19 ianuarie 2018

Bienala de Artă 2017 a inclus 86 de participări naţionale. Proiectul „Apariţii”, între cele mai vizitate

By In Vizual

Cea de-a 57-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Artă – Bienala de la Veneţia a avut loc între 13 mai şi 26 noiembrie 2017, iar participarea României la prestigiosul eveniment de artă contemporană a fost marcată de expoziţia „Geta Brătescu – Apariţii”, apreciată de media internaţională drept una dintre cele mai bune participări naţionale.

Bienala de Artă din 2017 a inclus 86 de participări naţionale, potrivit Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, care a transmis un raport publica de echipa proiectului românesc.

Pavilionul României, principalul spaţiu de expoziţie al proiectului „Geta Brătescu – Apariţii”, a fost unul din cele 30 de pavilioane naţionale din Giardini della Biennale, unul dintre cele mai vizibile şi vizitate locuri de desfăşurare ale Bienalei. Expoziţia a fost completată de un al doilea spaţiu de expunere pe care România îl deţine – Noua Galerie a Institutului Cultural Român.

Expoziţia internaţională, plasată sub tema „Viva Arte Viva” şi curatoriată de Christine Macel, a inclus lucrări a peste 120 de artişti, între care un artist român – Ciprian Mureşan, ale căror lucrări au fost incluse în Pavilionul Artiştilor şi Cărţilor din expoziţia centrală.

În cele peste 6 luni în care a avut loc Bienala de la Veneţia, peste 615.000 de persoane au vizitat expoziţia internaţională şi pavilioanele naţionale: 45% au fost italieni, iar 55% au fost vizitatori internaţionali – cei mai mulţi, din Germania, Franţa, Austria, Marea Britanie şi Statele Unite.

În medie, Bienala a fost vizitată de 3.434 de vizitatori pe zi, în timpul deschiderii care a avut loc între 10 şi 12 mai numărul vizitatorilor ridicându-se la 23.531 de profesionişti din domeniul artei contemporane.

În zilele de deschidere au fost prezenţi şi 5.000 de jurnalişti, dintre care 3.400 jurnalişti internaţionali şi 1.600 jurnalişti italieni.

Expoziţia „Geta Brătescu – Apariţii” a adus laolaltă lucrări din toate etapele de lucru ale artistei – multe dintre ele prezentate în premieră -, demonstrând dezinvoltura cu care ea utilizează o multitudine de medii artistice. Lucrările de colaj, grafică, instalaţie, fotografie sau video au reflectat cele două coordonate principale în jurul cărora este concepută expoziţia: atelierul – o temă centrală care a modelat traiectoria artistică a Getei Brătescu – şi reflecţia îndreptată asupra subiectivităţii feminine prin diversele moduri de conceptualizare a feminităţii.

În completarea expoziţiei, mai multe evenimente publice au fost organizate în România (Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara) şi Italia (Veneţia), cu scopul de a explora şi prezenta noi direcţii de înţelegere a operei Getei Brătescu. La evenimente au participat peste 350 de persoane. Expoziţia a fost mediată pentru public de o echipă de peste 30 de tineri profesionişti care au oferit în permanenţă informaţii şi  tururi ghidate vizitatorilor în cele două spaţii de expunere.

Cu ocazia expoziţiei, a fost publicată cartea „Geta Brătescu – Apparitions” de Koenig Books, Londra. Curatoarea Magda Radu a fost editor împreună cu Diana Ursan, Marius Babias. Volumul prezintă o selecţie de lucrări ale Getei Brătescu şi texte scrise de artistă de-a lungul timpului – fragmente din cărţile „De la Veneţia la Veneţia”, „Atelier continuu”, „Copacul din curtea vecină”, „Jurnal în Zigzag”, traduse pentru prima oară în limba engleză.

Însemnările artistei sunt intercalate cu numeroase ilustraţii ale lucrărilor pe care le menţionează în scrieri. Publicaţia a fost distribuită la Bienala de la Veneţia şi la nivel internaţional.

Publicaţii internaţionale şi media românească au reflectat participarea României la Bienala de la Veneţia din  anul 2017, expoziţia „Apariţii” fiind apreciată de mulţi jurnalişti şi critici de artă drept una dintre cele mai reuşite dintre participările naţionale.

Autori precum Laura Cumming menţionează: „Geta Brătescu, la 91 de ani, primeşte în sfârşit pavilionul pe care îl merită”, Lorena Muñoz-Alonso scrie despre expoziţie ca fiind „cireaşa de pe tort într-un an excepţional pentru Geta Brătescu. Deşi cunoscută în ţara ei de origine, profilul internaţional al Getei Brătescu creşte acum exponenţial”.

În 2017, Geta Brătescu a mai participat la Documenta 14, Atena şi Kassel. Instituţii prestigioase precum Camden Arts Center din Londra sau Muzeul de Arte Frumoase din Ghent au dedicat Getei Brătescu expoziţii personale în 2017, iar în luna noiembrie galeria Hauser & Wirth a inaugurat expoziţia „The Leaps of Aesop”, prima expoziţie personală a artistei în New York.

Geta Brătescu (n. 1926, Ploieşti) este o personalitate centrală a artei contemporane româneşti începând cu anii ‘60. Artistă cu o carieră îndelungată şi prolifică, Geta Brătescu a dezvoltat o operă complexă ce include desen, colaj, gravură, tapiserie, obiect, fotografie, film experimental, video şi performance. Este pentru prima data în istoria participării României la Bienala de la Veneţia când acest rol este încredinţat unei artiste.

 

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.