„Athanatos (când gândul începe să vadă)”, expoziție de Doina Mihăilescu

Vizual

Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN) organizează, în perioada 30 martie – 15 aprilie 2018, expoziția de pictură, grafică și desen a artistei Doina Mihăilescu, intitulată Athanatos (când gândul începe să vadă).

Inaugurarea evenimentului va avea loc joi, 29 martie 2018, ora 18:00, la sediul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (P-ța Unirii nr. 30), în prezența curatorului expoziției, Mircea Oliv.

Expoziția de pictură, grafică și desen a Doinei Mihăilescu vă prilejuiește întâlnirea cu un artist pe deplin format. Demersul artistei propune o încercare conștientă de a se integra în tradiție. Athanatos (când gândul începe să vadă) dezvăluie începutul unei căutări spirituale, izvorâtă din credința autoarei că omenirii nu-i este cu putință să trăiască fără credință. Doina Mihăilescu este convinsă că dacă dai la o parte credința, nu dai la o parte doar un corpus doctrinar și nici nu lași în urmă un peisaj curățat, unde omul apare drept ceea ce este, ci, dai la o parte puterea de a intui și de a percepe adevăruri înalte – adevăruri despre condiția omenească -,  adevăruri cu care, în absența credinței, nu ne putem confrunta. Astfel, esteticul este înrădăcinat în religios, sufletul este eterizat și puritatea cuvintelor este sporită. Pictura, arta în general, este pentru artistă un act de apartenență, o aderare la un imaginar care îi îngăduie să livreze precizie, percepție și sinceritate, permițându-i să redescopere viziunea etică în mijlocul vieții moderne. […] Expoziția Athanatos (când gândul începe să vadă), un eseu de investigație estetică, poetică și teologică poate, fără prea mare efort, să se dezvăluie ca iconosferă care conține locuri creative deschise unei pluralități de interpretări.

Timpul oamenilor, timpul istoriei și timpul lui Dumnezeu se întâlnesc într-un timp edificat care primește chip artistic inconfundabil. Locul de primă importanță în edificarea viziunii autoarei este locul Icoanei de la care, pentru Doina Mihăilescu, pornesc toate: idolatria și abolirea etică a tuturor imaginilor, răscumpărarea și eliberarea vizibilului de către modelul Cuvântului Întrupat, un infinit care se arată într-o formă finită fără a înceta să fie infinit, revelându-și astfel infinitatea în modul cel mai desăvârșit. […] Metaforele Vii și profund iscoditoare de adevăr, ludice și jubilatorii, trebuie înțelese și dintr-o perspectivă  mistică și ascetică pe care ți-o dă o privire simbolică prilejuită de feluritele modalități ale întâlnirii și contemplării. Privirile aruncate asupra suferinței, durerii și iubirii se duc dincolo de imediatul lumii și poate chiar dincolo de frumusețea chemării. Ai sentimentul că te găsești în fața unui logician al intuitivului. Desenul este meridianul în jurul căruia se compune lumea imaginată ca icoană a unei ficțiuni adevărate. Tehnicile polisemice, stratificate constant, mișcările semantice din interiorul lucrărilor pun în evidență realități acromatice dintre cele mai profunde. La un artist autentic, esența și forma nu pot fi despărțite. Forma este esența devenită vizibilă, iar esența este adâncimea formei.

            De două decenii, artista lucrează în atelier și expune constant lucrări care aparțin unor serii și cicluri care configurează ierarhii ale conținuturilor și ale formei precum: Stâlpnici, Iov, Maria Egipteanca, Pustia, Arca, Îngerul Învierii, Mormântul Gol, Rugul Aprins, Omul pustiit etc. Acum, ne invită să privim împreună cum deasupra omului se boltește spațiul sacru, suferința, durerea, credința și iubirea în același timp infinit (Oliv Mircea, curatorul expoziției).

Doina Mihăilescu trăiește și muncește la Timișoara. Este profesor universitar doctor la Universitatea de Vest din Timișoara – Facultatea da Artă, restaurator și autor de studii despre artele vizuale. Lucrează pe diferite șantiere de restaurare . Are calitatea de expert în evaluarea și restaurarea picturii pe lemn. A întreprins multe stagii de documentare în străinătate. Este protagonista a peste treizeci de expoziții personale în Romania și în Germania, Italia, Spania, Franța, Polonia, Ungaria, Iugoslavia etc. Este laureată, din 2016, a premiului pentru arta religioasă acordat de Uniunea Artiștilor Plastici din România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *