini de acest domeniu, toți am cochetat cu această parte de evenimente, din diverse poziții și am fost implicați în organizarea de evenimente la nivelul orașului Cluj-Napoca, unele mai mari, unele mai micuțe, altele care au adus artiști străini pentru prima dată în România, ceea ce ne-a ajutat să învățăm. Pentru a construi și a ne da seama cum vrem să arate acest festival și cum ar trebui să fie poziționat, am călătorit și înainte, să vedem și alte mari festivaluri din întreaga lume și am luat de acolo idei pe care ne-am gândit apoi cum le putem transpune pentru publicul din România și pentru posibilitățile pe care le avem noi aici. Pregătirile pentru festival au început practic cu un an de zile înainte de lansarea primei ediții UNTOLD, după care, în acest bun obicei, de când terminăm o ediție, din septembrie deja, începem și lucrăm pentru ediția ulterioară.

UNTOLD e și un business…

Evident, lucrăm și pe un principiu sănătos de business, încercăm să facem în așa fel, încât festivalul să poată să crească de la an la an, să investim profitul.

Cât e bugetul unui festival ca UNTOLD?

La prima ediție, bugetul a fost de aproximativ 5,5 milioane de euro, după care, în fiecare an el a crescut cu aproximativ 2 milioane, ajungând ca în acest an bugetul să fie de peste 12 milioane de euro.

Ați numărat câți turiști străini ați adus în România?

Anul trecut au fost 33.000 – 34.000 de turiști la UNTOLD, aproximativ 13.000 la NEVERSEA. Anul acesta la NEVERSEA ne-am apropiat de 15.000 – 16.000 de turiști, iar la UNTOLD vom avea o creștere. E interesant fenomenul care se întâmplă. Un turist străin care vine la UNTOLD mai recomandă altor trei.

Câți bani lasă în Cluj festivalul UNTOLD?

Sunt două lucruri care ne motivează: experiența pe care o au participanții, dar și faptul că duce renumele Clujului, Transilvaniei și României peste hotare, al orașului Constanța. Mulți străini care vin aici sau artiști care vin aici vin poate cu niște idei preconcepute despre România și descoperă totuși o țară foarte frumoasă, cu oameni călduroși, dornici de distracție și foarte primitori. Pe partea financiară, la prima ediție Clujului i-au rămas aproape 18 milioane de euro în comunitate, după care sumele au crescut în fiecare an, pentru că a crescut și numărul de participanți, iar anul trecut au fost peste 32 de milioane de euro bani rămași în comunitate, bani care se regăsesc începând de la cei care fac transport, taximetriști, orice altă formă de transport în comun, până la hotelieri, până la oameni care oferă cazare. Nu credem că festivalul UNTOLD sau doar noi suntem cei care ajutăm acest trend ascendent al prețurilor la imobiliare, în Cluj, pe parcursul anului. Sigur că în timpul festivalului, prețurile la cazări, ca peste tot, explodează, dar mândria noastră ca clujeni este că oamenii au înțeles până la urmă că acest festival, ca să devină sustenabil, trebuie să fie susținut în mici componente de fiecare persoană din societate.

De ce nu faceți UNTOLD-ul la București? Ați face un festival ca UNTOLD la București?

UNTOLD s-a născut în Cluj-Napoca. Noi suntem permanent deschiși la orice fel de oportunități și de discuții în acest sens, avem în vizor să mai dezvoltăm și alte proiecte în România, sigur, nu înseamnă că neapărat de aceeași dimensiune ca UNTOLD sau NEVERSEA sau pe același format, iar în măsura în care există dorință și din partea mediului de afaceri, a autorităților de a dezvolta un alt proiect în oricare alt oraș al României, nu doar București, noi suntem deschiși, suntem dornici să ne punem la masă și să vedem ce poate să iasă, astfel încât să construim ceva care să aibă o identitate și să poată să crească de sine-stătător, fără a fi legat neapărat de UNTOLD sau de NEVERSEA.

Sursa: Digi24

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.